נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
הרב פרופ' דוד גולינקין נולד וגדל באזור ושינגטון, בירת ארה"ב. הוא עלה ארצה בשנת 1972 וקיבל תואר ראשון בתולדות עם ישראל מהאוניברסיטה העברית יחד עם שתי תעודות הוראה, אחת לארץ ואחת לתפוצות. לאחר מכן, הוא הוסמך לרבנות על ידי בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS), שם גם קיבל תואר שני ושלישי בתלמוד.
פרופ' גולינקין הינו נשיא שוחרי עמותות שכטר, נשיא מכון שכטר למדעי היהדות בדימוס, וכן פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים. הוא שימש יו"ר ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל במשך כעשרים שנה. הוא המייסד והמנהל של המכון לחקר ההלכה ויישומה שליד מכון שכטר, שנוסד על מנת לפרסם ספריה של חומר הלכתי שימושי לארץ ולתפוצות. הוא המנהל של המרכז לחקר האשה בהלכה שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם תשובות וספרים על מעמד האשה בהלכה וכן תשובות וספרי הלכה שנכתבו על ידי נשים. הוא המייסד והמנהל של מפעל המדרש שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם סדרה של מהדורות מדעיות של מדרשים.
ביוני ,2014 נבחר הרב גולינקין על ידי הג'רוזלם פוסט כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם. במאי 2019 הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS). בנובמבר 2022 הוענק לו פרס "בוני ציון" מטעם ארגון "נפש בנפש" בתחום החינוך. פרופ' גולינקין הוא המחבר או העורך של 62 ספרים העוסקים בהלכה, תלמוד, מדרש ותפילה, וכן מאות מאמרים ושו"ת.
שאלה מאת ד"ר פארי סינקלר ואחרים: בשמחת תורה תשפ"ד – 7.10.23 – חווינו אחד מן האסונות הגדולים ביותר בתולדות המדינה –כ-1145 הרוגים, 251 חטופים, אלפי פצועים – ומאז ועד היום נהרגו כ-400 חיילים ואזרחים, יש עדיין 105 חטופים בעזה, והמלחמה נמשכת בדרום ובצפון. לאור כל זה, כיצד ראוי לחגוג את שמחת תורה בשנת תשפ"ה?
כתוב בתחילת פרשת קרח "וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן׃". נשאלת השאלה, למה אנשי שבט ראובן הצטרפו למרד של קרח ומשפחתו שהיו לויים?
תולדות כתב היד
סבי, הרב מרדכי יעקב גולינקין ז"ל (1974-1884), נולד בחרסון, אוקראינה ולמד בישיבות בלאמזשע, בטיקטין ובלידא. הוא כיהן כרב הראשי ואב בית דין בז'יטאמיר, אוקראינה החל משנת 1913, שם הקים ארגון "תפארת בחורים" לבני נוער ושידל את השלטונות למען הקהילה היהודית.
אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.
הלוח האזרחי מבוסס על שנת השמש, המורכבת ממחזור אחד של כדור הארץ סביב השמש. הלוח היהודי הוא lunisolar -- כלומר, ירחי-שמשי: השנים עוקבות אחר השמש ועונות השנה, ואילו החודשים עוקבים אחר שנת הירח, המורכבת משנים-עשר מחזורים של הירח סביב כדור הארץ.
בלוח האזרחי, שנת שמש מכילה כ-365.25 ימים, ואילו בלוח היהודי, שנת ירח בת 12 חודשים מכילה כ-354.33 ימים (רמב"ם ו', ד'; א"ת, לוח, הערות 343-340).
מה עושה הלוח היהודי כדי להתמודד עם העובדה ששנת הירח מפגרת אחר שנת השמש בכ-10 ימים, 21 שעות כל שנה (רמב"ם, שם)?
