נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
תוכנית ייחודית לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר בשיתוף מרכז תל"י.
התוכנית מוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, מתוך מפגש אמיץ בין הכאן והעכשיו הישראלי לבין שבעים פניה של היהדות. התוכנית מבקשת לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח הרבים שלנו, ליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית־ישראלית, להישיר מבט אל המגוון האנושי, התרבותי והחינוכי שמקיף אותנו, ולממש יחד את ההזדמנות הגלומה בחינוך ליהדות בישראל.
התוכנית משלבת לימוד מעמיק במדעי היהדות, גישות ושיטות בחינוך, התבוננות מחקרית בהווה הישראלי, וחממה פדגוגית ליזמות חינוכית. יחד נאבחן סוגיות יסוד בחינוך הישראלי, נתמקד בתפקידו של החינוך ליהדות בעיצוב החברה הישראלית, ונתנסה בכלים היצירתיים שעומדים לרשות אנשי חינוך היום – מכלים דיגיטליים ובינה מלאכותית, דרך מפגש רב־מימדי עם עולם האמנות היהודית ועד התנסות בביליותרפיה באמצעות מקורות ישראל.
התוכנית מבוססת על לימודי שדה: סיורים לימודיים בארץ ובתפוצות, חשיפה לארגונים מובילים בתחום ומפגש עם דמויות מפתח במטרה לבסס רשת דינמית של יוזמות ושותפויות. התוכנית מציעה הנחייה מקצועית למימוש החזון האישי של כל אחד ואחת ממשתתפיה, ומתקיימת בחלקה הגדול בלימוד קבוצתי דיאלוגי, פתוח ומפרה.
תלמידי התוכנית שאינם זכאים להחזר שכ״ל ממשרד החינוך זכאים למלגה בגובה 40% משכר הלימוד.
4 קורסי השלמה אשר ייקבעו בהתאם ללימודים קודמים של כל סטודנט ובתיאום עמו – לחצו כאן לרשימת הקורסים
39 נ"ז לתואר שני:
מבנה תוכנית הלימודים
9 קורסים במסלול הראשי (18 נ״ז)
4 קורסי ליבה:
3 חובה: פסיפס הזהויות, מבוא לחסידות, מורה לנבוכי התפילה
1 בחירה
5 קורסי בחירה כלליים (10 נ״ז)
שתי עבודות סמנריוניות בחינוך ליהדות (2 נ״ז)
מבחן גמר (1 נ״ז)
פרויקט אישי
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ב |
8:30–10:00 |
היהדות כתרבות של לימוד וחינוך, פרשנות ויצירה
תיאור הקורסהמסורת היהודית היא תרבות המניחה בתשתית הקיום שלה את כתבי הקודש ואת פרשנותם. במשך כל הדורות התבסס החינוך היהודי על למידה משמעותית ופרשנות של טקסטים. הפרשנות היהודית היא פרשנות יצירתית מגוונת ורב קולית. הקורס יעניק למשתתפים בו ידע בסיסי ואוריינטציה בתיאוריות של הפרשנות, תוך כדי הדגמה וקריאה במקורות מתוך המסורת היהודית מתקופת המקרא ועד ימינו. נעסוק בהבחנה בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה, בתפקידו של המדרש ובתופעת המחלוקת. נלמד פרשנות מודרנית, ציונית ופמיניסטית. המתודולוגיה של הקורס תדרוש מן הסטודנטים השתתפות פעילה וניתוח טקסטים ופרשנויות מתוך גישה חינוכית הרואה את התלמיד כמפרש ויוצר בתוך ומתוך הטקסט. הקורס עבור תלמידי שנה א במסלול ימ"ה. |
ד"ר אריאל פיקאר | שיעור |
ב |
10:30–12:00 |
"שניים לטנגו": זהות, תרבות וקהילה יהודית באמריקה ובישראל
תיאור הקורסבמאה ה-20 התגבשו שני מרכזים יהודים עיקריים: ישראל וארצות הברית. עם הקמת מדינת ישראל נוצר מרחב חדש של קשרים וזיקות בין ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי לבין היהודים החיים מחוץ למדינה. יהודים אלה, אשר רובם חיים בצפון אמריקה, אינם מהגרים מישראל אך בה בעת הם מוגדרים כתפוצה של מדינת ישראל מתוקף השתייכותם לעם היהודי. סוגיית הקשר בין המדינה לבין תפוצותיה תתברר בקורס בהיבטים רעיוניים, היסטוריים, תרבותיים, פוליטיים וארגוניים. דגש מיוחד יינתן לתמורות המתרחשות במערכת היחסים בין יהודי ארצות הברית עם מדינת ישראל לאורך שנות קיומה. |
ד"ר אילן אזרחי | שיעור |
ב' |
15:00–16:30 |
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק א'
תיאור הקורסחינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. בסמסטר א׳ נעסוק בחינוך יהודי דרך הזירה הממשית והקמאית ביותר: הגוף האנושי. באמצעות ארבעה נושאי חתך – גוף ודמות, ראייה, לבוש, ואוכל – נלמד לראות, לזהות ולהבין את הגוף כזירת התנגשות בין עולמות תוכן ותפיסות עולם. מצלם אלוהים לחזק אשר שורד, מהאיסור על ראייה לברכותיה, מול כבודה של בת המלך, ולנוכח טומאת או טהרת המזון, נבין כיצד הגישות השונות לחינוך יהודי מבנות את חוויית החיים המוחשית שלנו. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. הקורס מיועד לתלמידי שנה א בתוכנית ימ"ה. |
ד"ר מרוה שלו מרום | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
א' |
17:00-15:30 |
"הַחַיִּים שֶׁיֵּשׁ לְךָ הֵם הַחַיִּים שֶׁחָיִיתָ-הַבֵּט אָחוֹרָה בַּהֲבָנָה", יונה וולך, "החיים שיש לך"
