מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

חינוך יהודי בישראל: חממה חינוכית יוצרת

על המסלול

 חינוך יהודי בישראל

חממה חינוכית יוצרת

תוכנית ייחודית לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר בשיתוף מרכז תל"י.
התוכנית מוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, מתוך מפגש אמיץ בין הכאן והעכשיו הישראלי לבין שבעים פניה של היהדות. התוכנית מבקשת לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח הרבים שלנו, ליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית־ישראלית, להישיר מבט אל המגוון האנושי, התרבותי והחינוכי שמקיף אותנו, ולממש יחד את ההזדמנות הגלומה בחינוך ליהדות בישראל.

התוכנית משלבת לימוד מעמיק במדעי היהדות, גישות ושיטות בחינוך, התבוננות מחקרית בהווה הישראלי, וחממה פדגוגית ליזמות חינוכית. יחד נאבחן סוגיות יסוד בחינוך הישראלי, נתמקד בתפקידו של החינוך ליהדות בעיצוב החברה הישראלית, ונתנסה בכלים היצירתיים שעומדים לרשות אנשי חינוך היום – מכלים דיגיטליים ובינה מלאכותית, דרך מפגש רב־מימדי עם עולם האמנות היהודית ועד התנסות בביליותרפיה באמצעות מקורות ישראל.

התוכנית מבוססת על לימודי שדה: סיורים לימודיים בארץ ובתפוצות, חשיפה לארגונים מובילים בתחום ומפגש עם דמויות מפתח במטרה לבסס רשת דינמית של יוזמות ושותפויות. התוכנית מציעה הנחייה מקצועית למימוש החזון האישי של כל אחד ואחת ממשתתפיה, ומתקיימת בחלקה הגדול בלימוד קבוצתי דיאלוגי, פתוח ומפרה.

תלמידי התוכנית שאינם זכאים להחזר שכ״ל ממשרד החינוך זכאים למלגה בגובה 40% משכר הלימוד.

מבנה תוכנית הלימודים

4 קורסי השלמה אשר ייקבעו בהתאם ללימודים קודמים של כל סטודנט ובתיאום עמו – לחצו כאן לרשימת הקורסים


39 נ"ז לתואר שני:

מבנה תוכנית הלימודים

9 קורסים במסלול הראשי (18 נ״ז)

4 קורסי ליבה:

3 חובה: פסיפס הזהויות, מבוא לחסידות, מורה לנבוכי התפילה

1 בחירה

5 קורסי בחירה כלליים (10 נ״ז)

שתי עבודות סמנריוניות בחינוך ליהדות (2 נ״ז)

מבחן גמר (1 נ״ז)

פרויקט אישי

קורסי חובה במסלול
שנה א', סמסטר א'
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס
ב
8:30–10:00
היהדות כתרבות של לימוד וחינוך, פרשנות ויצירה

תיאור הקורס

המסורת היהודית היא תרבות המניחה בתשתית הקיום שלה את כתבי הקודש ואת פרשנותם. במשך כל הדורות התבסס החינוך היהודי על למידה משמעותית ופרשנות של טקסטים. הפרשנות היהודית היא פרשנות יצירתית מגוונת ורב קולית. הקורס יעניק למשתתפים בו ידע בסיסי ואוריינטציה בתיאוריות של הפרשנות, תוך כדי הדגמה וקריאה במקורות מתוך המסורת היהודית מתקופת המקרא ועד ימינו. נעסוק בהבחנה בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה, בתפקידו של המדרש ובתופעת המחלוקת. נלמד פרשנות מודרנית, ציונית ופמיניסטית. המתודולוגיה של הקורס תדרוש מן הסטודנטים השתתפות פעילה וניתוח טקסטים ופרשנויות מתוך גישה חינוכית הרואה את התלמיד כמפרש ויוצר בתוך ומתוך הטקסט.

הקורס עבור תלמידי שנה א במסלול ימ"ה.

