מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

ימ”ה: מעבדה ישראלית לחינוך יהודי

על המסלול

תיאור מסלול ימ”ה

לא למדנו בבית ספר איך לחיות במציאות הישראלית; זו שמחכה לנו באוטובוס, בשוק, בטלוויזיה, בכנסת, בשדה הקרב. למעשה, אנחנו פוגשים את אלו שלא היו אתנו בכיתה בשלב מאוחר בחיים, ובו גיבוש השפה המשותפת  מורכב ואפילו בלתי אפשרי. בישראל של 2024 אין ספק כי זוהי משימת חיינו: לרתום את האוצר הבלום של התרבות היהודית לטובת עתיד ישראלי משותף.

תוכנית ימ”ה – יצירה, מנהיגות חינוכית והתחדשות יהודית – היא המקום לעשות זאת.

ימ”ה היא תוכנית ייחודית לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר, בשיתוף מרכז תל”י לחינוך יהודי ישראלי פלורליסטי, שמוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, מתוך מפגש אמיץ בין הכאן ועכשיו הישראלי לבין שבעים פניה של היהדות. דווקא בימים אלו, כאשר מתברר לנו עד כמה הפרשנות שלנו ליהדות מהותית לעצם קיומנו, מבקשת תוכנית ימ”ה לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח הרבים שלנו, ליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית־ישראלית, להישיר מבט אל המגוון האנושי, התרבותי והחינוכי שמקיף אותנו, ולממש יחד את ההזמנות הגלומה בחינוך ליהדות בישראל.

ימ”ה היא תוכנית פורצת דרך וייחודית בישראל. התוכנית משלבת לימוד מעמיק במדעי היהדות, התבוננות מחקרית בהווה הישראלי, וחממה פדגוגית ליצירת יוזמות חינוך חדשניות מתוך מפגש שבין המקורות לבין ה״שטח״ הבוער. יחד נאבחן סוגיות יסוד בחינוך הישראלי, נתמקד בתפקידו של החינוך ליהדות בעיצוב החברה הישראלית, ונתנסה בכלים היצירתיים העומדים לרשות אנשי חינוך היום –מאנימציה ממוחשבת, דרך ביבליותרפיה ועד תאטרון אלתור– לעידוד יצירתיות חינוכית.

התוכנית כוללת סיור לימודי בארצות הברית, וחשיפה לאנשי מעשה יצירתיים ומנגנוני מפתח ביהדות אמריקה, במטרה לבסס רשת דינמית של יוזמות ותמיכות. בנוסף, מציעה ימ”ה הנחייה אישית למימוש החזון האישי והמקצועי של כל אחד ואחת ממשתתפיה.

מבנה הלימודים

הלימודים בימ״ה מתקיימים אחת לשבוע בימי שני, ולמשך שנתיים.
ההשתתפות בתוכנית מחייבת נוכחות מלאה בפעילות הלא-אקדמית שמהווה מעטפת חינוכית-קהילתית (סמינר פתיחת שנה, סמינר סוף שנה וסיור לימודי).הליך הקבלה לתוכנית כולל ראיון אישי. סיום התוכנית מותנה בפרויקט יישומי אישי, שנבנה תוך ליווי והנחייה אישית.לבוגרי התוכניות מוענק תואר שני M.A. במדעי היהדות ממכון שכטר באישור המועצה להשכלה גבוהה.

משתתפי ימ”ה זכאים למלגה בסך 40% משכר לימוד. התוכנית מוכרת לגמול של משרד החינוך (לזכאים).
*משרד החינוך מציע מלגות לעידוד מורים, בכפוף לתקנון המשרד, ובהחזר של עד 80% – 90%. לקבלת הפרטים ולברור זכאותכם אנא פנו למשרד החינוך. מורים שזכאים להחזר שכ”ל זכאים להנחה של 10% משכ”ל מכון שכטר.

(אין כפל הנחות מעבר ל-10%.)

מבנה תוכנית הלימודים בתוכנית ימ"ה

 4 קורסי ליבה חובה לכל המסלולים (8 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים

6 קורסי חובה במסלול  ימ”ה (12 נ”ז) – פירוט הקורסים בטבלה בעמוד זה

 8 קורסי בחירה נוספים (16 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים


סך הכול 36 נ”ז (18 קורסים) לתואר שני

קורסי חובה במסלול
שם קורס מרצה סמסטר שעות
יש מיש: לימוד מחקר ויצירה בחינוך היהודי – עבודת כפיים בהשראת המקורות טליה בר ב'
10:00-08:30
מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית

תיאור הקורס

ייחודו של הקורס הוא בדרך הקריאה הספרותראפית בשיטת קובובי, אשר מטרתה לפתח בנו יחס של פתיחות כלפי התנסויותינו ורגשותינו, להקנות לנו נכונות וכושר לחיפוש עצמי ולמודעות, וכן להעמיק בהבנתנו את התהליכים הנפשיים שביסוד מעגל חייו של האדם, כפי שהם מצטיירים ביצירות ספרות אלו. נשתף בהדהודים הפנימיים שהטקסטים מעוררים בנו, וכן נתייחס למימדים הכלל אנושיים, המשתמעים מן היצירות. באמצעות דיון מובנה בתהליכים נפשיים שהדמויות עוברות יוכלו המשתתפים בקורס לרכוש תובנות משמעותיות לגבי התנסויותיהם שלהם, להיות מודעים לרגשות שהם חווים במצבים דומים, ואולי אף להתמודד אתם בצורה שונה בעתיד. כלי מובנה זה, שפותח על ידי פסיכולוגית חינוכית, עבור מסגרות חינוך, מתאים לשילוב במסגרות של החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. <br /> מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. בקורס נקרא יצירות ספרות בנושא מעגל החיים- שירים וקטעים מתוך סיפורים קצרים ומתוך רומן- ממואר. נשוחח על מעגל החיים האוניברסאלי והאישי, וכן נקרא יצירות ספרות על תקופותיו של מעגל החיים: ילדות, התבגרות, בגרות, הזדקנות, זקנה ופרידה מהחיים. נשוחח גם על "קורות החיים" שלנו ועל אופנים, שבהם הספרות עסקה בו. <br /> משתתפי הקורס יקבלו מקראה עם כל היצירות.<br />
ד”ר רבקה ברגר ב
12:00-10:30
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק ב’

תיאור הקורס

חינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. <br /> <br /> בסמסטר ב׳ נעמיק בלימודי חיב״ה דרך המילה הכתובה: אולי הזירה ה״קלאסית״ להכרת התרבות היהודית. באמצעות ארבעה נושאי חתך - אות, מילה, משפט, סיפור - נצלול אל המעין המתגבר של היצירה הלשונית היהודית: מעצם ההגייה ועצמותן של האותיות בגוף, במרחב, ובאלוהות, דרך המילים ככלים ליצירת וכיול משמעות, אל המשפט כביטוי של חוקיות לשונית ומוסרית, ולבסוף הסיפור, כרקמה של מציאות ודמיון, וצירוף כותב וקורא על פני אלפי שנים. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. <br />
ד”ר מרוה שלו מרום ב'
16:30-15:00

שאלות ותשובות

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.