מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

מרפא / ליווי רוחני

על המסלול

וּלְשׁוֹן חֲכָמִים מַרְפֵּא (משלי י”ב: י”ח)

תוכנית מרפא לתואר שני במכון שכטר למדעי היהדות היא תוכנית אקדמית ראשונה ויחידה מסוגה בישראל בליווי רוחני. תלמידי התוכנית מתנסים בליווי רוחני ומשתתפים בהדרכות על אופני יישום הליווי הרוחני בהתמחויות ובמקומות עבודה בתחום הבריאות, החינוך, הרווחה ובמסגרות קהילתיות במהלך לימודיהם. התוכנית מאפשרת לשלב לימודים לתואר שני במדעי היהדות ועבודה מעשית (למעוניינים) בהיקף נרחב במסגרת לימודי תעודת מלווה רוחני ו/או הסמכה בליווי רוחני.

מרפא היא תוכנית לימודים אישית ואיכותית. מספר המשתתפים בקבוצת הלומדים בכל שנת לימודים מוגבל לעשרה בלבד.

הקבלה לתוכנית מותנית במיון בן שלושה שלבים: ראשית מקבלים המועמדים מידע מקיף על אפשרויות הלימודים במסלולים השונים בתוכנית ועל מהות המקצוע, לאחר מכן נשלח אליהם שאלון לבחינת התאמתם, על סמך השאלון הכתוב הם מוזמנים לראיון אישי לקביעת התאמתם.

התוכנית משלבת ידע אקדמי בליווי רוחני השואב ממקורות היהדות לצד השכלה מעמיקה בתחומי המורשת היהודית לגווניה. מכון שכטר מוביל את ההכשרה בתחום הליווי הרוחני בישראל, ופועל לקידומו ולפיתוחו כתחום מקצועי שתכליתו להטיב את מצבו של הפרט ואת החיבור למשפחה ולקהילה באמצעות מערכות חברתיות וממסדיות שונות. הכשרת תלמידי התוכנית נעשית על פי העקרונות המקצועיים המקובלים בתחום הליווי הרוחני בארה”ב ובארצות מערב אירופה, בשילוב תובנות ייחודיות מן המורשת היהודית.

רוב תלמידי התוכנית לומדים במסלול מלא לתואר שני במדעי היהדות, שכולל אפשרות לעבודה מעשית (פרקטיקום). בכל שנה התוכנית פתוחה גם למספר מצומצם של תלמידים ללימודי תעודה בלבד (9 קורסי מרפא, הדרכות ופרקטיקום). בסיום הלימודים מוענקת לתמידי המסלול המלא תעודת תואר שני במדעי היהדות עם התמחות בליווי רוחני. לאלו שהשלימו את חובות הפרקטיקום והדרכות הנדרשות על פי המוסכמות המקצועיות בישראל מוענקת גם תעודת מלווה רוחני אקדמית ו/או מלווה רוחני מוסמך. לימודי התעודה בלבד מיועדים לבעלי תואר מתקדם או לבעלי חזון ייחודי לפיתוח הליווי הרוחני בישראל בתחומי החיים השונים ברוח תוכנית מרפא. נדגיש שלמרות העובדה שתחום הליווי הרוחני הוא תחום מקצועי חדש שאינו מוכר עדיין לציבור בישראל, עם סיום לימודיהם רוב בוגרי התוכנית מועסקים בתחום או משלבים אותו בהיקף מלא או חלקי במסגרות עבודתם בשירות הציבורי או הפרטי. (כל המועמדים לתוכנית חייבים להיות בעלי תואר ראשון לפחות.)

הלימודים מתקיימים בימי חמישי בירושלים.

15% הנחה בשכ”ל (1,275 ₪  לקורס) יינתנו לכל התלמידים במסלול מרפא לתואר שני (ההנחה מותנית בהרשמה לתוכנית המלאה ול-11 קורסים.)

 

 להלן ארבעת מסלולי התוכנית:

א. לימודי תואר שני במדעי היהדות בדגש על ליווי רוחני (ללא פרקטיקום. מצריכים השלמת כל החובות האקדמיים כמפורט במידעון, השלמת 20  שעות הדרכה על התנסויות קליניות במקומות עבודה או בקהילה).* בסוף המסלול מוענקת תעודת M.A. במדעי היהדות מטעם מכון שכטר למדעי היהדות.