אני כותב בקשר לשאלה על כתבי יד מימי הביניים. ראיתי כמה מקורות המפנים ל"שבלי הלקט" המצטט את רש"י המדבר עם בתו (כנראה רחל) כמזכירתו בשעת חולשתו. עם זאת, מספר מקורות משניים שנתקלתי בהם טוענים ללא ייחוס כי מחקר משנת 2001 תיקן את הטקסט הזה באופן סופי ל"בן בתי". אף אחד מהמקורות שראיתי לא מציין מה השתנה בראיות המתועדות כדי לחייב את התיקון הזה.
האם יש דרכים להסתיר מזוזה בשעת סכנה?
אצלנו בצרפת האנטישמיות גוברת, והרבה יהודים מסתירים את זהותם בפרהסיה כדי לא להיפגע.
ממה שאני שומע וקורא, אנשים ונשים מסתירים תכשיטים של מגן דוד או חי, לא מדברים על ישראל בקול רם ברחוב, או גברים מסתירים את הכיפה על ידי כובע.
כל זה מדאיג אותי כאזרח וכיהודי, אך לא מפריע לי כרב.
בפרשת לך לך נלקחו לוט ומשפחתו וכל רכושו בשבי. ״וישמע אברהם וירק את חניכיו״ (בראשית יד:יד). הם רדפו אחריהם מרחק עצום עד דן והחזירו את כולם הביתה.
מה אומרת לנו היהדות על הבעיה הקיומית הזאת של התחממות כדור הארץ? דרש לראש השנה תשפ"ד
ביקור במחנה רמה אוקראינה: חשיבות החינוך היהודי והציונות
שאלה: האם ניקוב בגוף מותר על פי הלכה?
תשובה: על מנת להבהיר את הנושא, אחלק את תשובתי לששה סעיפים:
א) ניקוב האף והאוזן לבנות ולנשים;
ב) ניקוב האף והאוזן לבנים וגברים;
ג) מורא אב ואם;
ד) ניקוב מקומות אחרים בגוף;
ה) סיבוכים רפואיים;
ו) סיכום והלכה למעשה.
שלום. לפני חמש אני הקלטתי סרטון לשכטר ושם דיברתי על פרשת פנחס ואני שאלתי את השאלה: האם פנחס היה בן-אדם בעל מסירות נפש, באנגליתZealous , כלומר בן אדם טוב? או האם האם הוא היה קנאי, באנגלית Zealot, בן אדם רע?
התורה בעצמה וכן ספר תהלים, ספר עזרא, בן סירא, מכבים א', יוספוס, פילון, ורוב החכמים סברו שפנחס היה בן-אדם טוב ואפילו גיבור. הם סברו כך: העם עבד עבודה זרה. אחד ממנהיגי היהודים קיים יחסי מין עם אחת מהמנהיגות של המדיינים. ה' שלח מגיפה. פנחס ראה שאף אחד לא עושה כלום. הוא קם והרג את הזוג. כתוצאה מכך, נעצרה המגיפה. אכן, בתחילת הפרשה, ה' משבח את פנחס ונותן לו ברית שלום וברית כהונת עולם. כלומר, פנחס קינא לה', אבל לא היה קנאי.
שאלה: שלום כבוד הרב, רציתי לשאול. אני במקצועי גיטריסט. עבדתי במשך שנים בתזמורות בחתונות עם הפרדה. לצערי, בזמן האחרון אין לי עבודה עם הדתיים. יש לי הצעות לנגן בריקודי תערובת אצל חילונים. רציתי לשאול אם יש היתר הלכתי, ואשמח לנימוקים הלכתיים.
מדינת ישראל נוסדה ב-15 במאי 1948; ואילו אני עליתי ארצה בספטמבר 1972. כך, במהלך החודשים האחרונים, כאשר יהודים ברחבי העולם החלו לדבר יותר ויותר על "ישראל חוגגת 75", הבנתי שאני חי בישראל במשך שני-שליש מקיומה. לכן, חשבתי לנכון לכתוב מסה רטרוספקטיבי על 50 שנותיי בארץ. לא מדובר בספר זיכרונות אישי, אלא רצוני לדון בשלושה נושאים: הנס של הקמת המדינה ב-1948; במה הצלחנו; ובמה עדיין לא הצלחנו.
