מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

קורסי ליבה - תשפ"ה

4 קורסי ליבה חובה בסה”כ (8 נ”ז)

במהלך התואר יש לקחת 1 קורס פסיפס זהויות לבחירה מתוך הרשימה + 3 קורסי ליבה נוספים לבחירה מתוך הרשימה

הדפסה

פסיפס זהויות - 2 נ"ז

חובת בחירה של 1 מהקורסים ברשימה זו במהלך התואר

שם קורס מרצה סמסטר יום שעות נקודות זכות
פסיפס הזהויות בעולם היהודי סמסטר א (טל)

תיאור הקורס

קורס זה סוקר תהליכים מרכזיים ומגמות כלליות בתולדות היהודים בעת החדשה, תוך מתן דגש על התעצבותן מחדש של קהילות, תנועות וזהויות בתפוצה היהודית. הקורס כולל שלשה מרכיבים עיקריים: השפעות ההשכלה ותהליכי המודרניזציה על צמיחתן של זהויות ותנועות שונות באירופה במהלך המאה ה-19; מגמות ושינויים בקרב קהילות בארצות האסלאם על רקע המפגש עם
תהליכי קולוניזציה וסוכני מודרניזציה; וייסודה של התנועה הציונית והתפתחותה כמרכיב פוליטי וזהותי בעולם היהודי.

ד”ר טל חניה א'
ב'
13:00–14:30
2
פסיפס הזהויות בעולם היהודי סמסטר א’ (תמי)

תיאור הקורס

סקירה וניתוח של מאפיינים רעיוניים וחברתיים בעם היהודי השרוי בתהליכי מודרניזציה ושינויי עומק, מאמצע המאה ה-18 ועד ערב מלחמת העולם השניה. הקורס יתמקד בנושאים מעצבי זהות, בעלי השלכה על תפיסתם העצמית של יהודים, כיחידים וכחלק מקבוצות השתייכות שונות. ראשית הקורס תתמקד בהשפעות ההשכלה והנאורות, ובעימות ההולך ומתפתח בין חילון או רפורמה לבין שמרנות או בדלנות דתית. בהמשך תתואר צמיחתן של זהויות קבוצתיות חדשות, הקשורות לתנועות ההמונים של המאות ה-19 וה-20: זהות לאומית, זהות כלכלית-חברתית, וזהות פוליטית בחברה דמוקרטית. הדיון יחל במרכז אירופה וינוע אל מזרחה, משם אל ארצות הברית, ולאחר מכן אל ארצות האסלאם, נוכח הקולוניאליזם שם. באמצעות ניתוח יצירות כתובות מגוונות ינותחו הקונפליקטים העקרוניים שהציפו קבוצות מתקנים, משכילים, אידיאליסטים, מהגרים, רדיקלים ושמרנים.

ד”ר תמי שלמון מאק א'
ה'
13:00–14:30
2
פסיפס הזהויות בעולם היהודי סמסטר ב’ (שרון)

תיאור הקורס

קורס זה סוקר תהליכים מרכזיים ומגמות כלליות בתולדות היהודים בעת החדשה, תוך מתן דגש על התעצבותן מחדש של קהילות, תנועות וזהויות בתפוצה היהודית. הקורס כולל שלשה מרכיבים עיקריים: השפעות ההשכלה ותהליכי המודרניזציה על צמיחתן של זהויות ותנועות שונות באירופה במהלך המאה ה-19; מגמות ושינויים בקרב קהילות בארצות האסלאם על רקע המפגש עם
תהליכי קולוניזציה וסוכני מודרניזציה; וייסודה של התנועה הציונית והתפתחותה כמרכיב פוליטי וזהותי בעולם היהודי.

ד”ר שרון ליבנה ב'
ב'
13:00–14:30
2
פסיפס הזהויות בעולם היהודי סמסטר ב’ (תמי)

תיאור הקורס

סקירה וניתוח של מאפיינים רעיוניים וחברתיים בעם היהודי השרוי בתהליכי מודרניזציה ושינויי עומק, מאמצע המאה ה-18 ועד ערב מלחמת העולם השניה. הקורס יתמקד בנושאים מעצבי זהות, בעלי השלכה על תפיסתם העצמית של יהודים, כיחידים וכחלק מקבוצות השתייכות שונות. ראשית הקורס תתמקד בהשפעות ההשכלה והנאורות, ובעימות ההולך ומתפתח בין חילון או רפורמה לבין שמרנות או בדלנות דתית. בהמשך תתואר צמיחתן של זהויות קבוצתיות חדשות, הקשורות לתנועות ההמונים של המאות ה-19 וה-20: זהות לאומית, זהות כלכלית-חברתית, וזהות פוליטית בחברה דמוקרטית. הדיון יחל במרכז אירופה וינוע אל מזרחה, משם אל ארצות הברית, ולאחר מכן אל ארצות האסלאם, נוכח הקולוניאליזם שם. באמצעות ניתוח יצירות כתובות מגוונות ינותחו הקונפליקטים העקרוניים שהציפו קבוצות מתקנים, משכילים, אידיאליסטים, מהגרים, רדיקלים ושמרנים.