ד"ר אריאל פיקאר שיעור
ב
10:30–12:00
"שניים לטנגו": זהות, תרבות וקהילה יהודית באמריקה ובישראל

תיאור הקורס

במאה ה-20 התגבשו שני מרכזים יהודים עיקריים: ישראל וארצות הברית. עם הקמת מדינת ישראל נוצר מרחב חדש של קשרים וזיקות בין ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי לבין היהודים החיים מחוץ למדינה. יהודים אלה, אשר רובם חיים בצפון אמריקה, אינם מהגרים מישראל אך בה בעת הם מוגדרים כתפוצה של מדינת ישראל מתוקף השתייכותם לעם היהודי.

סוגיית הקשר בין המדינה לבין תפוצותיה תתברר בקורס בהיבטים רעיוניים, היסטוריים, תרבותיים, פוליטיים וארגוניים. דגש מיוחד יינתן לתמורות המתרחשות במערכת היחסים בין יהודי ארצות הברית עם מדינת ישראל לאורך שנות קיומה.

ד"ר אילן אזרחי שיעור
ב'
15:00–16:30
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק א'

תיאור הקורס

חינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית.

בסמסטר א׳ נעסוק בחינוך יהודי דרך הזירה הממשית והקמאית ביותר: הגוף האנושי. באמצעות ארבעה נושאי חתך – גוף ודמות, ראייה, לבוש, ואוכל – נלמד לראות, לזהות ולהבין את הגוף כזירת התנגשות בין עולמות תוכן ותפיסות עולם. מצלם אלוהים לחזק אשר שורד, מהאיסור על ראייה לברכותיה, מול כבודה של בת המלך, ולנוכח טומאת או טהרת המזון, נבין כיצד הגישות השונות לחינוך יהודי מבנות את חוויית החיים המוחשית שלנו. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין.

הקורס מיועד לתלמידי שנה א בתוכנית ימ"ה.

ד"ר מרוה שלו מרום שיעור

שנה א', סמסטר ב'
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס
א'
17:00-15:30
"הַחַיִּים שֶׁיֵּשׁ לְךָ הֵם הַחַיִּים שֶׁחָיִיתָ-הַבֵּט אָחוֹרָה בַּהֲבָנָה", יונה וולך, "החיים שיש לך"

תיאור הקורס

מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית
ד"ר רבקה ברגר, יום א' 15:30-17:00 סמסטר א', תשפ"ה – בזום (במסגרת עט לדרוש)

מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. נקרא טקסטים קצרים מן המקרא, מספרות חז"ל ובעיקר מהספרות העברית החדשה, שבהם מתוארות תקופות חיינו.
ייחודו של הקורס הוא בדרך הקריאה הספרותראפית בשיטת קובובי, אשר מטרתה לפתח בנו יחס של פתיחות כלפי התנסויותינו ורגשותינו, להקנות לנו נכונות וכושר לחיפוש עצמי ולמודעות, וכן להעמיק בהבנתנו את התהליכים הנפשיים שביסוד מעגל חייו של האדם, כפי שהם מצטיירים ביצירות ספרות אלו. נוכל לשתף בהדהודים הפנימיים שהטקסטים מעוררים בנו, וכן נתייחס למימדים הכלל אנושיים, המשתמעים מן היצירות.
באמצעות דיון מובנה בתהליכים נפשיים שהדמויות עוברות יוכלו המשתתפים בקורס לרכוש תובנות משמעותיות לגבי התנסויותיהם שלהם, להיות מודעים לרגשות שהם חווים במצבים דומים, ואולי אף להתמודד אתם בצורה שונה בעתיד. כלי מובנה זה, שפותח על ידי פסיכולוגית חינוכית, עבור מסגרות חינוך, מזמן חוויה קריאה ספרותית בלתי אמצעית לקהל הרחב ומתאים לשילוב במסגרות של החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.

ד"ר רבקה ברגר שיעור
ב'
15:00–16:30
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק ב'

תיאור הקורס

חינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית.