ארבע תשובות קצרות העוסקות בהלכות הפסח: א) שאלה: האם חייבים לבצע בדיקת חמץ במכונית? (אורח חיים תל"ג)
ב) שאלה: האם מותר למכור את חמצו של יהודי אחר שלא בידיעתו? (אורח חיים תמ"ח:ב')
ג) שאלה: כיצד יש להאכיל חיות מחמד כגון כלבים בחג הפסח? (אורח חיים תמ"ח:ו'-ז')
ד) שאלה: מהן השיטות לגבי הכשרת כלי זכוכית לפסח? (אורח חיים תנ"א:כ"ו)
מה ניתן ללמוד מיציאת מצרים על המצב שלנו היום, כדי לעזור עם התמודדות המצב במדינה?
בחודשיים האחרונים מתחולל ויכוח סוער בחברה הישראלית בקשר למהפכה השיפוטית המוצעת על ידי הממשלה. מה יכולים אנו ללמוד מן ההיסטוריה והמסורת היהודית על ויכוח זה?
שאלה: האם יש להאריך בתפילה עם ניגונים רבים על מנת לסייע לקהל להתפלל בכוונה או לקצר בתפילה משום טירחא דציבורא?
האם יעקב ועשו קבלו חינוך זהה או שונה? ומה הן ההשלכות לימינו? הרב פרופ׳ דוד גולינקין, נשיא שוחרי עמותות שכטר עם כל התשובות.
פרופ׳ הרב דוד גולינקין, נשיא שוחרי עמותות שכטר שואל בסרטון חדש לראש השנה: ״מדוע ראש השנה מכונה "היום הרת עולם" -- זהו יום הולדתו של העולם – אז למה שלא נקרא את סיפור הבריאה מבראשית פרק א'?! מדוע אנו קוראים את הסיפורים המשפחתיים המסובכים האלה על כמה אבות ואימהות וילדים ספציפיים״?
לפי רבי פנחס הלוי מברצלונה בספר החינוך -- שנכתב עבור בנו יהושע במאה השלוש-עשרה – פרשת כי תצא כוללת 74 מצוות, יותר מכל פרשה אחרת, שהן 12% מכלל תרי"ג (613) המצוות שבתורה. באילו מצוות בחר הרב פרופ' דוד גוניקין להתמקד?
שאלה: לאור איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים ביוני 1967 וגידולה מאז מ-267,000 תושבים ל-944,000 תושבים, האם מותר לשנות את הנוסח של תפילת "נחם", התפילה המרכזית הנאמרת בתשעה באב?
"אנו נכנסים כעת למערכה חמישית של בחירות בשנים האחרונות, ולכן אני רוצה לדבר על מנהיגות. נדמה לי שבכמה פסוקים בפרשתנו יש ארבע תשובות לשאלה מהן התכונות החיוניות של מנהיג?" אומר פרופ' הרב דוד גולינקין, נשיא שוחרי עמותות שכטר, לכבוד פרשת פנחס. מה הם ארבעת התשובות?
מדוע הכפילה התורה את המילה "נתונים״ בפרשה —״כי נתונים, נתונים המה לי מתוך בני ישראל״?
פרופ' דוד גולינקין, מביא שני מדרשים שבאים ללמדנו את התשובה ובשניהם יש מסר עמוק במישור היהודי, במישור הציוני ובמישור האישי.
מהו המסר?
שאלה מאת הרב דוד אבשטיין מירושלים: מדוע נקראת השבת לפני פסח "שבת הגדול"?
שאלה: בסרטון האחרון שלך מטעם עמותות שכטר, לפרשת ויקהל תשפ"ב, אתה אמרת: "כפי שאתם בוודאי יודעים, בעוד מספר שבועות נחגוג מאה שנה לטקס הבת-מצווה הראשון – של יהודית קפלן בתו של הרב פרופסור מרדכי קפלן -- שהתקיים ב-18 במרץ 1922". מה המקור וההיסטוריה של טקס בת המצווה?