תיאור הקורס מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. נקרא טקסטים קצרים מן המקרא, מספרות חז"ל ובעיקר מהספרות העברית החדשה, שבהם מתוארות תקופות חיינו. |
ד"ר רבקה ברגר | שיעור |
ב' |
15:00–16:30 |
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק ב'
תיאור הקורסחינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. בסמסטר ב׳ נעמיק בלימודי חיב״ה דרך המילה הכתובה: אולי הזירה ה״קלאסית״ להכרת התרבות היהודית. באמצעות ארבעה נושאי חתך – אות, מילה, משפט, סיפור – נצלול אל המעין המתגבר של היצירה הלשונית היהודית: מעצם ההגייה ועצמותן של האותיות בגוף, במרחב, ובאלוהות, דרך המילים ככלים ליצירת וכיול משמעות, אל המשפט כביטוי של חוקיות לשונית ומוסרית, ולבסוף הסיפור, כרקמה של מציאות ודמיון, וצירוף כותב וקורא על פני אלפי שנים. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה א. |
ד"ר מרוה שלו מרום | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ב |
8:30–10:00 |
יצירת מצרים: המסע מעבדות לחירות באמנות היהודית
תיאור הקורסבמהלך דורות רבים, פנינו לפרשנות המסורתית כדי להבין את פשט המקרא. העולם היהודי נפתח בפנינו על ידי קריאה בפירושי רש"י, אבן עזרא, רמב"ן וכו'. אכן, ניתן לייצור פסיפס עשיר מהקולות הללו , אך הפסיפס הינו חד ממדי בסופו של דבר. הקורס עבור תלמידי שנה ב במסלול ימ"ה. |
הרב מתיו ברקוביץ' | שיעור |
ב |
10:30–12:00 |
התחדשות יהודית בישראל: היסטוריה, סוציולוגיה, הגות ופרקטיקה
תיאור הקורסהקורס יתמקד בתופעה המכונה בעשורים האחרונים 'התחדשות יהודית' (או 'יהדות ישראלית'), וכוללת מגוון ביטויים תרבותיים, עיוניים, קהילתיים, רוחניים ואחרים של עיסוק ביהדות בחברה הישראלית, בדרכים שנתפסות ומוצגות כחדשות. לפי אזולאי (2010), שני היבטים מרכזיים בתופעה זו הם חידוש הקשר עם המורשת היהודית מצד חלקים בציבור החילוני, ובאופן רחב יותר תהליך של שילוב מסורת וחידוש לכדי יצירת ביטויים מעודכנים של חיים יהודיים. הקורס עבור תלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה. |
רגב בן דוד | שיעור |
ב |
15:00-16:30 |
פרקטיקום תל"י
תיאור הקורסהקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה. |
ד"ר פארי סינקלר | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ב |
08:30–10:00 |
מודרניות אחרת – יהודי צפון אפריקה בעידן המודרני
תיאור הקורסהקורס "מודרניות אחרת – תמורות בזהות היהודית של יהודי צפון-אפריקה בעידן המודרני" עוסק בניתוח תהליכי המודרניזציה המורכבים ומרובי-פנים שעברו על הקהילות היהודיות בצפון-אפריקה החל מהתקופה הטרום-קולוניאלית. התהליכים הללו התאפיינו בהשפעות מגוונות ובהתאמה לנסיבות הספציפיות של כל תקופה, אזור גיאוגרפי ושכבה חברתית. הקורס יבחן את האופן שבו רעיונות חדשים, שמקורם בין היתר בזרמי מחשבה כגון הנאורות האירופאית, ההשכלה היהודית במזרח אירופה, תנועת הנהצ'ה הערבית וספרות המוסר העות'מאנית, השפיעו על שכבות שונות בחברה היהודית הצפון-אפריקאית, ואת התהליכים של עיבוד והטמעה שעברו רעיונות אלה בהקשר של התרבות היהודית המקומית. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה. |
גבריאל אבן צור | שיעור |
ב' |
10:30–12:00 |
בין כיכר השוק לבית המדרש
תיאור הקורסהיכן נוצרה ספרות חז"ל ועבור מי? האם הדרשות נועדו לאליטה הלמדנית או שמא לציבור הרחב? תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה ב'. |
ד"ר גילה וכמן | שיעור |
ב |
15:00-16:30 |
פרקטיקום תל"י (סמסטר ב)
תיאור הקורסהקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה. |
ד"ר פארי סינקלר | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
|
|
סיור היכרות חינוכי: יהדות ארצות הברית
תיאור הקורסיהדות ארצות הברית היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר והמגוונת ביותר בתפוצות. מטרת הסיור להכיר את יהדות ארצות הברית ולהיחשף לאנשי מעשה יצירתיים ולמנגנוני מפתח ביהדות אמריקה. במרכזו של הקורס סיור חינוכי לניו יורק. נבקר בבתי כנסת ובמוסדות חינוך, ונשתתף באירועים תרבותיים שמציגים תמונה רחבה של האופי החינוכי והקהלתי של יהדות ארצות הברית. נדון, בין היתר, בשאלות אתגר נשואיי התערובת בארצות הברית, בהתמודדותה של יהדות ארה"ב עם האנטישמיות, וביחסי ציון והתפוצות. |
פרופ' ארי אקרמן | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
|
|
"זמן מסך":חינוך, תרבות ואמונה בקולנוע ובאנימציה
תיאור הקורסקורס פרונטלי לקיץ בתוכנית ימ"ה בלבד. |
פרטי: תמי ברנשטיין | שיעור |