מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

דרך ארץ – מסע ישראלי

על המסלול

דרך ארץ – מסע ישראלי היא תוכנית חדשה ופורצת דרך שתכליתה בניית חוסן חברתי – קהילתי והעמקת הזהות היהודית – ישראלית מתוך חיבור למורשת היהודית ולשורשים.

במסגרת הלימודים תלמידי התוכנית פוגשים עולמות שונים ומגוונים: לימודי ירושלים וא”י לצד תרבות יהודית בדגש על תולדות הקהילות היהודיות בארצות האסלאם ותרבותן. חלק משמעותי מן הקורסים הם קורסי שטח וסיורים לימודיים באזור ירושלים ובנגב המערבי.

התוכנית מותאמת לאנשי חינוך, שיטור ומנהל קהילתי, ומציעה רשת תמיכה ליוזמות חינוכיות בקהילה ואפשרות לפרויקט גמר מעשי.

  • יום לימודים אחד בשבוע (במשך שנתיים)
  • חלק מהקורסים יתקיימו בצורה מקוונת
  • לסטודנטים תוצע הסעה מאורגנת ומסובסדת לירושלים
  • מלגת לימודים של 50% (אפשרות למלגות נוספות על בסיס סוציו-אקונומי)
  • יחס אישי, קהילה לימודית ואווירה משפחתית

*התואר מוענק באישור המל”ג

מבנה תכנית הלימודים במסלול

תכנית הלימודים כוללת 18 קורסים לתואר (וכן 4 השלמות למי שנדרש לכך).

התכנית תיפרש על פני שנה וחצי (שלושה סמסטרים וקיץ אחד)

 סוגים של קורסים:

  1. קורסים על בסיס סיורים בירושלים ובנגב.
  2. קורסים שעוסקים בזהות יהודית ישראלית עם הדגש על תולדות ותרבות של קהילות יהודיות בארצות האסלם.
  3. קורסים המבוססים על למידה חווייתית וסדנאית.
  4. לימודי ההשלמה (במידה והתלמידים זקוקים להם, יקבעו על ידי הרכז האקדמי באופן פרטני): תורה שבעל-פה, ארון הספרים היהודי, תולדות ותרבות עם ישראל בימי הביניים, תולדות עם ישראל בעת החדשה.

מחיר לקורס: 750 ש”ח

מחיר לקורס השלמה:450 ₪


סך הכול 36 נ”ז (18 קורסים) לתואר שני

מכון שכטר: סמסטר ראשון, חורף תשפ”ה, הלימודים בימי שלישי (5 קורסים)

[7 מפגשים בירושלים, 6 מפגשים בזום]

8:30 – 12:00 גיאוגרפיה היסטורית של ירושלים, פרופ’ דורון בר– סיורים, כפול

13:00 – 14:30 קורס סדנאי

15:00 – 16:30 היהדות כתרבות של לימוד, פרשנות ויצירה, ד”ר אריאל פיקאר [קורס ליבה]

17:00 -18:30 אות באות: יצירה בשפה העברית, ד”ר מרוה שלו מרום

ירושלים, מכון שכטר: סמסטר שני, אביב תשפ”ה, הלימודים בימי שלישי (5 קורסים)

[7 מפגשים בירושלים, 6 מפגשים בזום]

8:30 – 12:00 מאופקים לירושלים ובחזרה: הזהות הישראלית בראי ההיסטוריה, ד”ר מיכל גולן ליברמן – סיורים, כפול

13:00 – 14:30 פיוט במעגל השנה: פיוטים לשבתות וחגים בספרד וצפון אפריקה, ד”ר אתי בן-סעדון [קורס ליבה]

15:00 – 16:30 מועדי ישראל – גלגוליהם ההיסטוריים כמוקדי לזהות היהודית, ד”ר דרור בונדי [קורס ליבה]

17:00 -18:30 האוכל הישראלי כסוכן תרבות של זהות: בין מזרח למערב, ד”ר כרמלה אבדר

 קיץ תשפ”ה (קורס סיורים כפול בששה ימים מרוכזים בשטח הנגב המערבי)

יהדות צפון אפריקה: עלייה, קליטה והתיישבות, ד”ר אהרון כהן – סיורים, כפול [=מחנה מחקר]

שנה ב, תשפ”ו, הלימודים מקוונים (קורסי ערב בזום) או במכון שכטר ביום שני (6 קורסים)

רשימת הקורסים במסלול לשנת תשפ"ה

סמסטר א
שם קורס מרצה סמסטר שעות
גיאוגרפיה היסטורית של ירושלים (דורון בר)

