מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

משל”י – מובילי שינוי להתחדשות יהודית

על המסלול

תוכנית לתואר שני במדעי היהדות לפעילים בשדה העשייה היהודית שמעוניינים לרכוש ידע אקדמי שיטתי בספרות הרבנית תוך עיסוק בנושאי זהות יהודית-ישראלית, ולהעשיר את עולמם המקצועי בכלים לעשייה ציבורית, חברתית וחינוכית.

התוכנית מקנה ידע נרחב ביהדות, ומיועדת למעוניינים לשלב עשייה חברתית ממוקדת יהדות עם העמקה בארון הספרים היהודי ובדגש על ספרות חז״ל.

התוכנית משלבת קורסים שמקנים ידע אקדמי שיטתי בתלמוד – הטקסט המרכזי שסביבו התעצבה התרבות היהודית, קורסים שמתמקדים בנקודות החיבור בין התלמוד לבין המדרש, ההלכה ומחשבת חז”ל, וקורסים שעוסקים בעשייה יהודית-חברתית, ומעניקים לסטודנטים כלים לקידום עשייה חברתית במישור הקהילתי, החינוכי או הציבורי. הלימודים מתמקדים גם במגוון הזהויות בחברה היהודית ובקידום השיח ביניהן ואיתן, ובפרקטיקה של התפילה, הטקס, החג והמועד.

הלימודים בתוכנית מתקיימים בקבוצה אינטימית וברוח פתוחה ואידיאולוגית, ומתקיימים בשיתוף בית המדרש לרבנים ע”ש שכטר.

תלמידי משל”י זכאים להנחה של 15% משכר הלימוד, ולמלגה מורחבת של עד 40% משכר הלימוד (בכפוף לתקנון).
ההנחות יינתנו בעבור 18 הקורסים הנדרשים לקבלת התואר, וכן על קורסי ההשלמה, למשך שנתיים.

לבוגרי תוכנית משל”י מוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות באישור המועצה להשכלה גבוהה.

משרד החינוך מציע מלגות לעידוד מורים בכפוף לתקנון המשרד. והחזר של עד 80% – 90% משכר הלימוד. לבירור זכאותכם, אנא פנו ישירות למשרד החינוך. מורים שזכאים להחזר שכ”ל יהיו זכאים להנחה נוספת של 10% משכ”ל במכון שכטר. (אין כפל הנחות מעבר ל-10%.)

כל הסטודנטים בתוכנית עמיתי משל”י נדרשים להשתתפות מלאה בתוכנית האקדמית כמפורט לעיל. בנוסף, כל תלמידי התוכנית משתתפים ביחידות לימוד ובסדנאות ייעודיות: למידת עמיתים, דרשנות ודיבור בציבור, כתיבה יוצרת, ימי עיון, שבת משותפת, יוזמות עמיתים וליווי רוחני. ההשתתפות ביחידות לימוד אלו אינה מקנה נקודות זכות לתואר.

תוכנית עמיתי משל"י 

בתוכנית עמיתי משל”י הסטודנטים משתתפים השתתפות מלאה בתוכנית האקדמית שפורטה לעיל, ופרט לכך גם משתתפים ביחידות לימוד ובסדנאות כגון למידת עמיתים, דרשנות ודיבור בציבור, כתיבה יוצרת, ימי עיון, שבת משותפת, יוזמות עמיתים וליווי רוחני. לימודים אלו אינם מקנים נקודות זיכוי לתואר.