ב. לימודי תעודה אקדמית בליווי רוחני (נדרשת השלמת 300 שעות עבודה מעשית בבתי חולים, בתי אבות, ביקורי בית מטעם קופות חולים ועמותות, מוסדות חינוך ועמותות חסד, ו-30 שעות הדרכה פרטנית על ההתמחות הזו). התעודה מקנה אפשרויות תעסוקה במערכות שונות כגון חינוך, רווחה ובריאות.** בסוף המסלול מוענקת תעודת מלווה רוחני אקדמי מטעם מכון שכטר למדעי היהדות. תעודת מלווה רוחני מוסמך ניתנת לאחר השלמת 100 שעות התמחות נוספות (השלמה ל-400 שעות התמחות, ועמידה בפני ועדת הסמכה מטעם תוכנית מרפא).

ג. לימודי תואר שני במדעי היהדות בשילוב לימודי תעודה (מצריכות השלמת כל החובות האקדמיים כמפורט במידעון, השלמת 30 שעות הדרכה ו-300 או 400 שעות עבודה מעשית). בסיום המסלול המשולב מוענקות שתי תעודות: תעודת M.A. במדעי היהדות ותעודת מלווה רוחני אקדמי (ולמעוניינים להוסיף 100 שעות פרקטיקום גם תעודת מלווה רוחנית מוסמך).

ד. לימודי השתלמות מקצועית אקדמית בהיקף של תשעה קורסי מרפא (מצריכים השלמת חובות אקדמיים ל-9 קורסי התוכנית של מרפא, ו-20 שעות הדרכה ללא עבודה מעשית) – המסלול מיועד לעוסקים בחינוך, טיפול, עבודה קהילתית ובתחומים רפואיים ופרא-רפואיים שיש להם כבר תואר מתקדם ואינם זקוקים לפרקטיקום. מסיימי המסלול יצוידו במכתב המלצה מראש התוכנית המציין את היקף ההשתלמות ומפרט את תחומי ההתמחות.

 

תפיסת העולם המקצועית

תוכנית הלימודים הייחודית שלנו מתבססת על שלושה נדבכים:

  • לימוד ועיון בהגויות, ביצירות ספרותיות, במנהגים והלכות הנוגעות בשאלות קיומיות של חיי אדם, ובעיקר בהתמודדויות עם מצוקות;
  • לימוד ותרגול של “כלים” רוחניים הגלומים בכתבי היהדות לדורותיהם;
  • התנסות מעשית: משתתפי התוכנית מציגים בשעורים מקרי מבחן לדיון מתחומי עבודתם או מהתנסויות קליניות בליווי רוחני במסגרת מקומות ההכשרה השונים.

*תוכנית הלימודים נקבעה על פי המוסכמות המקצועיות בישראל כמפורט באתר מרפא, ובהתייעצות עם גורמים מקצועיים בישראל, באירופה ובארגונים המפקחים על תוכניות ה CPE.

** מקצוע הליווי הרוחני בשלבי התגבשות והתהוות ואינו מקצוע מוכר בישראל. בכל שאלה אקדמית ומקצועית ניתן לפנות ליועצת האקדמית ומנהלת התוכנית ד”ר עינת רמון:

einatramon@schechter.ac.il

 

השתלמויות מיוחדות

לפרטים נוספים נא לפנות לד”ר עינת רמון.

 

לאתר מרפא: עשרה על ליווי רוחני ומקורות היהדות – לחצו כאן!

רשימת הקורסים בתכנית מרפא

2 קורסי יסוד בליווי רוחני – שנה א (4 נ”ז)  – מידע בהמשך העמוד

2 קורסי יסוד בליווי רוחני – שנה ב –  (4 נ”ז)   – מידע בהמשך העמוד

5 קורסי חובה נלווים  (10 נ”ז)  – מידע בהמשך העמוד

1 קורס פסיפס הזהויות בעולם היהודי  (2 נ”ז)

3 קורסי ליבה מתכנית המ”א  (6 נ”ז)

5 קורסי בחירה ממסלולי לימוד אחרים בתכנית המ”א (10 נ”ז)

הדרכה אישית – 20 מפגשים לתלמידי מ.איי 

הדרכה אישית – 30 מפגשים לתלמידי תעודה בליווי רוחני

*היועצת האקדמית של התכנית תמליץ לסטודנטים ללמוד קורסי בחירה בתחומים הבאים המעשירים את עבודת המלווה הרוחני/ת: רב תרבותיות, קבלה, זוהר, מדרש, אמנות, מוסיקה ועוד.

