נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
עשה לך רב
שנה ה, מספר 3
אדר ב’ תשע”ט
אורח חיים כד סעיפים ב,ד
לעילוי נשמת דודתי
המחנכת מרים גולינקין ז”ל
נלב”ע י”ב אדר תשנ”א
שאלה מאת הרב סטיב מורגן, יוסטון, טקסס: כידוע, יש מנהג נפוץ לנשק את הציצית שלוש פעמים בפרשת “ויאמר”, במילה “אמת”, ובמילה “לעד”. מצד שני יש רבנים דגולים כגון הגאון מווילנא והרב פרופ’ שאול ליברמן שלא נשקו את הציצית בכלל. מהם המקורות והשיטות השונות לגבי מנהגים אלה?
תשובה:
למרות שנכתב הרבה על המנהג הזה במשך הדורות, עדיין לא זכינו למחקר מקיף (ראו רשימת ספרות בסוף) ולכן, אנסה למלא את החלל.
א) להעביר את הציצית על העיניים בשעת קריאת שמע
יש להניח שמנהג זה מבוסס על הפסוק “וראיתם אותו” (במדבר ט”ו:ל”ט).
וכשמקבצין הציצית בשעת קריאת שמע ומעבירין על גבי עיניהם, אף על פי שנראין הדברים שמשום חבובי מצוה, מכל מקום לא נתחייבו ישראל בזה, שאם כן היו ממשמשין גם בתפילין בשעה שקורא “וקשרתם”, אלא מנהג בעלמא הוא, ואין בדבר איסור והיתר.
אנו נראה להלן שאכן היה מנהג נפוץ למשמש בתפילין בשעת קריאת שמע. בכל אופן, מתואר כאן מנהג להעביר את הציצית על העיניים בביזנטיון בסביבות שנת 1100.
ב) להסתכל בציצית כשאומרים “וראיתם אותו”
יתכן שמנהג זה הושפע מברייתא במנחות מ”ג ע”ב:
ותניא אידך: “וראיתם אותו, וזכרתם ועשיתם” – ראייה מביאה לידי זכירה, זכירה מביאה לידי עשייה. (היא גם מובאת בשו”ת הרשב”ש הנ”ל ובשו”ת הריב”ש שנביא להלן).
א. יש קבוצה של ראשונים שסברו שראייה או הסתכלות בציצית היא מצוות עשה בפני עצמה:
אין זה פלא, אפוא, אם אחרים קבעו שיש לראות את הציצית כשקוראים את הפסוק “וראיתם אותו”, וכך מדגיש הרשב”ש בתשובה הנ”ל: “אם כן ראויה היא ראייה זו להיות בשעת קריאת ‘וראיתם אותו’, כדי שיראה ויזכור, ומזרזין בשעת המעשה”.
ב. פוסקים אחרים קבעו שיש לראות הציצית בשעה שאומרים “וראיתם אותו” למרות שלא ראו בכך מצווה נפרדת:
ואתה שנהגת להסתכל בה בשעת קריאת שמע כשאתה מגיע ל”וראיתם אותו”, אל תניח מנהגך כי מנהג יפה הוא וחבובי מצוה הוא. וכך היה נוהג מורי החסיד הרב רבי פרץ הכהן זצ”ל (ספרד, 1370-1304).
ג) לא להסתכל על הציצית
“משכיל” אחד במאה הט”ו, כנראה מאלג’יר, התנגד למנהג הנ”ל של הסתכלות. דעתו מובאת בשאלה הנ”ל לרשב”ש:
עוד שאלת שאחד מן המשכילים אמר שאין ראוי להסתכל בציצית בשעה שהוא אומר “וראיתם אותו”, ולא למשמש בתפילין בשעה שהוא אומר “וקשרתם”, שאם כן נאמר אף במזוזה ימשמש בה בשעה שהוא אומר “וכתבתם”.