  • משתתפי תוכנית עמיתי משל”י זכאים ל־40% הנחה בשכר הלימוד
  • מספר המקומות בקבוצה זו מוגבל
  • קבלה לקבוצת העמיתים מותנית בעמידה בתנאי הקבלה ובריאיון אישי

קורסי חובה במהלך התואר
שם קורס מרצה סמסטר שעות
על מפתן החיים: עיון מחודש במפגש בין המוות, טקס הלוויה ואבלות

תיאור הקורס

לידתינו ומותינו משמשים כשני סיפורים מכוננים של טוטליות ההויה שלנו. בעוד שאין לנו אמירה לגבי לידתינו, בקורס זה נבחן את האלטרנטיבות הקיימות לחשיבה מחודשת בפרק האחרון של חיינו עד לסתימת הגולל. מודלים מתוך עולם האנתרופולוגיה וסוציולוגיה של הדת והריטואל העוסקים ב"דרמה המקודשת" לצד עיון במקורות התלמוד, ספרות ההלכה והמחשבה החסידית, יעצבו שאלות הנוגעות לתפיסת החיים והמוות, לעיצוב הלוויה היהודית (במימד הציבורי והאישי), ומוסד האבילות. האם הלוויה שלנו יכולה להיות / מתבקשת להיות מחזה מעצים ומרגש לצד הצער והאבילות?
הרב ד”ר רב מימי פייגלסון א'
14:30-13:00
סיפור וחוק בראי הפרשנות המקראית לדורותיה

תיאור הקורס

הקורס מוקדש לעיון בסיפורים נבחרים וחוקים נבחרים מתוך חמשת חומשי התורה ובחינתם לאור הפרשנות לדורותיה. נעמוד על הפרשנות הניתנת לסיפור או לחוק במקומות אחרים בתורה ובמקרא (פרשנות פנים-מקראית), ונבחן אותו דרך מדרשי חז"ל ופירושיהם הרצופים לחומשי התורה של פרשני ימי הביניים והעת החדשה. נעמוד על הקשיים הפרשניים המשותפים לפרשנים אלו וקשיים אחרים המיוחדים לחלקם בלבד. נבחן את פתרונותיהם לקשיים אלו לאור הנחות היסוד השונות של כל פרשן או קבוצת פרשנים, הקובעות את טווח האפשרויות הפרשניות העומדות בפניהם: רצף היסטורי או "אין מוקדם ומאוחר בתורה", שאלת הבלעדיות של הקביעות ההלכתיות של התורה שבעל פה, היחס בין פשט לדרש, אחדות התורה לעומת תורת התעודות ותיאוריות ביקורתיות אחרות, שאלת קיומם של מאפיינים מיוחדים לתורת ה' לעומת "דיברה תורה כלשון בני אדם", ועוד.
פרופ’ משה בנוביץ א
15:00-16:30
התפתחות ההלכה מהתלמוד עד השולחן ערוך

תיאור הקורס

בקורס זה התלמידים ירכשו התמצאות ראשונית בספרות הפוסקים (ספרי הלכה וספרי פסקים), בספרי היסוד (רי"ף, רמב"ם, רא"ש, טור, שולחן ערוך), ובתהליך ההתפתחותי מימי התלמוד עד המאה השש עשרה. דגש יושם על מתודולוגיה שתאפשר להם ללמוד באופן עצמאי ולחקור נושאים חדשים בעתיד.
הרב דיאנה וילה ב'
12:00-10:30
פסיפס הזהויות בעולם היהודי (משל”י)

תיאור הקורס

הקורס הזה הוא החלק השני של קורס שנתי שעוסק בזרמים השונים ביהדות המודרנית. בחלק הזה נעסוק באידיאולוגיה, בהתפתחות ההיסטורית וביחס להלכה של הזרם הקונסרבטיבי, בזרם הציוני החילוני ובזהות הישראלית המסורתית. בין היתר נעסוק בהוגים כמו מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל ואחד העם.
פרופ’ ארי אקרמן ב'
16:30-15:00
מיומנות הלימוד הבית מדרשי