קורסי יסוד חובה בליווי רוחני: שנה א
שם קורס מרצה סמסטר ימים שעות
כלים בליווי רוחני

תיאור הקורס

<p>הסמסטר הראשון מעניק ללומדי הלווי הרוחני את “כלי העבודה” הראשוניים והבסיסיים של התחום כמו גם השתקפויות של עבודת המלווה הרוחני בספרות המקצועית. כתכנית המתרכזת בלימודי הליווי הרוחני בישראל ובאמצעות עושרה של המורשת היהודית- הישראלית הפלורליסטית בעיקר, נתבונן בכתביהם של פסח קראוס, זהרה דוידוביץ – פרקש, ימימה אביטל ואלחנן ניר ממניחי היסודות המחשבתיים המקצועיים ללווי הרוחני בעולם היהודי ובישראל. בהמשך נקרא מאמרים על הכלים העיקריים העומדים לרשות המלווה הרוחני- התשאול הרוחני ושימושים שונים במקורות היהדות המגוונים העתיקים והחדשים, בכתיבת ועריכת תפילות וטקסים בהקשרי הליווי הרוחני השונים עם האנשים אותם אנו מלווים והמקורבים להם. הלומדים מתנסים ב”כלים” אלו תוך כדי עבודתם בבית ובכתה. </p> <p>דרכי הלימוד בקורסי היסוד הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיבית ונלווית להן עבודה מעשית – לרוב התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו’) בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.</p>
ד”ר עינת רמון א
ה
8:30-10:00
עדות וזרמים בישראל

תיאור הקורס

<p>המרקם האנושי של החברה הישראלית בנוי מזרמים ועדות בעלי מאפיינים שונים, היוצרים זהויות קבוצתיות שונות וביחד מהווים ‘רקמה אנושית אחת חיה’ (כמילותיו של מוטי המר בשיר ששרה חווה אלברשטיין). חלק מן ההבדלים הללו קשורים להשקפות עולם שונות, אחרות לרקע תרבותי. הקורס מבקש לערוך היכרות עם הזרמים, העדות והזהויות השונות במרקם של החברה הישראלית העכשווית מתוך ניסיון לעמוד על סגולותיה של כל אחת מהקבוצות על מאפייניה השונים, התרבותיים, החברתיים וההשקפתיים. כדי להיכנס לעולמן של הקבוצות הללו נקרא מניפסטים שונים של אישים המבקשים ל’דברר’ את השקפת הקבוצות הללו, כמו גם קטעי עיתונות, סרטים, ראיונות טלוויזיוניים ועוד. מתוך כך נראה את הדמיון והשוני לקבוצות קרובות ורחוקות אחרות בתוך החברה הישראלית. </p>
ד”ר איריס בראון א'
ה
16:30-15:00
ליווי רוחני לאוכלוסיות שונות בישראל

תיאור הקורס

<p>הסמסטר השני מבין קורסי הגרעין בתכנית מרפא מתמקד במגוון אוכלוסיות בישראל להן מוענק ליווי רוחני ובדרכי הליווי הרוחני הייחודיות המותאמות לכל אוכלוסייה. בשנת הלימודים תשע”ז ילמדו תלמידי שנה א’ ותלמידי שנה ב’ (כל קבוצה בנפרד( את הקורס הזה. בין סוגי הליווי הרוחני השונים בהם נדון בסמסטר זה : עבודה עם נגמלים מאלכוהול וסמים באמצעות עיבוד התכנית הרוחנית של 12 הצעדים להקשר יהודי- ישראלי, ובהבנת הזקנה כאתגר קיומי בישראל ובהתוודעות ליחס כלפי הקשישים ביהדות ובמדינת ישראל, בפרספקטיבות רוחניות נוכח אתגרי החיים והמוות בחינוך היהודי בישראל, וכן בליווי רוחני על רקע של טראומות לאומיות של העם היהודי: שרידי השואה ומשפחותיהם ואנשי ונשות “משפחת השכול” הישראלית. נלמד גם על ההיבטים הייחודיים של ליווי רוחני לנוער בסיכון ולאוכלוסיות מוסלמיות בישראל וכן על המאפיינים הייחודיים לליווי רוחני לחולי סרטן ולנפגעי פגיעות מיניות. בנוסף לדיון בחומרי הקריאה הלומדים/לומדות בקורס מביאים לראשונה לקורס מקרים לדיון (תמלולים) מעבודתם בשטח.</p> <p>לומדי הקורס מתנסים גם בעבודה עם הספר אמת וחסד הכולל מקורות לימוד מן היהדות העתיקה והמודרנית בהקשר של ליווי רוחני לצוותים רפואיים ובהקשרים של עבודה עם אבלים. דרכי הלימוד בסמינר הן קבוצתיות ומתבוננות- רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית, בעיקר, עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, דרי רחוב וכו) וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני. </p>
אורה לוי אביקסיס ב
ה'
10:00-8:30
תיאטרון יהודי וישראלי וליווי רוחני (שנה א-ב)

