נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
תיאור מסלול ימ”ה
לא למדנו בבית ספר איך לחיות במציאות הישראלית; זו שמחכה לנו באוטובוס, בשוק, בטלוויזיה, בכנסת, בשדה הקרב. למעשה, אנחנו פוגשים את אלו שלא היו אתנו בכיתה בשלב מאוחר בחיים, ובו גיבוש השפה המשותפת מורכב ואפילו בלתי אפשרי. בישראל של 2024 אין ספק כי זוהי משימת חיינו: לרתום את האוצר הבלום של התרבות היהודית לטובת עתיד ישראלי משותף.
תוכנית ימ”ה – יצירה, מנהיגות חינוכית והתחדשות יהודית – היא המקום לעשות זאת.
ימ”ה היא תוכנית ייחודית לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר, בשיתוף מרכז תל”י לחינוך יהודי ישראלי פלורליסטי, שמוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, מתוך מפגש אמיץ בין הכאן ועכשיו הישראלי לבין שבעים פניה של היהדות. דווקא בימים אלו, כאשר מתברר לנו עד כמה הפרשנות שלנו ליהדות מהותית לעצם קיומנו, מבקשת תוכנית ימ”ה לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח הרבים שלנו, ליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית־ישראלית, להישיר מבט אל המגוון האנושי, התרבותי והחינוכי שמקיף אותנו, ולממש יחד את ההזמנות הגלומה בחינוך ליהדות בישראל.
ימ”ה היא תוכנית פורצת דרך וייחודית בישראל. התוכנית משלבת לימוד מעמיק במדעי היהדות, התבוננות מחקרית בהווה הישראלי, וחממה פדגוגית ליצירת יוזמות חינוך חדשניות מתוך מפגש שבין המקורות לבין ה״שטח״ הבוער. יחד נאבחן סוגיות יסוד בחינוך הישראלי, נתמקד בתפקידו של החינוך ליהדות בעיצוב החברה הישראלית, ונתנסה בכלים היצירתיים העומדים לרשות אנשי חינוך היום –מאנימציה ממוחשבת, דרך ביבליותרפיה ועד תאטרון אלתור– לעידוד יצירתיות חינוכית.
התוכנית כוללת סיור לימודי בארצות הברית, וחשיפה לאנשי מעשה יצירתיים ומנגנוני מפתח ביהדות אמריקה, במטרה לבסס רשת דינמית של יוזמות ותמיכות. בנוסף, מציעה ימ”ה הנחייה אישית למימוש החזון האישי והמקצועי של כל אחד ואחת ממשתתפיה.
מבנה הלימודים
הלימודים בימ״ה מתקיימים אחת לשבוע בימי שני, ולמשך שנתיים.
ההשתתפות בתוכנית מחייבת נוכחות מלאה בפעילות הלא-אקדמית שמהווה מעטפת חינוכית-קהילתית (סמינר פתיחת שנה, סמינר סוף שנה וסיור לימודי).הליך הקבלה לתוכנית כולל ראיון אישי. סיום התוכנית מותנה בפרויקט יישומי אישי, שנבנה תוך ליווי והנחייה אישית.לבוגרי התוכניות מוענק תואר שני M.A. במדעי היהדות ממכון שכטר באישור המועצה להשכלה גבוהה.
משתתפי ימ”ה זכאים למלגה בסך 40% משכר לימוד. התוכנית מוכרת לגמול של משרד החינוך (לזכאים).
*משרד החינוך מציע מלגות לעידוד מורים, בכפוף לתקנון המשרד, ובהחזר של עד 80% – 90%. לקבלת הפרטים ולברור זכאותכם אנא פנו למשרד החינוך. מורים שזכאים להחזר שכ”ל זכאים להנחה של 10% משכ”ל מכון שכטר.
(אין כפל הנחות מעבר ל-10%.)