ד”ר תמי שלמון מאק ב'
ה'
13:00–14:30
2

קורסי ליבה נוספים- 6 נ"ז

חובת בחירת 3 קורסים מרשימה זו במהלך התואר

שם קורס מרצה סמסטר יום שעות נקודות זכות
האישה בספרות המקרא

תיאור הקורס

בקורס זה נעסוק באישה המקראית בעיקר כדמות ספרותית אך גם מבחינה סוציולוגית, על פי התפקידים החברתיים שהיא ממלאת (נביאה, מכשפה, אישה חכמה). ננסה לעמוד על הדרכים בהם מציגים את האישה בסיפור המקראי כמנאפת, שחושקת נערים יפים (אשת פוטיפר, האישה הנכרייה בספר משלי), כחסודה ונאמנה (“אשת חיל”, רות), כמשתמשת בתחבולות לטוב ולרע (דלילה, תמר, רחב, בנות לוט, יעל), כגיבורה טרגית (בת יפתח), כהתגלמות של השלמות האסתטית (שיר השירים), ועוד. בדיונים ניעזר בפרשנות המקרא הקלאסית והמודרנית, ונקדיש תשומת לב מיוחדת לפרשנות הפמניסטית העכשווית.

פרופ’ דוד פרנקל א
ה'
13:00–14:30
2
בין קודש וחול: דילמות מרכזיות באמנות ויהדות

תיאור הקורס

הקורס יעסוק בדילמות שקשורות למערכת היחסים שבין האמנות והיהדות באמצעות מפגש עם שפע היצירה האמנותית שהתקיימה בעולם היהודי לאורך ההיסטוריה. נפתח בדיון בשאלה מה היא אמנות יהודית? וממנה נמשיך לנושאים אחרים של קדושה וחולין ביהדות. נבדוק כיצד מתואר האל באמנות היהודית ואילו גישות מייצגים התיאורים השונים; נבחן את קדושתה של השבת כביטוי אמנותי ונכיר את המסרים והתפיסות שטמונים בבתי הכנסת של קהילתיות דתיות שונות. פתיחותו של עולם האמנות הישראלי והיהודי העכשווי תבוא גם היא לידי ביטוי במהלך הקורס מתוך כוונה להכיר את ההתרחשויות האמנותיות המקיפות אותנו. מתוך כך נבקר גם בתערוכות מתאימות.

ד”ר רונית שטיינברג א
ב
13:00–14:30
2
הזוהר: מסע אל עולמות הסוד היהודי

תיאור הקורס

הזוהר, ספר הספרים של הקבלה, הינו היצירה הקבלית החשובה ביותר בימי הביניים. יצירה זו הינה מקור קבלי חשוב לעצמו ובה בעת מעיין נובע ממנו שתו מקובלים מיום חיבורו ואילך. מטרתו העיקרית של הקורס תהיה להכיר את עולמו הרעיוני והמיתי של הזוהר, את לשונו הסימבולית וסגנונותיו הייחודיים, ולהקנות ללומד יכולת התמצאות ראשונית בספרות הזוהרית. במהלך הקורס נלמד להאזין לרבדים הספרותיים, המיסטיים והמיתיים שבזוהר, נכיר את החוגים הקבליים שמתוכם או בזיקה אליהם צמח, נבין את השפעתו על התפתחות הקבלה בדורו ובדורות מאוחרים יותר ונתוודע לשיח המחקרי הער אודות ספרות הזוהר.