השואל ענה לו וגם הרשב”ש ענה לו כפי שראינו לעיל – עיינו שם. יתכן שאותו משכיל הושפע מתשובת רב נטרונאי גאון שנביא להלן. בכל אופן, דעתו היא כנראה דעת יחיד שלא התקבלה; היה מנהג רווח להסתכל בציצית מן המאה ה-13 ואילך כפי שראינו לעיל.
ד) להגביה ולהראות
כך כתב ר’ אברהם הירחי בספר המנהיג (טולידו, 1204; מהד’ רפאל, חלק א’, עמ’ ע”ו):
ומנהג להגביה כנפי הטלית להראות הציצית באומ[רו] “והיה לכם לציצית וראיתם אותו” לזיכרון תרי”ג מצוות; “לציצית” לשון “מציץ מן החרכים” (שיר השירים ב’:ט’).
כלומר, לפי ספר המנהיג לא רק רואים את הציצית אלא גם מגביהים ומראים את הציצית. העניין של זיכרון לתרי”ג מצוות דומה לכמה ברייתות במנחות מ”ג ע”ב, ואילו העניין של “מציץ מן החרכים” מופיע בספרי במדבר פיסקא קט”ו (מהד’ הורוביץ, עמ’ 125; מהד’ כהנא, עמ’ 321).
ה) למשמש בציצית כשאומר “והיה לכם לציצית”
הוא ממשמש בידו בשמיכות במקום, כמו יהודי המתפלל (ממשמש בציציות טליתו) (דיואן לט, ל אצל גרטנר, עמ’ ר”ע על פי ספרו של ח”ז הרשברג, ישראל בערב, תל אביב, תש”ו, עמ’ 113).
יש להניח שהמשמוש בציצית נוצר בעקבות המשמוש בתפילין שנזכר בשבת י”ב ע”א.
ונוהגין מקצת אנשים כשאומרים “וקשרתם לאות על ידך” למשמש בתפילין של יד, וכשאומרים “והיו לטוטפות בין עיניך” למשמש בתפילין של ראש. וכשאומרים “והיה לכם לציצית” למשמש בציציות.
ו) לאחוז בציצית בזמן קריאת שמע
“כל עצמותי תאמרנה ה’ מי כמוך” (תהלים ל”ה:י’). אמר לו הקב”ה: דוד מה אתה עושה לי? אמר לו: אני משבחך בכל אבריי… יד שמאל אני קושר בה תפילין של יד, ובה אני אוחז ציציותי בזמן קריאת שמע…
מקור זה אינו הלכתי אבל הוא מסיח לפי תומו שכך נהגו בזמנו ובמקומו של המדרש.
הלכה זאת, המובאת גם בבית יוסף לאורח חיים כ”ד, מבוססת על מדרש תהלים, אבל הוא הוסיף את המילים “כנגד לבו”.
מנהג האחיזה נזכר אצל הרבה פוסקים עם כל מיני שינויים קטנים לגבי איך לאחוז בציצית:
ז) מותר לאחוז בציצית בשעת קריאת שמע, אבל אין זה חובה
ר’ אברהם ב”ר יצחק אב בית דין מנרבונא (1179-1110), כתב בספר האשכול (מהד’ אלבק, חלק א’, עמ’ 16): “והקורא את שמע אין צריך לאחוז בציציותיו, אבל המניח תפילין חייב למשמש בהן תדיר”. כלומר, אדם חייב למשמש בתפיליו כל שעה על פי מה שנאמר בשבת י”ב ע”א, אבל אינו צריך לאחוז בציצית, כנראה מכיוון שאין לזה מקור תלמודי.
ח) אסור לאחוז בציצית
יש תשובה מרכזית של הגאונים המתנגדת לאחיזת הציצית שרוב המקורות מייחסים לרב נטרונאי גאון (גאון סורא, 858-853).(3) חמישה ספרים מביאים את התשובה במלואה(4) ושבעה מקורות מסכמים את התשובה או מצטטים ממנה.(5)
והרי מהדורה אקלקטית על פי כל המקורות:
והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם כשיקרא אדם קריאת שמע, צריך לאחוז ארבע ציציותיו או לא?
