נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
תוכנית לתואר שני במדעי היהדות לפעילים בשדה העשייה היהודית שמעוניינים לרכוש ידע אקדמי שיטתי בספרות הרבנית תוך עיסוק בנושאי זהות יהודית-ישראלית, ולהעשיר את עולמם המקצועי בכלים לעשייה ציבורית, חברתית וחינוכית.
התוכנית מקנה ידע נרחב ביהדות, ומיועדת למעוניינים לשלב עשייה חברתית ממוקדת יהדות עם העמקה בארון הספרים היהודי ובדגש על ספרות חז״ל.
התוכנית משלבת קורסים שמקנים ידע אקדמי שיטתי בתלמוד – הטקסט המרכזי שסביבו התעצבה התרבות היהודית, קורסים שמתמקדים בנקודות החיבור בין התלמוד לבין המדרש, ההלכה ומחשבת חז”ל, וקורסים שעוסקים בעשייה יהודית-חברתית, ומעניקים לסטודנטים כלים לקידום עשייה חברתית במישור הקהילתי, החינוכי או הציבורי. הלימודים מתמקדים גם במגוון הזהויות בחברה היהודית ובקידום השיח ביניהן ואיתן, ובפרקטיקה של התפילה, הטקס, החג והמועד.
הלימודים בתוכנית מתקיימים בקבוצה אינטימית וברוח פתוחה ואידיאולוגית, ומתקיימים בשיתוף בית המדרש לרבנים ע”ש שכטר.
תלמידי משל”י זכאים להנחה של 15% משכר הלימוד, ולמלגה מורחבת של עד 40% משכר הלימוד (בכפוף לתקנון).
ההנחות יינתנו בעבור 18 הקורסים הנדרשים לקבלת התואר, וכן על קורסי ההשלמה, למשך שנתיים.
לבוגרי תוכנית משל”י מוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות באישור המועצה להשכלה גבוהה.
משרד החינוך מציע מלגות לעידוד מורים בכפוף לתקנון המשרד. והחזר של עד 80% – 90% משכר הלימוד. לבירור זכאותכם, אנא פנו ישירות למשרד החינוך. מורים שזכאים להחזר שכ”ל יהיו זכאים להנחה נוספת של 10% משכ”ל במכון שכטר. (אין כפל הנחות מעבר ל-10%.)
כל הסטודנטים בתוכנית עמיתי משל”י נדרשים להשתתפות מלאה בתוכנית האקדמית כמפורט לעיל. בנוסף, כל תלמידי התוכנית משתתפים ביחידות לימוד ובסדנאות ייעודיות: למידת עמיתים, דרשנות ודיבור בציבור, כתיבה יוצרת, ימי עיון, שבת משותפת, יוזמות עמיתים וליווי רוחני. ההשתתפות ביחידות לימוד אלו אינה מקנה נקודות זכות לתואר.
בתוכנית עמיתי משל”י הסטודנטים משתתפים השתתפות מלאה בתוכנית האקדמית שפורטה לעיל, ופרט לכך גם משתתפים ביחידות לימוד ובסדנאות כגון למידת עמיתים, דרשנות ודיבור בציבור, כתיבה יוצרת, ימי עיון, שבת משותפת, יוזמות עמיתים וליווי רוחני. לימודים אלו אינם מקנים נקודות זיכוי לתואר.