4 קורסי השלמה אשר ייקבעו בהתאם ללימודים קודמים של כל סטודנט ובתיאום עמו – לחצו כאן לרשימת הקורסים
36 נ”ז לתואר שני:
4 קורסי ליבה חובה לכל המסלולים במכון (8 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים
14 קורסי חובה במסלול ימ”ה ביניהם 2 קורסי סיורים (24 נ”ז) על פי חלוקה זו:
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
היהדות כתרבות של לימוד וחינוך, פרשנות ויצירה
תיאור הקורסהמסורת היהודית היא תרבות המניחה בתשתית הקיום שלה את כתבי הקודש ואת פרשנותם. במשך כל הדורות התבסס החינוך היהודי על למידה משמעותית ופרשנות של טקסטים. הפרשנות היהודית היא פרשנות יצירתית מגוונת ורב קולית. הקורס יעניק למשתתפים בו ידע בסיסי ואוריינטציה בתיאוריות של הפרשנות, תוך כדי הדגמה וקריאה במקורות מתוך המסורת היהודית מתקופת המקרא ועד ימינו. נעסוק בהבחנה בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה, בתפקידו של המדרש ובתופעת המחלוקת. נלמד פרשנות מודרנית, ציונית ופמיניסטית. המתודולוגיה של הקורס תדרוש מן הסטודנטים השתתפות פעילה וניתוח טקסטים ופרשנויות מתוך גישה חינוכית הרואה את התלמיד כמפרש ויוצר בתוך ומתוך הטקסט. הקורס עבור תלמידי שנה א במסלול ימ”ה. |
ד”ר אריאל פיקאר |
א' |
ב' |
8:30–10:00 |
“שניים לטנגו”: זהות, תרבות וקהילה יהודית באמריקה ובישראל
תיאור הקורסבמאה ה-20 התגבשו שני מרכזים יהודים עיקריים: ישראל וארצות הברית. עם הקמת מדינת ישראל נוצר מרחב חדש של קשרים וזיקות בין ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי לבין היהודים החיים מחוץ למדינה. יהודים אלה, אשר רובם חיים בצפון אמריקה, אינם מהגרים מישראל אך בה בעת הם מוגדרים כתפוצה של מדינת ישראל מתוקף השתייכותם לעם היהודי. סוגיית הקשר בין המדינה לבין תפוצותיה תתברר בקורס בהיבטים רעיוניים, היסטוריים, תרבותיים, פוליטיים וארגוניים. דגש מיוחד יינתן לתמורות המתרחשות במערכת היחסים בין יהודי ארצות הברית עם מדינת ישראל לאורך שנות קיומה. |
ד”ר אילן אזרחי |
א |
ב |
10:30–12:00 |
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק א’
תיאור הקורסחינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. בסמסטר א׳ נעסוק בחינוך יהודי דרך הזירה הממשית והקמאית ביותר: הגוף האנושי. באמצעות ארבעה נושאי חתך – גוף ודמות, ראייה, לבוש, ואוכל – נלמד לראות, לזהות ולהבין את הגוף כזירת התנגשות בין עולמות תוכן ותפיסות עולם. מצלם אלוהים לחזק אשר שורד, מהאיסור על ראייה לברכותיה, מול כבודה של בת המלך, ולנוכח טומאת או טהרת המזון, נבין כיצד הגישות השונות לחינוך יהודי מבנות את חוויית החיים המוחשית שלנו. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. הקורס מיועד לתלמידי שנה א בתוכנית ימ”ה. |
ד”ר מרוה שלו מרום |
א' |
ב' |
15:00–16:30 |
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
“הַחַיִּים שֶׁיֵּשׁ לְךָ הֵם הַחַיִּים שֶׁחָיִיתָ-הַבֵּט אָחוֹרָה בַּהֲבָנָה”, יונה וולך, “החיים שיש לך”
תיאור הקורס מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. נקרא טקסטים קצרים מן המקרא, מספרות חז”ל ובעיקר מהספרות העברית החדשה, שבהם מתוארות תקופות חיינו. |
ד”ר רבקה ברגר |
א |
א' |
17:00-15:30 |
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק ב’
תיאור הקורסחינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. בסמסטר ב׳ נעמיק בלימודי חיב״ה דרך המילה הכתובה: אולי הזירה ה״קלאסית״ להכרת התרבות היהודית. באמצעות ארבעה נושאי חתך – אות, מילה, משפט, סיפור – נצלול אל המעין המתגבר של היצירה הלשונית היהודית: מעצם ההגייה ועצמותן של האותיות בגוף, במרחב, ובאלוהות, דרך המילים ככלים ליצירת וכיול משמעות, אל המשפט כביטוי של חוקיות לשונית ומוסרית, ולבסוף הסיפור, כרקמה של מציאות ודמיון, וצירוף כותב וקורא על פני אלפי שנים. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. תלמידי מסלול ימ”ה ילמדו את הקורס בשנה א. |