מאז 24 בפברואר, כשרוסיה פלשה לאוקראינה ללא כל סיבה, אני קורא את מגילת אסתר בדרך חדשה.
שאלה: מהם המקורות לטהרת המת? מהן דרישות ההלכה בעניין זה? הרב פרופ' דוד גולינקין עונה.
שאלה: מאז שעלתה פרשת מלכה לייפר לכותרות בשנת 2008, שמענו מרבנים שונים שעל פי הלכה אסור להסגיר אותה לשלטונות אוסטרליה. האם באמת ההלכה מתנגדת? הרב פרופ' דוד גולינקין עונה.
שאלה: כיום מקובל מאוד להשתמש בתפילות ובזמירות במנגינות הלקוחות ממחזמרים, שירים ישראלים ולועזיים, אופרות ואפילו במנגינות נוצריות ומוסלמיות. מה אומרת ההלכה על נוהג זה? הרב פרופ' דוד גולינקין עונה.
בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה לבין יום העצמאות תשפ"א, הרב פרופ' דוד גולינקין מספר על שני מכתבים משפחתיים. האחד נכתב לפני קום המדינה, והשני לאחריה. מה רב ההבדל ביניהם.
כתוב בתלמוד (נדה ל"א ע"א): "אמר רבי אלעזר: [אין]בעל הנס מכיר בנסו". פיתוח חיסון נגד הקורונה תוך שנה הוא נס, לא פחות לדעתי מכמה מן הנסים האחרים שהזכרתי. הרב פרופ' דוד גולינקין מחבר בין ניסים שארעו לנו בהיסטוריה היהודית לבין נס בין ימינו.
ערב פסח יחול השנה בשבת. כיצד יש לנהוג בקשר להכנות לחג ובקשר לסעודות השבת? הרב פרופ' דוד גולינקין בתשובה מעמיקה.
יש מנהג נפוץ אצל הרבה יהודים, בייחוד אורתודוקסים, לכתוב G-d במקום God. האם יש בסיס הלכתי למנהג זה? האם חייבים לנהוג כך?
אנו עדים בשנים האחרונות לתופעה הולכת וגוברת של אנשים המסרבים לקבל חיסונים ולתת חיסונים לילדיהם נגד מחלות מדבקות נפוצות. לקראת אישורם של החיסונים החדשים נגד נגיף הקורונה, פרופ' גולינקין כתב מאמר על עמדת ההלכה כלפי חיסונים ובו הוא מסביר כיצד מתייחסת ההלכה לאנשים המסכנים את חייהם של אחרים בהחלטתם לסרב לקבל חיסונים.
פרשנים מסבירים שהביטוי "לך לך" מופיע פעמיים, אחד לאות אהבת ארץ ישראל ואחד כסמל ליהדות. אך בעיני פרופ' גולינקין הציונות והיהדות כרוכים זה בזה.
יש מנהג הולך וגובר לחלוץ את הנעליים לפני שנכנסים לבית הכנסת. האם מותר להתפלל יחף?
פרשת בלק מתארת את ניסיונותיו של בלעם לקלל את עם ישראל, שכשלו פעם אחר פעם והפכו לברכות.
הרב פרופ' דוד גולינקין לומד מכך שבני אדם, ועם ישראל בפרט, יכולים דרך מעשיהם להפוך תבוסה לניצחון.
משגיחי כשרות אורתודוקסיים מקפידים בדרך כלל על העניין של "בישול עכו"ם". מהם המקורות לאיסור הזה והאם יש דרכים להקל בנדון? הרב פרופ' דוד גולינקין עונה.
"איזהו מכובד? המכבד את הבריות", נכתב בפרקי אבות. מסר זה רלוונטי גם עבור קורח, שחטא ברדיפה אחר הכבוד ולכן נענש, אבל גם עבורנו ועבור מנהיגים בני ימינו. הרב פרופ' דוד גולינקין על פרשת קורח.