36 נ”ז לתואר שני:
4 קורסי השלמה אשר ייקבעו בהתאם ללימודים קודמים של כל סטודנט ובתיאום עמו – לחצו כאן לרשימת הקורסים
4 קורסי ליבה חובה לכל המסלולים במכון (8 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים
2 קורסי בחירה מחוץ למסלול (4 נ”ז) – לבחירת הקורסים לחצו כאן
7 קורסים במסלול הראשי – תלמוד והלכה או מדרש ואגדה (14 נ”ז)
+
5 קורסי חובה במנהיגות יהודית (10 נ”ז)
על פי חלוקה זו:
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
על מפתן החיים: עיון מחודש במפגש בין המוות, טקס הלוויה ואבלות
תיאור הקורסלידתינו ומותינו משמשים כשני סיפורים מכוננים של טוטליות ההויה שלנו. בעוד שאין לנו אמירה לגבי לידתינו, בקורס זה נבחן את האלטרנטיבות הקיימות לחשיבה מחודשת בפרק האחרון של חיינו עד לסתימת הגולל. מודלים מתוך עולם האנתרופולוגיה וסוציולוגיה של הדת והריטואל העוסקים ב”דרמה המקודשת” לצד עיון במקורות התלמוד, ספרות ההלכה והמחשבה החסידית, יעצבו שאלות הנוגעות לתפיסת החיים והמוות, לעיצוב הלוויה היהודית (במימד הציבורי והאישי), ומוסד האבילות. האם הלוויה שלנו יכולה להיות / מתבקשת להיות מחזה מעצים ומרגש לצד הצער והאבילות? |
הרב ד”ר רב מימי פייגלסון |
א' |
ב' |
14:30-13:00 |
פסיפס הזהויות בעולם היהודי (משל”י)
תיאור הקורסהקורס הזה הוא החלק השני של קורס שנתי שעוסק בזרמים השונים ביהדות המודרנית. בחלק הזה נעסוק באידיאולוגיה, בהתפתחות ההיסטורית וביחס להלכה של הזרם הקונסרבטיבי, בזרם הציוני החילוני ובזהות הישראלית המסורתית. בין היתר נעסוק בהוגים כמו מרדכי קפלן, אברהם יהושע השל ואחד העם. |
ד”ר רנית בודאי-היימן |
ב' |
ב' |
16:30-15:00 |
מיומנות הלימוד הבית מדרשי
תיאור הקורסמטרת קורס “מיומנויות הלימוד הבית מדרשי” היא להקנות למשתתפים הבנה מעמיקה של עקרונות הלימוד המסורתי בבית המדרש, לחוות באופן בלתי אמצעי את דרכי הלימוד הללו, ולרכוש כלים מעשיים ליישום מרחב לימוד ברוח בית מדרשית. |
ד”ר ליאון וינר דאו |
ב |
ב |
17:00-18:30 |
התפתחות ההלכה מהתלמוד עד השולחן ערוך
תיאור הקורסבקורס זה התלמידים ירכשו התמצאות ראשונית בספרות הפוסקים (ספרי הלכה וספרי פסקים), בספרי היסוד (רי”ף, רמב”ם, רא”ש, טור, שולחן ערוך), ובתהליך ההתפתחותי מימי התלמוד עד המאה השש עשרה. דגש יושם על מתודולוגיה שתאפשר להם ללמוד באופן עצמאי ולחקור נושאים חדשים בעתיד. |
הרב שלמה זכרוב |
ב' |
ב' |
12:00-10:30 |
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
תלמוד מתחילים א
תיאור הקורסמטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. |
ד”ר יעקב מאיר |
א |
ב |
8:30–10:00 |
חלומות ופשרם באגדת חז”ל
תיאור הקורסהאם “חלומות שוא ידברו” או שחלום הוא “אחד משישים בנבואה”? בקורס זה נדון בתפיסת החלום בספרות האגדה של חז”ל, ובמתן פתרון לחלומותיהם של אנשים. נעסוק בחלומות בהם מופיעים סמלים שונים ובחלומות בהם מופיעים פסוקים. נדון בחלומות החושפים את עולמם הפנימי של בעליהם, ובחלומות המנבאים את העתיד. נשווה את עולמם המחשבתי של חז”ל ביחס לחלומות אל הגישה העולה מסיפורי המקרא והמזרח הקדום. נעסוק גם בפתרון חלומות. נבחן מהי תורת פתרון החלומות שמציעים החכמים. נבחן מהו מעמדו של חלום ללא פתרון, והאם יש קשר בין פתרון החלום לבין התממשותו. |