בסמסטר ב׳ נעמיק בלימודי חיב״ה דרך המילה הכתובה: אולי הזירה ה״קלאסית״ להכרת התרבות היהודית. באמצעות ארבעה נושאי חתך – אות, מילה, משפט, סיפור – נצלול אל המעין המתגבר של היצירה הלשונית היהודית: מעצם ההגייה ועצמותן של האותיות בגוף, במרחב, ובאלוהות, דרך המילים ככלים ליצירת וכיול משמעות, אל המשפט כביטוי של חוקיות לשונית ומוסרית, ולבסוף הסיפור, כרקמה של מציאות ודמיון, וצירוף כותב וקורא על פני אלפי שנים. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין.

תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה א.

ד"ר מרוה שלו מרום שיעור

שנה ב', סמסטר א'
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס
ב
8:30–10:00
יצירת מצרים: המסע מעבדות לחירות באמנות היהודית

תיאור הקורס

במהלך דורות רבים, פנינו לפרשנות המסורתית כדי להבין את פשט המקרא. העולם היהודי נפתח בפנינו על ידי קריאה בפירושי רש"י, אבן עזרא, רמב"ן וכו'. אכן, ניתן לייצור פסיפס עשיר מהקולות הללו , אך הפסיפס הינו חד ממדי בסופו של דבר.
מה יקרה אם נוסיף ידיים ולבבות לראשים? האם ניתן לקיים דו שיח בין העולם היהודי והעולם האומנותי? כיצד ניתן לשלב ערכים יהודיים עם אומנות מעשית?
בקורס זה, אנו נעיין יחד במגוון רחב של גישות ומטודולוגיות שונות ונלמד כיצד לנתח ולחקור טקסט וערכים יהודים דרך אומנות ויזואלית.

הקורס עבור תלמידי שנה ב במסלול ימ"ה.

הרב מתיו ברקוביץ' שיעור
ב
10:30–12:00
התחדשות יהודית בישראל: היסטוריה, סוציולוגיה, הגות ופרקטיקה

תיאור הקורס

הקורס יתמקד בתופעה המכונה בעשורים האחרונים 'התחדשות יהודית' (או 'יהדות ישראלית'), וכוללת מגוון ביטויים תרבותיים, עיוניים, קהילתיים, רוחניים ואחרים של עיסוק ביהדות בחברה הישראלית, בדרכים שנתפסות ומוצגות כחדשות. לפי אזולאי (2010), שני היבטים מרכזיים בתופעה זו הם חידוש הקשר עם המורשת היהודית מצד חלקים בציבור החילוני, ובאופן רחב יותר תהליך של שילוב מסורת וחידוש לכדי יצירת ביטויים מעודכנים של חיים יהודיים.
משתתפי הקורס יכירו את תופעת 'ההתחדשות היהודית' בהקשריה הרעיוניים הרחבים: החל מהרקע הארוך של אתגרי הזהות היהודית בעת החדשה ועיצוב הזהויות היהודיות המודרניות, בדגש על ההגות הציונית ובפרט הציונות החילונית; עבור בהתעצבות 'השבטים' הזהותיים בחברה הישראלית, דרך תהליכי העומק וההשתנות של החברה בעשורים האחרונים; ועד לניתוח הסוציולוגיה והפרקטיקה של בתי המדרש ושל הקהילות המעורבות בימינו. המשתתפים יכירו ביטויים שונים של תופעת 'ההתחדשות היהודית', ויערכו דיון ביקורתי בשאלת הגדרת הגבולות של התופעה. המשתתפים יתנסו בפרקטיקת למידה בית מדרשית כפי שנהוגה ברבים מהמוסדות המשתייכים לשדה ההתחדשות היהודית, ויכירו את המחקר האקדמי אודות פדגוגיה זו.

הקורס עבור תלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.

רגב בן דוד שיעור
ב
15:00-16:30
פרקטיקום תל"י

תיאור הקורס

הקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס.

הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.