בתשובת "עשה לך רב" בחודש ניסן כתב פרופ' גולינקין שמותר לומר קדיש יתום אך ורק במנין פיסי של עשרה אנשים או באופן מקוון, בתנאי שהאדם המצטרף מביתו מצטרף למניין פיסי של עשרה אנשים. אם אין הדבר אפשרי מחמת המגפה הנוכחית או מסיבה אחרת, האם יש חלופות לאמירת קדיש יתום?
מאז 4 במרץ 2020 נשאלתי שאלות הלכתיות רבות על המשבר הנוכחי על ידי יהודים הגרים בישראל ובתפוצות. אספתי להלן עשר מתשובות אלו אשר נכתבו בצורה טלגרפית בגלל ההיקף, התדירות והדחיפות של השאלות; ובגלל המשבר יכולתי להגיע לספרייתי במכון שכטר רק לסירוגין.
"כשאני מתמודד עם משבר אישי או לאומי, אני נוהג ללכת אל ארון הספרים היהודי על מנת לחפש נחמה והשראה". הרב פרופ' דוד גולינקין חולק כמה תובנות מקראיות ותלמודיות על המצב הנוכחי.
רצוי לקרוא את המגילה בציבור, אבל מותר לקרוא את המגילה גם בבית. לפיכך, אם למישהו בבידוד יש מגילה כשרה, מותר לו או לה לקרוא את המגילה בבית. ומה קורה אם אין לו?
מקובל היום בעולם החרדי ובמידה מסוימת בעולם האורתודוקסי ש"נגיעה" אסורה, כלומר, שאסור לגבר יהודי לגעת באשה בכלל, כולל לחיצת ידה. האם זה נכון? האם מנהג זה הוא באמת איסור הלכתי?
על פי התלמוד הבבלי, מדליקים נרות חנוכה בבית. אם כן, למה יש מנהג נפוץ להדליק נרות חנוכה עם הברכות בבית הכנסת? הרב פרופ' דוד גולינקין עונה.
עבד אברהם היה איש טוב ופשוט. כשאברהם אמר לו "ולקחת אשה לבני ליצחק" הוא החליט לחפש אישה טובה הדומה באופייה לאברהם ולשרה, ולכן הוא חיפש אישה צדקת וטובת לב המכניסה אורחים ואף דואגת לגמלים. כולם יודעים את מי הוא מצא...
לפי סידורים רבים אנו נסיים ללמוד פרקי אבות השנה בפרשת ניצבים (28.9.19) ונתחיל לומר ברכי נפשי ושירי המעלות (תהלים ק"ד, ק"כ-קל"ד) בשבת בראשית (26.10.19). האם יש מנהגים לגבי מה לומר בשלוש השבתות שבאמצע – שבת שובה-וילך, שבת האזינו, ושבת חול המועד סוכות?
פרשת השבוע ניצבים עוסקת באמונה בסיסית של היהדות והיא הבחירה חופשית. במאמר לקראת השנה החדשה הרב פרופ' דוד גולינקין דן בהרחבה במושג ומוכיח לנו שבמובנים מסוימים, הבחירה לגמרי בידנו.
מתקופת הגאונים ואילך נוהגים ללמוד פרקי אבות בכל שבת אחר הצוהריים בין פסח לשבועות, או בין פסח לראש השנה. הרב פרופ' דוד גולינקין מסביר למה חשוב ללמוד פרקי אבות.
כידוע, יש מנהג נפוץ לנשק את הציצית שלוש פעמים בפרשת "ויאמר", במילה "אמת", ובמילה "לעד". מצד שני יש רבנים דגולים כגון הגאון מווילנא והרב פרופ' שאול ליברמן שלא נשקו את הציצית בכלל. מהם המקורות והשיטות השונות לגבי מנהגים אלה?