תיאור הקורס

מטרת קורס "מיומנויות הלימוד הבית מדרשי" היא להקנות למשתתפים הבנה מעמיקה של עקרונות הלימוד המסורתי בבית המדרש, לחוות באופן בלתי אמצעי את דרכי הלימוד הללו, ולרכוש כלים מעשיים ליישום מרחב לימוד ברוח בית מדרשית. <br /> עיקרון הנוגע לתחומים רבים טוען ש"הכלי הוא המסר", ובהקשר הנוכחי, משמעותו שישנה חשיבות לא רק לתוכן הנלמד, אלא גם לאופן שבו מתבצע הלימוד. לב הלימוד הבית מדרשי הוא ה'חברותא' - לימוד בזוגות. באופן מפתיע, שיטה עתיקה זו מתכתבת היטב עם גישות פדגוגיות חדשניות, הממוקדות בתהליך הלמידה האישי של הלומד ובפוטנציאל הטמון בלמידה שיתופית.<br /> במהלך הקורס, נעיין במקורות יהודיים קלאסיים לצד מחקרים פדגוגיים עדכניים, כדי להעמיק את ההבנה התיאורטית של הלמידה הבית מדרשית. אולם הציר המרכזי יהיה התהליך האישי והקבוצתי שיתרחש בזמן אמת - החל מהמפגש של הלומדים עם עצמם, דרך הדיאלוג בשיח הלימודי עם העמיתים ועם הטקסט הנלמד, ועד ליצירת דינמיקה קבוצתית של דיון, הקשבה, מחלוקת וחידוש.<br /> תהליך זה דורש מהמשתתפים מעורבות ועבודה רגשית ואינטלקטואלית: טיפוח מודעות רפלקטיבית, פיתוח יכולות של הקשבה, סקרנות, גיבוש עמדה מחד וקבלת האחר מאידך. בנוסף, נתנסה בהנחיית קבוצות לימוד תוך הבנת התהליכים הקבוצתיים הייחודיים והתפקיד המורכב של מנחה הקבוצה.<br />
ד”ר גלעד לנדאו ב
17:00-18:30
קורסי בחירה במהלך התואר
שם קורס מרצה סמסטר שעות
תלמוד מתחילים א

תיאור הקורס

מטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. <br /> דרך לימוד הסוגיות נפתח "חלונות" למושגים בסיסיים, כמו: מבנה סוגיה ורבדיה, אוצר מילים ויסודות הדקדוק של השפה הארמית, ה"שקלא וטריא" ומגמתו. נעסוק באופן ראשוני גם בתחום הפרשנות, מקורות הסוגיה והתהוותה, וכתבי היד. בקורס נשלב גם לימוד ב"חברותא", תוך כדי הקניית כלים לפיתוח הלימוד העצמי.<br /> זהו קורס כפול הנחשב כשני קורסים סמסטריאליים.<br /> הקורס מיועד לסטודנטים מתחילים בתלמוד שעשו את ההשלמה במבוא לתורה שבעל פה.
ד”ר יעקב מאיר א
8:30-10:00
חלומות ופשרם באגדת חז”ל

תיאור הקורס

האם "חלומות שוא ידברו" או שחלום הוא "אחד משישים בנבואה"? בקורס זה נדון בתפיסת החלום בספרות האגדה של חז"ל, ובמתן פתרון לחלומותיהם של אנשים. נעסוק בחלומות בהם מופיעים סמלים שונים ובחלומות בהם מופיעים פסוקים. נדון בחלומות החושפים את עולמם הפנימי של בעליהם, ובחלומות המנבאים את העתיד. נשווה את עולמם המחשבתי של חז"ל ביחס לחלומות אל הגישה העולה מסיפורי המקרא והמזרח הקדום. נעסוק גם בפתרון חלומות. נבחן מהי תורת פתרון החלומות שמציעים החכמים. נבחן מהו מעמדו של חלום ללא פתרון, והאם יש קשר בין פתרון החלום לבין התממשותו.
ד”ר תמר קדרי א'
10:00-8:30
בבלי וירושלמי: עיון משווה א

תיאור הקורס

קורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות.
פרופ’ משה בנוביץ א
8:30-10:00
תלמוד מתחילים ב