תיאור הקורס

מטרת הקורס היא להקנות כלי חשיבה ומושגים מתחום המחקר של הגיאוגרפיה ההיסטורית ולהדגימם באמצעות סוגיות מתולדות ירושלים. הקורס יתקיים במתכונת של שיעורי זום וסיורים ברחבי העיר העתיקה ויעסוק בתולדות ירושלים מאז שחר בריאתה של העיר ועד ראשית העת החדשה. נקודת המבט הגיאוגרפית- היסטורית תאפשר התמקדות בהתפתחות המרחבית של ירושלים בתקופות אלו ועיסוק בסוגיות של התרחבות והתכווצות העיר, מים, ביטחון, דת וקדושה.<br />
פרופ’ דורון בר א
8:30-12:00
אות באות: יצירה בשפה העברית

תיאור הקורס

שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר מרוה שלו מרום א
17:00-18:30
הסיפור האישי ככור מחצבתי לסיפור מנהיגותי

תיאור הקורס

מנהיגם יוצרים את סיפור חייהם וסיפור חייהם יוצר את סיפור מנהיגותם. פיתוח מודעות של המנהיג לסיפורו האישי מהווה דרך משמעותית לבניית סיפור מנהיגותו. בסיפורו האישי של המנהיג טמונים הערכים והיסודות שמהם הוא בונה את סיפור מנהיגותו וסיפור מנהיגותו מחולל השפעה על הקהילה שאותה הוא מנהיג. במסגרת הקורס ניפגש עם עיקרי הגישה הנרטיבית ונתוודע לכוחם של סיפורים ביצירת שינויים אישיים וקהילתיים. המשתתפים בקורס יפגשו עם הסיפור האישי שלהם וסיפורי חיים של מנהיגים חברתיים, ויחוו על עצמם את שיטת הייעוץ הנרטיבית ליצירת שינוי אישי וקהילתי.<br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר שרית ברזילאי א
13:00-14:30
שם קורס מרצה סמסטר שעות
היהדות כתרבות של לימוד, פרשנות ויצירה

תיאור הקורס

המסורת היהודית היא תרבות המניחה בתשתית הקיום שלה את כתבי הקודש ואת פרשנותם. במשך כל הדורות התבסס החינוך היהודי על למידה משמעותית ופרשנות של טקסטים. הפרשנות היהודית היא פרשנות יצירתית מגוונת ורב קולית. הקורס יעניק למשתתפים בו ידע בסיסי ואוריינטציה בתיאוריות של הפרשנות, תוך כדי הדגמה וקריאה במקורות מתוך המסורת היהודית מתקופת המקרא ועד ימינו. נעסוק בהבחנה בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה, בתפקידו של המדרש ובתופעת המחלוקת. נלמד פרשנות מודרנית, ציונית ופמיניסטית. המתודולוגיה של הקורס תדרוש מן הסטודנטים השתתפות פעילה וניתוח טקסטים ופרשנויות מתוך גישה חינוכית הרואה את התלמיד כמפרש ויוצר בתוך ומתוך הטקסט.<br /> <br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר אריאל פיקאר א
15:00-16:30
סמסטר ב
שם קורס מרצה סמסטר שעות
מאופקים לירושלים ובחזרה: הזהות הישראלית בראי ההיסטוריה

תיאור הקורס

החברה הישראלית מתמודדת עם סוגיות מורכבות הקשורות באופייה של הזהות האישית והקולקטיבית<br /> בדגש על המשמעות העכשווית של המושג 'ציונות'. הקורס הוא הזדמנות יוצאת דופן לבחון את הזהות הישראלית בראי ההיסטוריה ולגעת בשאלות, בדילמות וברגעים השנויים במחלוקת איתם התמודדה החברה הציונית מתקופתו של הרצל ועד שנות התשעים של המאה העשרים.<br /> הקורס יועבר במתכונת היברידית, חלקו בסיורים בירושלים וחלקו בזום ובמהלכו ייחשפו הסטודנטים למגוון רחב של מקורות שיהיו הבסיס לדיון מאין באנו, מה רצינו להיות כעם וכמדינה, ולאן בסופו של דבר הובילה אותנו הדרך.<br /> <br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר מיכל ליברמן גלון ב
8:30-12:00
האוכל הישראלי כסוכן תרבות של זהות: בין מזרח למערב