בשנים האחרונות הולך וגובר המתח בין מדינת ישראל ויהדות ארה"ב על נושאים כגון גיור והכותל. כמי שנולד בארה"ב, עלה ארצה, ונוסע הלוך ושוב בין שני המרכזים היהודיים החשובים, הרב פרופ' דוד גולינקין מציע להפיג את המתח בשאלה חיובית: מהם הערכים היהודיים החשובים שאנו הישראלים יכולים ללמוד מיהדות ארה"ב?
קיימים כמה מנהגים שונים באמירת "הויכע קדושה" או חזרה מקוצרת של העמידה. כיצד נוצרו המנהגים השונים וכיצד יש לנהוג למעשה? הרב פרופ' דוד גולינקין משיב.
בעוד פרשת יתרו מתארת את התגלותו הנשגבה של אלוהים לעם ישראל בהר סיני, פרשת השבוע משפטים מתארת תערובת של חוקים "יבשים". במשך הדורות ניסו רבים להפריד רעיונית בין שתי הפרשיות אך אבותינו הבינו שהקשר בין שתיהן מבטא את השילוב הטבעי ביהדות בין אמונה למצוות ובין התגלות למעשה.
בתשובה זאת אנו נוכיח שמותר ללמוד וללמד ביקורת המקרא. אין בכך תמיכה באסכולה מסוימת של ביקורת המקרא, אלא היתר ללמוד וללמד שיטות שונות של ביקורת המקרא על מנת להגיע לפשוטו של מקרא. מכיוון שמדובר בנושא מסובך, אנו נחלק את התשובה לתשעה סעיפים...
השנה פרשת מקץ נופלת בשבת חנוכה. אולי זהו צירוף מקרים של לוח השנה העברי, אך עדיין, לשתיהן מסר משותף אחד: חשיבותה של האחדות בעם וסכנת הפילוג. במאמר המלווה בסרטון, הרב פרופ' דוד גולינקין, נשיא שוחרי עמותות שכטר, מחבר בין סיפור יוסף ואחיו שבפרשת השבוע מקץ לבין המאורעות שקדמו לסיפור המקבים.
נניח שאדם ניצב מול מצווה שבין אדם למקום כמו תפילה או שמירת שבת, אך קיומה עלול לפגוע באחר או שבאותו הזמן נקרית בפניו הזדמנות לסייע לזולת. האם עליו להיצמד לכללים הלכתיים ברורים? או שאולי יש מקום להפעיל שיקול דעת?
קונפליקט כזה מופיע גם בפרשת השבוע וירא כאשר בעוד ה' נגלה לאברהם, מגיעים אל אוהלו שלושה אורחים. כיצד התמודד אברהם עם הסיטואציה?
שנה ד’, מספר 6 אלול תשע”ח. איך אפשר ללמוד על התפתחות ההלכה על סמך ניתוח מנהג אחד של יהודי בבל? אנו נראה איך משפט אחד של פוסק צרפתי במאה ה-13 השפיע על יהודים ברחבי העולם החל מן המאה ה-17, וגם ניווכח שלפעמים עדה או קבוצה אחת מאמצת מנהג אחד או הלכה אחת בעקבות השפעתם של כמה פוסקים חשובים.
בימים אלו יש ויכוח סוער בכנסת באשר ל"גיוס בחורי ישיבות" לצה"ל. ראוי לבדוק מה אומרת פרשת מטות על שירות צבאי במדינת ישראל, ואיך זה מתיישב עם חז"ל.
האם על פי ההלכה מותר לכלה לתת טבעת לחתן בטקס הנישואין? האם מותר לה לומר "הרי אתה מקודש לי" או פסוק אחר? על כך הרב פרופ' דוד גולינקין משיב במאמרו.
עשה לך רב, שנה ד', מספר 4, סיון תשע"ח. להלן ההרצאה שנשאתי בכנס שהוקדש לנושא הנ"ל ושהתקיים במכון שכטר בט”ו באייר תשע”ח (30.4.18).