ד”ר מרוה שלו מרום |
ב' |
ב' |
15:00–16:30 |
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
יצירת מצרים: המסע מעבדות לחירות באמנות היהודית
תיאור הקורסבמהלך דורות רבים, פנינו לפרשנות המסורתית כדי להבין את פשט המקרא. העולם היהודי נפתח בפנינו על ידי קריאה בפירושי רש”י, אבן עזרא, רמב”ן וכו’. אכן, ניתן לייצור פסיפס עשיר מהקולות הללו , אך הפסיפס הינו חד ממדי בסופו של דבר. הקורס עבור תלמידי שנה ב במסלול ימ”ה. |
הרב מתיו ברקוביץ’ |
א |
ב |
8:30–10:00 |
התחדשות יהודית בישראל: היסטוריה, סוציולוגיה, הגות ופרקטיקה
תיאור הקורסהקורס יתמקד בתופעה המכונה בעשורים האחרונים ‘התחדשות יהודית’ (או ‘יהדות ישראלית’), וכוללת מגוון ביטויים תרבותיים, עיוניים, קהילתיים, רוחניים ואחרים של עיסוק ביהדות בחברה הישראלית, בדרכים שנתפסות ומוצגות כחדשות. לפי אזולאי (2010), שני היבטים מרכזיים בתופעה זו הם חידוש הקשר עם המורשת היהודית מצד חלקים בציבור החילוני, ובאופן רחב יותר תהליך של שילוב מסורת וחידוש לכדי יצירת ביטויים מעודכנים של חיים יהודיים. הקורס עבור תלמידי שנה ב בתוכנית ימ”ה. |
רגב בן דוד |
א |
ב |
10:30–12:00 |
פרקטיקום תל”י
תיאור הקורסהקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל”י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש “אב טיפוס” של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ”ה. |
ד”ר פארי סינקלר |
א |
ב |
15:00-16:30 |
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
מודרניות אחרת – יהודי צפון אפריקה בעידן המודרני
תיאור הקורסהקורס “מודרניות אחרת – תמורות בזהות היהודית של יהודי צפון-אפריקה בעידן המודרני” עוסק בניתוח תהליכי המודרניזציה המורכבים ומרובי-פנים שעברו על הקהילות היהודיות בצפון-אפריקה החל מהתקופה הטרום-קולוניאלית. התהליכים הללו התאפיינו בהשפעות מגוונות ובהתאמה לנסיבות הספציפיות של כל תקופה, אזור גיאוגרפי ושכבה חברתית. הקורס יבחן את האופן שבו רעיונות חדשים, שמקורם בין היתר בזרמי מחשבה כגון הנאורות האירופאית, ההשכלה היהודית במזרח אירופה, תנועת הנהצ’ה הערבית וספרות המוסר העות’מאנית, השפיעו על שכבות שונות בחברה היהודית הצפון-אפריקאית, ואת התהליכים של עיבוד והטמעה שעברו רעיונות אלה בהקשר של התרבות היהודית המקומית. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ”ה. |
גבריאל אבן צור |
ב |
ב |
08:30–10:00 |
בין כיכר השוק לבית המדרש
תיאור הקורסהיכן נוצרה ספרות חז”ל ועבור מי? האם הדרשות נועדו לאליטה הלמדנית או שמא לציבור הרחב? תלמידי מסלול ימ”ה ילמדו את הקורס בשנה ב’. |
ד”ר גילה וכמן |
ב |
ב' |
10:30–12:00 |
פרקטיקום תל”י (סמסטר ב)
תיאור הקורסהקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל”י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש “אב טיפוס” של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ”ה. |
ד”ר פארי סינקלר |
ב |
ב |
15:00-16:30 |
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
סיור היכרות חינוכי: יהדות ארצות הברית
תיאור הקורסיהדות ארצות הברית היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר והמגוונת ביותר בתפוצות. מטרת הסיור להכיר את יהדות ארצות הברית ולהיחשף לאנשי מעשה יצירתיים ולמנגנוני מפתח ביהדות אמריקה. במרכזו של הקורס סיור חינוכי לניו יורק. נבקר בבתי כנסת ובמוסדות חינוך, ונשתתף באירועים תרבותיים שמציגים תמונה רחבה של האופי החינוכי והקהלתי של יהדות ארצות הברית. נדון, בין היתר, בשאלות אתגר נשואיי התערובת בארצות הברית, בהתמודדותה של יהדות ארה”ב עם האנטישמיות, וביחסי ציון והתפוצות. |
פרופ’ ארי אקרמן |
|
|
|
שם קורס | מרצה | סמסטר | ימים | שעות |
---|---|---|---|---|
“זמן מסך”:חינוך, תרבות ואמונה בקולנוע ובאנימציה
תיאור הקורסקורס פרונטלי לקיץ תשפ”ד בתוכנית ימ”ה בלבד. |
תמי ברנשטיין |
קיץ |
|
|