תיאור הקורס

<p>בקורס זה ייפגשו הסיפור היהודי, המקרא, המדרש ומקרי הליווי הרוחני לשיח רבגוני.<br /> היכרות עם יסודות הדרמה והסיפור תאפשר לנו להתבונן במקרים בהם ההתערבות הרוחנית מחייה את האדם ובו זמנית- להסתייע בכלים של מחזה ומשחק בתהליך הליווי הרוחני. נקרא וננתח מחזות ישראליים ויהודיים בנושאי חולי, סבל ואבל. נלמד להתבונן במקרי הליווי הרוחני במציאות ובמקורות היהדות כסצנות דרמטיות להן טקסט וסבטקסט.</p>
אורה לוי אביקסיס ב
ה
15:00-16:30
קורסי יסוד חובה בליווי רוחני: שנה ב
שם קורס מרצה סמסטר ימים שעות
עדות וזרמים בישראל

תיאור הקורס

<p>המרקם האנושי של החברה הישראלית בנוי מזרמים ועדות בעלי מאפיינים שונים, היוצרים זהויות קבוצתיות שונות וביחד מהווים ‘רקמה אנושית אחת חיה’ (כמילותיו של מוטי המר בשיר ששרה חווה אלברשטיין). חלק מן ההבדלים הללו קשורים להשקפות עולם שונות, אחרות לרקע תרבותי. הקורס מבקש לערוך היכרות עם הזרמים, העדות והזהויות השונות במרקם של החברה הישראלית העכשווית מתוך ניסיון לעמוד על סגולותיה של כל אחת מהקבוצות על מאפייניה השונים, התרבותיים, החברתיים וההשקפתיים. כדי להיכנס לעולמן של הקבוצות הללו נקרא מניפסטים שונים של אישים המבקשים ל’דברר’ את השקפת הקבוצות הללו, כמו גם קטעי עיתונות, סרטים, ראיונות טלוויזיוניים ועוד. מתוך כך נראה את הדמיון והשוני לקבוצות קרובות ורחוקות אחרות בתוך החברה הישראלית. </p>
ד”ר איריס בראון א'
ה
16:30-15:00
תבניות של ליווי רוחני במורשת ישראל בפסיכואנליזה ובפילוסופיה הרפואית

תיאור הקורס

<p>עניינו של קורס זה הנו האופן בו תבניות מחשבתיות על התמודדות עם היבטים שונים של סבל אנושי לגווניו המקרא ובמדרש כגון: מוות, אבלות, מחלה, זקנה, בדידות, עקרות משמשות תבנית ללווי רוחני או אפילו כלי לדיון עם מלווים בליווי הרוחני. אנו נבחן את הנושא בשני אופנים: האחד, מתוך התוודעות ללקט של מקורות מן המדרש והמחשבה היהודית הארץ ישראלית בראשית המאה העשרים בעיקר, דרך לקט המקורות אמת וחסד המשמש כלי ללימוד וליישום הליווי הרוחני. ההיבט השני: האופן בו רופאים ומטפלים שיצרו שיטות מחשבתיות, העומדות כיום ביסוד הפילוסופיה של הליווי הרוחני הסתייעו (או דחו) היבטים של המימד הרוחני ברפואה. במסגרת לימוד של הפילוסופיה הרפואית המשלבת תבניות רוחניות, נתמקד בכתביהם של: זיגמונט פרויד, וויליאם ג’יימס, אליענה אמאדו לוי ולנסי, קארל גוסטב יונג, אליזבת קובלר- רוס, ויקטור פרנקל, נעמי רמן, ודינה אייזן. נלמד ביחד את המקורות ונברר את הדרכים בהן מהווה הפילוסופיה של הרפואה העולה מכתביהם, תשתית רעיונית לסיוע לחולה, המבקרת את ההתייחסות הטכנית לגוף ולנפש האדם, ומבקשת את ה”רוח” בריפוי בדרכים שונות. כל הלומדים יתנסו בהצגת חלק מן המקורות, ובהצגת מקרים של לווי רוחני מן ה”שטח” לאור המקורות. </p>
ד”ר עינת רמון א
ה'
18:30-17:00
תיאטרון יהודי וישראלי וליווי רוחני (שנה א-ב)