ד"ר פארי סינקלר שיעור

שנה ב', סמסטר ב'
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס
ב
08:30–10:00
מודרניות אחרת – יהודי צפון אפריקה בעידן המודרני

תיאור הקורס

הקורס "מודרניות אחרת – תמורות בזהות היהודית של יהודי צפון-אפריקה בעידן המודרני" עוסק בניתוח תהליכי המודרניזציה המורכבים ומרובי-פנים שעברו על הקהילות היהודיות בצפון-אפריקה החל מהתקופה הטרום-קולוניאלית. התהליכים הללו התאפיינו בהשפעות מגוונות ובהתאמה לנסיבות הספציפיות של כל תקופה, אזור גיאוגרפי ושכבה חברתית. הקורס יבחן את האופן שבו רעיונות חדשים, שמקורם בין היתר בזרמי מחשבה כגון הנאורות האירופאית, ההשכלה היהודית במזרח אירופה, תנועת הנהצ'ה הערבית וספרות המוסר העות'מאנית, השפיעו על שכבות שונות בחברה היהודית הצפון-אפריקאית, ואת התהליכים של עיבוד והטמעה שעברו רעיונות אלה בהקשר של התרבות היהודית המקומית.
מטרתו העיקרית של קורס זה היא לבחון בצורה ביקורתית ומעמיקה מגוון תפיסות וגישות שפותחו על ידי רבנים, הוגים והוגות מהחברה היהודית הצפון-אפריקאית, בנוגע לעיצובה של זהות יהודית מודרנית. באמצעות עיון בכתביהם של רבנים, הוגות והוגים יהודיים בני המאות ה-19 וה-20, הקורס יאפשר להכיר את מגוון הפרשנויות והחזונות שהם הציעו ביחס לזהות היהודית המודרנית המתהווה. דגש מיוחד יושם על ההקשרים התרבותיים של כל אחד מההוגים הנדונים, על המחלוקות והפולמוסים המרכזיים שהתגלעו ביניהם, ועל מידת ההשפעה שהם הותירו על סביבתם החברתית והאינטלקטואלית.

הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.

גבריאל אבן צור שיעור
ב'
10:30–12:00
בין כיכר השוק לבית המדרש

תיאור הקורס

היכן נוצרה ספרות חז"ל ועבור מי? האם הדרשות נועדו לאליטה הלמדנית או שמא לציבור הרחב?
בקורס זה נקרא בחיבורים מן הסוגות המרכזיות בספרות חז"ל: המדרש, המשל, החידה, הסיפור העלילתי ועוד,
נבחן את היסודות העממיים המצויים בהן או מתכתבים איתן, וננסה להבין: מה עממי בספרות חז"ל, ומה מייחד אותה לעומת ספרויות אחרות?

תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה ב'.

ד"ר גילה וכמן שיעור
ב
15:00-16:30
פרקטיקום תל"י (סמסטר ב)

תיאור הקורס

הקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס.

הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.

ד"ר פארי סינקלר שיעור
קורסי סיורים
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס


סיור היכרות חינוכי: יהדות ארצות הברית

תיאור הקורס

יהדות ארצות הברית היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר והמגוונת ביותר בתפוצות. מטרת הסיור להכיר את יהדות ארצות הברית ולהיחשף לאנשי מעשה יצירתיים ולמנגנוני מפתח ביהדות אמריקה.

במרכזו של הקורס סיור חינוכי לניו יורק. נבקר בבתי כנסת ובמוסדות חינוך, ונשתתף באירועים תרבותיים שמציגים תמונה רחבה של האופי החינוכי והקהלתי של יהדות ארצות הברית. נדון, בין היתר, בשאלות אתגר נשואיי התערובת בארצות הברית, בהתמודדותה של יהדות ארה"ב עם האנטישמיות, וביחסי ציון והתפוצות.

פרופ' ארי אקרמן שיעור
קורס קיץ תשפ"ד
יום שעות שם קורס מרצה סוג הקורס


"זמן מסך":חינוך, תרבות ואמונה בקולנוע ובאנימציה

תיאור הקורס

קורס פרונטלי לקיץ בתוכנית ימ"ה בלבד.
יתקיים בימים ג-ה 9-11 ליולי, בין השעות 9:00- 16:00.

פרטי: תמי ברנשטיין שיעור

שאלות ותשובות

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.