תיאור הקורס

האימרה "אתה – זה מה שאתה אוכל", מלמדת כי תרבות האוכל היא אמצעי בסיסי לעיצוב זהות אישית וקולקטיבית, וכי האוכל טעון במשמעויות סמליות. ישראל כארץ של קיבוץ גלויות מהווה מצע נרחב ועשיר לבחינת הקשר בין שפת המטבח לפוליטיקה של זהויות. מאז ראשית ימי היישוב תרבות האוכל הייתה מרכיב מרכזי בהבנייה הלאומית של הגוף הציוני החדש ועודדה פיתוח של מטבח מקומי חדש (בניגוד לגלותי] המבוסס על תוצרת הארץ ועל מאכלים ערביים-מקומיים. הסדקים שנבקעו בזהות הלאומית הממוסדת הביאו לפריצת הגבולות של המטבחים האתניים והפיכת חלק ממאכליהם לנחלת כלל החברה הישראלית, לאימוץ מטבחים מרחבי העולם, לפיתוח תרבות של שפים ולאימוץ אוכל גלובלי, לקראת הגדרת זהותו של המטבח הישראלי ושלנו. <br /> הקורס יעסוק בתרבות האוכל כמנגנון חברתי-תרבותי להבניית זהות ולשימור/טשטוש גבולות בין קבוצות דתיות, לאומיות, אתניות, מגדריות, גיליות ועוד, וייבחן סוגיות שונות: יהדות, גבולות וחוקי טהרה/טומאה; אוכל, לאומיות, אתניות וגלובליזציה; מבנה הארוחה במחזורי החיים (שבועי, שנתי וטקסי מעבר) בין מסורת לאופנה; אוכל ומגדר; אוכל, מאגיה, פוריות ומיניות; אוכל ומיתוס היופי.<br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר כרמלה אבדר ב
17:00-18:30
שם קורס מרצה סמסטר שעות
פיוט במעגל השנה: פיוטים לשבתות וחגים בספרד וצפון אפריקה

תיאור הקורס

בקורס נעסוק בפואטיקה ובהתפתחותו של הפיוט. נפתח ברקע על הפיוט הארץ ישראלי הקדום- האנונימי, הפיוט הקלאסי והפיוט במזרח, לאחר רקע זה נתחקה אחר פיוטים שנכתבו לשבתות וחגים בספרד ובצפון אפריקה תוך כדי בחינת חידושי תוכן וצורה בסוגות הפיוט השונות.<br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר אתי בן סעדון ב
13:00-14:30
מועדי ישראל – גלגוליהם ההיסטוריים כמוקדי לזהות היהודית

תיאור הקורס

מערש הולדתה הקדישה היהדות תשומת לב מיוחדת למאורעות הזמן וללוח השנה. <br /> בניגוד לחברה החקלאית האלילית שהקדישה את מועדי השנה לאלי עונות הטבע, הדגישה היהדות את משמעותם ההיסטורית של החגים. <br /> הדגשה זו הוסיפה ציר לינארי למשמעות החגים, בצדו של מעגל השנה. <br /> ציר זה אפשר התפתחות מתמדת במשמעות החגים, כמו גם מאבק מתמיד על פרשנותם. <br /> בקורס נתבונן במשמעותם של חגי ישראל, בדגש על תהליך התפתחותם.<br /> <br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר דרור בונדי ב
15:00-16:30
סמסטר קיץ
שם קורס מרצה סמסטר שעות
חלוצים בנגב-עלייה, קליטה והתיישבות

תיאור הקורס

הקורס 'חלוצים בנגב' מטרתו היא להקנות ידע על היישובים והקהילות המאכלסים את צפון-מערב הנגב. הקורס יעסוק בהיסטוריה של הקהילות ובהיסטוריה של האידאולוגיות שהניעו אותן לעלות לישראל ולהתיישב בנגב. הקורס ישים דגשים על מדיניות העלייה, הקליטה וההתיישבות, וכן על צורות ההתיישבות לסוגיהן. הקורס ישלב הוראה פרונטלית וסיורים באזור.<br /> <br /> זהו קורס סיורים כפול, מחנה מחקר, בששה ימים מרוכזים בשטח הנגב המערבי.<br /> שייך למסלול "דרך ארץ – מסע ישראלי" - חצי מהשיעורים מתקיימים בשכטר וחצי בזום.
ד”ר אהרון כהן קיץ

שאלות ותשובות

  • האם אפשר לשלב לימודים לתעודת הוראה?

    כן, אפשר ללמוד תואר שני במסלול האומנויות ביהדות ולשלב לימודים לתעודת הוראה והרחבת הסמכה מטעם מכון כרם.

  • מודעה פרסום של מסלול האמנויות
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.