ד”ר תמר קדרי |
א' |
ב' |
8:30–10:00 |
בבלי וירושלמי: עיון משווה א
תיאור הקורסקורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות. |
פרופ’ משה בנוביץ |
א |
ב |
8:30-10:00 |
תלמוד מתחילים ב
תיאור הקורסמטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. |
ד”ר יעקב מאיר |
א |
ב |
10:30–12:00 |
מבוא למדרש ואגדה חלק א’
תיאור הקורסמטרת הקורס לפרוש בפני הלומדים את ספרות האגדה של חז”ל מתוך עיון במדרשים השונים. נעסוק בטכסטים מתקופת התנאים והאמוראים במרכזם עומד הסיפור המקראי ודמויותיו. נכיר את החיבורים המדרשיים השונים שנוצרו במאות הראשונות לספירה, ונראה מה הם השינויים שחלו ביצירה המדרשית במהלך הזמן. תוך כדי לימוד נעיין בסוגים ספרותיים שונים כגון: הסיפור הדרשני, המשל, הפתיחתא, הפתירה ועוד. יודגשו שאלות של תוכן ומשמעות, צורה וסגנון. פרט לכך נכיר מחקרים חשובים וספרי עזר מרכזיים בתחום. |
ד”ר תמר קדרי |
א |
ב |
10:30–12:00 |
בבלי וירושלמי: עיון משווה ב
תיאור הקורסקורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות. |
פרופ’ משה בנוביץ |
א |
ב |
8:30-10:00 |
לימוד מירב”י: בעלי מום בספרות העברית לדורותיה
תיאור הקורסהקורס יעסוק ביחסם של המקורות היהודיים לבעלי מום ולחריגות גופניות ומנטליות, מן המקרא ועד ימינו, בהלכה, באגדה, בהגות ובאמנות. נעיין בסיפורי התנ”ך ובמדרשים עליהם, נעסוק באזכורים מן המשנה של ‘חרש שוטה וקטן’ ובדיונים התלמודיים על אודותיהם, נקרא פסקי הלכה וקטעי ספרות ונדון במושגים כגון ‘צלם אלוהים’, ‘כבוד הבריות’ ועוד. חלק מרכזי בקורס יהיה הלימוד בחברותא של המקורות השונים, ואחדים מן השיעורים יועברו על ידי מרצים אורחים. |
ד”ר גילה וכמן |
א |
ב |
15:00–16:30 |
נסים מן הגליל
תיאור הקורסבארץ הגליל פעלו בעת העתיקה דמויות יוצאות דופן, אשר הנסים שחוללו – כגון החייאת מתים, ריפוי חולים וריבוי מזון – מתוארים בספרי המקרא, בברית החדשה ובספרות חז”ל. בקורס זה נעסוק במבחר סיפורים אודות אישים אלה, ובהם הנביאים אליהו ואלישע, ישוע מנצרת, חנינא בן דוסא ואחרים, ונחשוף את הקשרים התמאטיים, ההיסטוריים והספרותיים ביניהם. |
ד”ר גילה וכמן |
ב' |
ב' |
08:30–10:00 |
תלמוד בקיאות
תיאור הקורסמטרתו של הקורס לפתח את היכולת של לימוד רהוט בתלמוד הבבלי. נשים דגש על פשט הסוגייה באמצעות קריאה מדוייקת, תשומת לב לדקדוק הארמי, לסדר הדורות, ולריאליה של התקופה. כמו כן נכיר את ספרות המחקר שנכתבה בנושא. |
הרב פרופ’ דוד גולינקין |
ב' |
ב' |
08:30–10:00 |
מבוא למדרש ואגדה חלק ב’
תיאור הקורסחלק ב |
ד”ר תמר קדרי |
ב |
ב |
10:30–12:00 |
מנהגי חגים
תיאור הקורסבקורס זה נלמד מנהגי חגים על סמך עיון בטקסטים מכל התקופות. נעסוק במנהגי הימים הנוראים, סוכות, חנוכה, פורים, פסח ושבועות. יושם דגש מיוחד על מנהגי העדות השונות. |