לכבוד יום העצמאות ה־70 למדינת ישראל, מספר הרב פרופ' דוד גולינקין על מכתב ששלח בנימין ברנזל ז"ל, אדם בעל היסטוריה מרתקת ושלימים עבד במכון שכטר, לקרוביו בארה"ב בימים שלאחר הצהרת האו"ם בכ"ט בנובמבר. בסיפורו, מחזיר אותנו פרופ' גולינקין אל האווירה המיוחדת ואל ההתרגשות ששררה באותו הזמן
שאלה מאת רב בירושלים: אני מטפל בדירה של "ראובן" בירושלים, אבל "ראובן" גר בניו יורק. הוא ביקש ממני למכור את חמצו לנוכרי, אבל פסח מסתיימת בארץ 31 שעות לפני שהיא מסתיימת בניו יורק.
זכה חג החנוכה לדברים רבים ויפים: להלכות כגון הדלקת נרות, סדר הלל ו"על הנסים" ולמנהגים כגון סביבון, לביבות, ודמי חנוכה. אולם יש דבר אחד שהיינו מצפים למצוא אותו שבכל זאת חסר בחג החנוכה - קריאת מגילה בציבור.
אנו נציג את דעות המתירים, המגבילים, והאוסרים ואז נסכם את העניין ונפסוק הלכה.
ניצול שואה שנפטר בגיל 94 בערב שבועות -- חי את חייו לפי העיקרון של אהבת חינם. לפיכך, החלטתי לפרסם את הספדי עבורו בתקופת בין המצרים כדי לעודד את כולנו לעסוק באהבת חינם ואהבת חסד, הן בעונה הזאת והן במשך כל השנה כולה. יהי זכרו ברוך!
תגובתי הראשונה לפרשיה האחרונה של דת ומדינה לא הייתה כעס כי אם עצב. ושמא אין זה מקרה שהסבב החדש של הוויכוח על דת ומדינה החל בראש חודש תמוז, זמן קצר לפני שבעה עשר בתמוז ותקופת בין המצרים המובילה לתשעה באב. הרי "מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם.
נהוג לשיר מזמור צ"ב – "מזמור שיר ליום השבת" – לאחר קריאת התורה במנחה של שבת במחנות רמה ובקהילות קונסרבטיביות מסוימות. מהו המקור למנהג זה שאינו נמצא בסידורים אשכנזיים?
לעתים תכופות, מחנכים יהודיים משתמשים בדרמה ככלי חינוכי על מנת להחיות סיפור מקראי או תלמודי, או לערב ילד בצורה יותר פעילה בנושא הנידון. הרבה מן ה"סדר" גם מכוון לילדים, על מנת לקיים את מצוות "והגדת לבנך" (שמות י"ג:ח').
בפברואר 2017 פירסם איקאה ישראל קטלוג חדש המיועד לציבור החרדי, המהווה 20% מלקוחותיהם בישראל. באותו קטלוג, כפי שדווח בהרבה עיתונים ב16-15 בפברואר 2017, אין נשים ובנות בכלל. לדוגמא, יש תמונה של אב הנותן ארוחת בוקר לשני בניו ותמונה אחרת של אב המעיין בכרך של התלמוד כששני בניו משחקים על הרצפה.
לאחר בדיקת עשרות ספרים נוכחנו לדעת שיש שלושה מנהגים הקשורים לעפר, עשב ואבנים בסוף טקס הקבורה ובביקורים בבית הקברות. אנו נציג את שלושתם בסדר כרונולוגי עם המקורות וההסברים שמצאנו לכל מנהג.
השימוש בשם האם ב"מי שברך" לחולים הוא רק קצה הקרחון. למעשה, השתמשו בו בלוחות קללה, לחשים, וקמיעות של עמים רבים בימי קדם; בלחשים וקמיעות יהודיים בארץ ישראל ובבל לאורך תקופת התלמוד ולאחריה; ובהרבה תפילות יהודיות מאוחרות המבקשות בריאות, פרנסה וכדומה.