תיאור הקורס

מטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. <br /> דרך לימוד הסוגיות נפתח "חלונות" למושגים בסיסיים, כמו: מבנה סוגיה ורבדיה, אוצר מילים ויסודות הדקדוק של השפה הארמית, ה"שקלא וטריא" ומגמתו. נעסוק באופן ראשוני גם בתחום הפרשנות, מקורות הסוגיה והתהוותה, וכתבי היד. בקורס נשלב גם לימוד ב"חברותא", תוך כדי הקניית כלים לפיתוח הלימוד העצמי.<br /> זהו קורס כפול הנחשב כשני קורסים סמסטריאליים.<br /> הקורס מיועד לסטודנטים מתחילים בתלמוד שעשו את ההשלמה במבוא לתורה שבעל פה.
ד”ר גלעד לנדאו א
10:30-12:00
מבוא למדרש ואגדה חלק א’

תיאור הקורס

חלק א<br /> מטרת הקורס לפרוש בפני הלומדים את ספרות האגדה של חז"ל מתוך עיון במדרשים השונים. נעסוק בטכסטים מתקופת התנאים והאמוראים במרכזם עומד הסיפור המקראי ודמויותיו. נכיר את החיבורים המדרשיים השונים שנוצרו במאות הראשונות לספירה, ונראה מה הם השינויים שחלו ביצירה המדרשית במהלך הזמן. תוך כדי לימוד נעיין בסוגים ספרותיים שונים כגון: הסיפור הדרשני, המשל, הפתיחתא, הפתירה ועוד. יודגשו שאלות של תוכן ומשמעות, צורה וסגנון. פרט לכך נכיר מחקרים חשובים וספרי עזר מרכזיים בתחום.<br /> <br />
ד”ר תמר קדרי א
12:00-10:30
בבלי וירושלמי: עיון משווה ב

תיאור הקורס

קורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות.
פרופ’ משה בנוביץ א
8:30-10:00
לימוד מירב”י: בעלי מום בספרות העברית לדורותיה

תיאור הקורס

הקורס יעסוק ביחסם של המקורות היהודיים לבעלי מום ולחריגות גופניות ומנטליות, מן המקרא ועד ימינו, בהלכה, באגדה, בהגות ובאמנות. נעיין בסיפורי התנ"ך ובמדרשים עליהם, נעסוק באזכורים מן המשנה של 'חרש שוטה וקטן' ובדיונים התלמודיים על אודותיהם, נקרא פסקי הלכה וקטעי ספרות ונדון במושגים כגון 'צלם אלוהים', 'כבוד הבריות' ועוד. חלק מרכזי בקורס יהיה הלימוד בחברותא של המקורות השונים, ואחדים מן השיעורים יועברו על ידי מרצים אורחים.
ד”ר גילה וכמן א
15:00-16:30
נסים מן הגליל

תיאור הקורס

בארץ הגליל פעלו בעת העתיקה דמויות יוצאות דופן, אשר הנסים שחוללו - כגון החייאת מתים, ריפוי חולים וריבוי מזון - מתוארים בספרי המקרא, בברית החדשה ובספרות חז"ל. <br /> <br /> בקורס זה נעסוק במבחר סיפורים אודות אישים אלה, ובהם הנביאים אליהו ואלישע, ישוע מנצרת, חנינא בן דוסא ואחרים, ונחשוף את הקשרים התמאטיים, ההיסטוריים והספרותיים ביניהם.
ד”ר גילה וכמן ב'
8:30-10:00
תלמוד בקיאות

תיאור הקורס

מטרתו של הקורס לפתח את היכולת של לימוד רהוט בתלמוד הבבלי. נשים דגש על פשט הסוגייה באמצעות קריאה מדוייקת, תשומת לב לדקדוק הארמי, לסדר הדורות, ולריאליה של התקופה. כמו כן נכיר את ספרות המחקר שנכתבה בנושא.
הרב פרופ’ דוד גולינקין ב'
10:00-8:30
מבוא למדרש ואגדה חלק ב’