הרב פרופ’ דוד גולינקין |
ב |
ב |
10:30–12:00 |
עיונים בתורת החסידות: קריאה ב’מי השילוח’
תיאור הקורסאוטונומיה רדיקלית ומסורתיות נון-קונפורמית הן רק שתיים מתוך הסתירות המהותיות אשר מגדירות את רבי מרדכי יוסף ליינר מאישביצא ומשנתו. בקורס זה נעיין במכלול מקורות בספרו “מי השילוח,” תוך העמקה לאופנים ששני המוטיבים הללו משמשים בעיצוב חיי דת. מתוך מגע עם מקורות חסידיים מוקדמים שהזינו את תורתו, ניחשף לאסכולה חסידית אשר מחד תובעת מערכת מושגים חדשה, ומאידך שואבת מראשית החסידות ואדמו”ריה. |
הרב ד”ר רב מימי פייגלסון |
ב |
ב' |
13:00–14:30 |
סיפורי חזרה בשאלה ובתשובה בהגות היהודית המודרנית
תיאור הקורסהעידן המודרני הציב אתגר פילוסופי עמוק בפני הוגי היהדות, אתגר שהגיע לממדי משבר במאה העשרים. במאה זו הגיעה המודרנה לשיאה וחוללה שינויים דרמתיים מעבר לגבולות הפילוסופיה. עבור הוגים יהודיים בפרט ניצבו עתה לא רק אתגרים רעיוניים אלא גם תהפוכות ואסונות קיצוניים. בקורס נערוך סדרה של מפגשים עם מגוון רחב של הוגים יהודים במאה העשרים, ובאמצעות סיפורי חייהם, גלגולי השאלה והתשובה שלהם, ויסודות הגותם, נבין את מענה היהדות לאתגר המודרנה. |
ד”ר דרור בונדי |
ב |
ב |
13:00–14:30 |
סיפור וחוק בראי הפרשנות המקראית לדורותיה
תיאור הקורסהקורס מוקדש לעיון בסיפורים נבחרים וחוקים נבחרים מתוך חמשת חומשי התורה ובחינתם לאור הפרשנות לדורותיה. נעמוד על הפרשנות הניתנת לסיפור או לחוק במקומות אחרים בתורה ובמקרא (פרשנות פנים-מקראית), ונבחן אותו דרך מדרשי חז”ל ופירושיהם הרצופים לחומשי התורה של פרשני ימי הביניים והעת החדשה. נעמוד על הקשיים הפרשניים המשותפים לפרשנים אלו וקשיים אחרים המיוחדים לחלקם בלבד. נבחן את פתרונותיהם לקשיים אלו לאור הנחות היסוד השונות של כל פרשן או קבוצת פרשנים, הקובעות את טווח האפשרויות הפרשניות העומדות בפניהם: רצף היסטורי או “אין מוקדם ומאוחר בתורה”, שאלת הבלעדיות של הקביעות ההלכתיות של התורה שבעל פה, היחס בין פשט לדרש, אחדות התורה לעומת תורת התעודות ותיאוריות ביקורתיות אחרות, שאלת קיומם של מאפיינים מיוחדים לתורת ה’ לעומת “דיברה תורה כלשון בני אדם”, ועוד. |
פרופ’ משה בנוביץ |
א |
ב' |
15:00–16:30 |
מבוא לפוסקים
תיאור הקורסמבוא לפוסקים ההלכה היא אחת מיצירותיו המשמעותיות ביותר של העם היהודי, והיא מרכיב מכריע בהבנת זהותו התרבותית. קורס מבוא זה מוקדש להיכרות עם יסודות עולמו המיוחד של התפתחות ההלכה מן התורה דרך התלמוד וספרות הפוסקים. |
הרב שלמה זכרוב |
|
|
|
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
ירושלים: בין עיר מקדש לעיר בירה
תיאור הקורסקורס סיורים (4 ימים בזמן חופשות). |
פרופ’ דורון בר |
א+ב |
ב |
|
כן, אנו נעניק מלגה בסך 15% משכר הלימוד לסטודנטים בתוכנית משל”י (כולל בהשלמות)
מלגה מורחבת בסך 40% משכר הלימוד תינתן לסטודנטים בתוכנית “”עמיתי משל”י” הפעילים בקהילות או בארגונים להתחדשות יהודית
ביום שני