ד”ר יונתן בן הראש א
ב
13:00–14:30
2
נוכח פני ה’: נוכחות האל בעולם במקרא ובספרות חז”ל

תיאור הקורס

נוכח פני ה’: נוכחות האל בטבע ובעולם במקרא ובספרות חז”ל
תפיסת האלוהות היהודית מאז ימי הביניים נוטה להדגיש את ההיבט הטרנסצנדנטלי של האל. אנו מכוונים את תפילותינו ליושב במרומים; פילוסופים חלוקים בשאלת מידת השגחתו בכלל ובפרט, בישראל ובעמים; מקובלים מנסים לגשר על הפער בין האינסוף לעולמנו. יש בסיס לתפיסות אלה במקרא ובספרות חז”ל, אבל הן מושפעות יותר מכל מהיבטים שונים של הפילוסופיה היוונית. בתפיסה המקראית הרווחת, ובאגדות חז”ל רבות ומגוונות, אלוהים נוכח עלי אדמות ואין צורך לגשר על שום פער בינינו לבינו. בקורס זה נבחן מקורות מן המקרא ומדרשי חז”ל המזהים את האלוהות כרוח הפועמת בטבע ובהיסטוריה, ולא כיישות מרוחקת. נבחן עדויות מן המקרא ומספרות חז”ל לתפיסה המדגישה את נוכחות האל בעולמו, וביניהן: שם הוי”ה כהגדרת מהות האל כיסוד ההוויה או כאחד עם ההוויה, האל כמקור הרע והטוב בעולם, בריאת העולם יש מיש, בריאת האדם בצלם אלוהים ממש, קורבנות כשיתוף האל בארוחות אנושיות, מלאכים כנקודות ציון לנוכחותו של ה’ עלי אדמות, ונבואה ו”כניסה לפרדס” כנכונות להיפתח לנוכחות האל בעולם הזה.

פרופ’ משה בנוביץ א
ה
13:00–14:30
2
עיונים בתורת החסידות: קריאה ב’מי השילוח’

תיאור הקורס

אוטונומיה רדיקלית ומסורתיות נון-קונפורמית הן רק שתיים מתוך הסתירות המהותיות אשר מגדירות את רבי מרדכי יוסף ליינר מאישביצא ומשנתו. בקורס זה נעיין במכלול מקורות בספרו “מי השילוח,” תוך העמקה לאופנים ששני המוטיבים הללו משמשים בעיצוב חיי דת. מתוך מגע עם מקורות חסידיים מוקדמים שהזינו את תורתו, ניחשף לאסכולה חסידית אשר מחד תובעת מערכת מושגים חדשה, ומאידך שואבת מראשית החסידות ואדמו”ריה.
נדון בתיאולוגיה ופסיכולוגיה המעצימים את מקום הספק, וכן גישתו הייחודית לנושאים מצוה ועבירה, רצון האל, תפילה, כעס ותרעומת, צדיק ועדה.

הרב ד”ר רב מימי פייגלסון ב
ב'
13:00–14:30
2
סיפורי חזרה בשאלה ובתשובה בהגות היהודית המודרנית

תיאור הקורס

העידן המודרני הציב אתגר פילוסופי עמוק בפני הוגי היהדות, אתגר שהגיע לממדי משבר במאה העשרים. במאה זו הגיעה המודרנה לשיאה וחוללה שינויים דרמתיים מעבר לגבולות הפילוסופיה. עבור הוגים יהודיים בפרט ניצבו עתה לא רק אתגרים רעיוניים אלא גם תהפוכות ואסונות קיצוניים. בקורס נערוך סדרה של מפגשים עם מגוון רחב של הוגים יהודים במאה העשרים, ובאמצעות סיפורי חייהם, גלגולי השאלה והתשובה שלהם, ויסודות הגותם, נבין את מענה היהדות לאתגר המודרנה.

ד”ר דרור בונדי ב
ב
13:00–14:30
2
אלה מועדי ה’: חגי ישראל במקרא פרופ’ דוד פרנקל ב
ה
13:00–14:30
2
אנוסי ספרד ופורטוגל: שאלה של זהות

תיאור הקורס

הקורס יעסוק בתהליך היווצרותה של חברת האנוסים בספרד ובהשלכותיו במהלך המאה הט”ו. יושם דגש על תפקידה של האינקויזיציה לאורך התפתחותה ופעילויותיה השונות. כמו-כן יידונו רישומי השפעותיה על החברה היהודית, על “החברה היהודית בסתר” ועל החברה הספרדית עד שנת הגירוש.

פרופ’ רינה לוין מלמד ב'
ה
13:00–14:30
2

4 קורסי ליבה חובה בסה”כ (8 נ”ז)

במהלך התואר יש לקחת 1 קורס פסיפס זהויות לבחירה מתוך הרשימה + 3 קורסי ליבה נוספים לבחירה מתוך הרשימה

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.