תיאור הקורס

חלק ב<br /> בקורס נפגוש את יצירתם המגוונת של חז"ל ונתמקד במדרש ויקרא רבה ופסיקתא דרב כהנא. נצביע על האתגרים שעמדו בפני העורך של מדרש אגדה העוסק בספר ויקרא. מה המשמעות שהעניק לנושא הקרבנות בתקופה בה בית המקדש כבר לא קיים. מדוע ישראל נבדלים מאומות העולם, וכיצד ניתן להתמודד מבחינה תיאולוגית עם מותם של בני אהרון. נפגוש מדרש מיוחד המאורגן סביב מועדי השנה. נעיין בכתבי יד עתיקים ובדרכי הכנתה של מהדורה מדעית. נכיר צורה ספרותיות חשובה שמגיעה לשיא פריחתה בתקופת האמוראים: הפתיחתא, נעמוד על תפקידה ומקומה בחיי היום יום של חז"ל. <br />
ד”ר תמר קדרי ב
12:00-10:30
מנהגי חגים

תיאור הקורס

בקורס זה נלמד מנהגי חגים על סמך עיון בטקסטים מכל התקופות. נעסוק במנהגי הימים הנוראים, סוכות, חנוכה, פורים, פסח ושבועות. יושם דגש מיוחד על מנהגי העדות השונות.
הרב פרופ’ דוד גולינקין ב
10:30-12:00
עיונים בתורת החסידות: קריאה ב’מי השילוח’

תיאור הקורס

אוטונומיה רדיקלית ומסורתיות נון-קונפורמית הן רק שתיים מתוך הסתירות המהותיות אשר מגדירות את רבי מרדכי יוסף ליינר מאישביצא ומשנתו. בקורס זה נעיין במכלול מקורות בספרו "מי השילוח," תוך העמקה לאופנים ששני המוטיבים הללו משמשים בעיצוב חיי דת. מתוך מגע עם מקורות חסידיים מוקדמים שהזינו את תורתו, ניחשף לאסכולה חסידית אשר מחד תובעת מערכת מושגים חדשה, ומאידך שואבת מראשית החסידות ואדמו"ריה. <br /> נדון בתיאולוגיה ופסיכולוגיה המעצימים את מקום הספק, וכן גישתו הייחודית לנושאים מצוה ועבירה, רצון האל, תפילה, כעס ותרעומת, צדיק ועדה.<br />
הרב ד”ר רב מימי פייגלסון ב
14:30-13:00
סיפורי חזרה בשאלה ובתשובה בהגות היהודית המודרנית

תיאור הקורס

העידן המודרני הציב אתגר פילוסופי עמוק בפני הוגי היהדות, אתגר שהגיע לממדי משבר במאה העשרים. במאה זו הגיעה המודרנה לשיאה וחוללה שינויים דרמתיים מעבר לגבולות הפילוסופיה. עבור הוגים יהודיים בפרט ניצבו עתה לא רק אתגרים רעיוניים אלא גם תהפוכות ואסונות קיצוניים. בקורס נערוך סדרה של מפגשים עם מגוון רחב של הוגים יהודים במאה העשרים, ובאמצעות סיפורי חייהם, גלגולי השאלה והתשובה שלהם, ויסודות הגותם, נבין את מענה היהדות לאתגר המודרנה.
ד”ר דרור בונדי ב
13:00-14:30
קורס סיורים
שם קורס מרצה סמסטר שעות
ירושלים: בין עיר מקדש לעיר בירה

תיאור הקורס

קורס סיורים (4 ימים בזמן חופשות).
פרופ’ דורון בר א+ב

שאלות ותשובות

  • האם יש מלגה ייעודית לסטודנטים בתוכנית משל"י?

    כן, אנו נעניק מלגה בסך 15% משכר הלימוד לסטודנטים בתוכנית משל”י (כולל בהשלמות)

    מלגה מורחבת בסך 40% משכר הלימוד תינתן לסטודנטים בתוכנית “”עמיתי משל”י” הפעילים בקהילות או בארגונים להתחדשות יהודית

  • באיזה יום בשבוע מתקיימים הלימודים בתוכנית משל"י?

    ביום שני

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו
לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.