הימים הנוראים הם עונת מעבר משנה אחת לחברתה. במשך השבוע של 12.9.16 חגגו עמותות שכטר כמה ציוני דרך ומעברים. קרן תל"י חגגה 40 שנות פעילות עם כ-4,000 מורים ותומכים באמפיתיאטרון בקיסריה בהשתתפות שר החינוך נפתלי בנט; בית המדרש לרבנים על שם שכטר הסמיך עוד חמישה רבנים דינמיים שישרתו ברחבי המדינה; ואני התכבדתי בסעודה מטעם מכון שכטר לכבוד המעבר שלי מן התפקיד של נשיא מכון שכטר למדעי היהדות לנשיא שוחרי עמותות שכטר בע"מ. להלן נוסח ערוך של דבריי באותה סעודה.
האם מותר לבצע שיפוצים או לבנות בנין חדש מראש חודש אב ועד תשעה באב? האם זה משנה אם מדובר בבית ספר, בית מדרש או בית כנסת?
כפי שהדגיש הרב אברהם גומבינר במאה השבע-עשרה (מגן אברהם לאורח חיים תצ"ד, ס"ק ו'): "יש הרבה טעמים" למנהג הזה. הרב זינגר, לאחר שהוא נותן שבעה הסברים למנהג, אומר (עמ' קט"ו): "עוד נאמרו ונכתבו טעמים שונים, תחפש בספרים ותמצא". הרב גודמן נותן תשעה הסברים למנהגנו (עמ' 249-248), ואילו הרב יצחק ליפיעץ משעדליץ אוסף תשעה-עשר הסברים למנהגנו!
בתשובה זאת אסקור את המקורות למנהג להטיף או לשפוך יין כשאומרים את עשר המכות, הסיבות שניתנו למנהג, וגלגולים שונים של המנהג-- ותוך כדי דיון גם אביא את המקור למנהג המתואר בשאלה.
ככל שתוחלת החיים גדלה, יותר ויותר ילדים מתמודדים עם טיפול בהורים הסובלים ממחלת האלצהיימר ומחלות דומות. האם על פי הלכה מותר להכניס הורה כזה לבית אבות?
אני עורך חופה וקידושין לזוג צעיר בקרוב. תוך כדי הכנת הכתובה, נודע לי שאביו של החתן הוא יהודי מלידה, אבל החתן התגייר בגיל ארבע יחד עם אמו. החתן רוצה לכתוב בכתובה את שמו "פלוני בן השמות של שני הוריו" מכיוון שכולם יהודים עכשיו, אבל אביו רוצה לכתוב בכתובה "פלוני בן אברהם ושרה" מכיוון שכך נקרא בנו בשעת הגיור. מהי ההלכה בנידון?
בדצמבר 2013 נתן פרופ' ארנולד אייזן, נגיד בית המדרש לרבנים (JTS) בניו יורק, הרצאה בירושלים תחת הכותרת "לנחיצותו של שביל זהב דתי בימינו" עם תגובות מאת ד"ר טובה הרטמן וממני. אני מפרסם כאן מחדש את נאומי לכבוד מאה שנה למותו של פרופ' ש"ז שכטר. אני ציטטתי ממנו כמה וכמה פעמים במאמר זה והוא מודל לחיקוי ל"דרך האמצע" המאפיינת את מכון שכטר במשך למעלה משלושים שנה. יהי זכרו ברוך!
לאחר לימוד ועיון הגעתי למסקנה שהמנהג הזה התפתח בצורות שונות ובעצם מדובר בשלושה מנהגים: אבוקות ונרות של שעווה בלבד; תערובת של דגלים ונרות; ודגלים בלבד.
רוב המקורות המובאים להלן מופיעים באופן מפוזר בספרו הקלאסי של אברהם יערי, "תולדות חג שמחת תורה", אבל אני סידרתי את החומר מחדש, הוספתי מקורות, וגם ניסיתי להסביר את התפתחות המנהגים.