תיאור הקורס

<p>בקורס זה ייפגשו הסיפור היהודי, המקרא, המדרש ומקרי הליווי הרוחני לשיח רבגוני.<br /> היכרות עם יסודות הדרמה והסיפור תאפשר לנו להתבונן במקרים בהם ההתערבות הרוחנית מחייה את האדם ובו זמנית- להסתייע בכלים של מחזה ומשחק בתהליך הליווי הרוחני. נקרא וננתח מחזות ישראליים ויהודיים בנושאי חולי, סבל ואבל. נלמד להתבונן במקרי הליווי הרוחני במציאות ובמקורות היהדות כסצנות דרמטיות להן טקסט וסבטקסט.</p>
אורה לוי אביקסיס ב
ה
15:00-16:30
המחשבה היהודית בעת החדשה כמשאב לליווי רוחני

תיאור הקורס

<p>עניינו של קורס היסוד השלישי במרפא הוא בניית השקפת עולם רוחנית בעיקר כזו הנותנת את הדעת על מושגי יסוד ברוחניות היהודית: “נשמה” “חסד” “ניהול רגשות” “הכרת תודה” “משמעות הקיום” “אמונה” ועוד מתוך מקורות היהדות, בעיקר, אלו המודרניים. במהלך הקורס נדון במושגים אלו והשלכותיהם על חיינו, במסגרת הסמסטר השלישי בלימודי לווי רוחני בתכנית מרפא נתבונן בהגויות המתמקדות במשמעות חיי האדם נוכח סופיות החיים שנכתבו במאות העשרים והעשרים ואחת בכל הזרמים היהודים המודרניים ובאופן בו הגויות אלו יכולות לשמש משאב ללווי רוחני. במסגרת “מסענו” בין הגויות אלו נתוודע ונשוחח על כתביהם של ההוגים הבאים:, זלדה מישקובסקי, פנחס שדה, אהרן דוד גורדון, מרדכי מרטין בובר, הרב קוק, הרי”ד סולובייצ’יק, מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל, הרולד<br /> קושנר, ר’ נח ברזובסקי בעל ה”נתיבות שלום”, הרב שלום ארוש. הלימוד יכלול עבודה קבוצתית רפלקטיבית תוך התבוננות במקרים של ליווי רוחני מן השטח. הלומדים יביאו לדיון מקרים מן ההתנסות הקלינית בליווי רוחני אשר מהם “מהדהדות” תובנות של ההוגים שלהגותם נתוודע. אנו נבחן בהקשר זה את הזיקה בין הגות תיאולוגית והשתקפותה בחייהם של הפונים ללווי רוחני ובחיי אלו המעניקים אותו לזולתם, ההתמודדות עם פערים בהשקפות עולם והגישור על הפערים. </p> <p>בסוף הסמסטר כל לומד/ת יכתוב בסוף הסמסטר על יסודם של מקורות אלו את השקפת עולמו/עולמה הרוחנית. נמשיך לעסוק בתמלולים שייכתבו על ידי הלומדים, בהתלבטויות העולות מן העבודה בשטח בעיקר בהקשר של ההדרכות האישיות. דרכי הלימוד בקורס יסוד זה הן קבוצתיות – רפלקטיביות ונלווית להן עבודה מעשית – התנדבותית עם אוכלוסיות הזקוקות ללווי רוחני (קשישים, חולים, משפחות החינוך המיוחד וכו’) בקהילה או במוסדות סעד ובריאות וכן הדרכה אישית מטעם המרצה בקורס ומדריכות אחרות המתמחות בהדרכת ליווי רוחני.</p> <p>הקורס מיועד לתלמידי מרפא שנה ב.</p>
ד”ר עינת רמון ב
ה
17:00-18:30
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.