דבר זה לא דרך חכמים ותלמידים הוא, זה דרך יהירות הוא. וכי מאחר שהתבונן בציציותיו בשעת עטיפתן וברך עליהן, לאחר מכאן למה אוחזן בידו? אלא מעתה כשמגיע “וקשרתם” צריך נמי [=גם] לאחוז בתפיליו! ואם תאמר יאחוז, כשמגיע “וכתבתם” צריך לבוא לביתו ולהניח ידו על מקום מזוזה! הילכך, העושה כן צריך ללמדו ולהסביר לו [נוסח אחר: ולהזהיר אותו] שלא יעשה כן.
נשאלת השאלה, למה התנגד רב נטרונאי כל כך לאחיזת הציצית? הרב יעקב שור (בהערותיו לספר העתים של ר’ יהודה הברצלוני, קראקא, תרס”ג, עמ’ 25, הערה קל”ד) ואלבק (ספר האשכול, חלק א’, עמ’ 16, הערה ט’) טענו שהוא עשה כך כדי להתנגד למנהגם של הקראים.(6) ברם, הרב אליעזר ולדינברג (שו”ת ציץ אליעזר, חלק י”ג, סימן ג’) כבר דחה את הטענה הזאת בתוקף, והרי שתיים מסיבותיו: כשהגאונים רצו להתנגד לקראים, הם עשו כך במפורש. יתר על כן, הרב נטרונאי גאון כתב במפורש שהוא סבר שמדובר ב”יהירות”, ור’ דוד אבודרהם כבר הסביר את הכוונה בנידון: “שכל דבר שאין אדם מחוייב בו ועושה אותו ברבים במידת חסידות וכל העם אינם עושים אותו, הוא מתחזי כיוהרא”. אכן, פרופ’ ברודי מפנה (בהערה 2) לכמה דוגמאות טובות של יוהרא בתלמוד: ברכות י”ז ע”ב, פסחים נ”ד ע”ב-נ”ה ע”א, סוכה כ”ו סוף ע”ב.
מצד שני, פרופ’ שפרבר (עמ פ”ט-צ’; והשוו ד”ר גרטנר, עמ’ ר”ע-רע”א) סבור שרב נטרונאי הבבלי ניסה לשרש את מנהג ארץ ישראל המובא במדרש תהלים. ברם, הצעה זאת אינה מוכחת מכיוון שרב נטרונאי גאון חי לפני זמנו של מדרש תהלים.
בכל אופן, כאמור, הרב יהודה הברצלוני כבר דחה את דברי רב נטרונאי גאון וממילא בימינו אין בכך יהירות מכיוון שכולם נוהגים לאחוז בציצית בשעת קריאת שמע.
ט) לנשק את הציצית
זהו המנהג המקובל בימינו אבל הוא נזכר בעיקר מן המאה ה-16 ואילך. רק מצאתי אזכור אחד של מנהג זה מתקופת הראשונים בחיבור אלמוני שנדפס רק פעם אחת מכתב יד בשנת 1929:
ומנהג טוב כשאדם קורא קריאת שמע ומגיע לפרשת ציצית לפסוק “וראיתם אותו וזכרתם” לתפוש הציצית בידיו ולהעבירם על עיניו ולנשקם ולראותם. וכן מצאתי במאור הגדול בהלכות ציצית בשם רבי צמח גאון: …וכד קרי קריאת שמע למנקט ציצית בידא דשמאלא, ובתר דקרי ומגיע לפרשת ציצית ל”וראיתם אותו” מנשק בהו וחזו בהן דאדכר ליה כל פיקודייא דמרי עלמא, ומחבב את המצוות, וכן עושין בכל ארץ ישראל ובארץ המערב.
קטע מפורט זה אומר דרשני: מיהו “המאור הגדול”? למה לא מצינו את הציטוט הזה של רבי צמח גאון במקום אחר? למה לא שמענו על מנהג כזה “בכל ארץ ישראל ובארץ המערב”? אין לי תשובות לשאלות האלו, אבל אם התיארוך של ד”ר ווייס נכון, זהו האזכור הראשון של נשיקת הציצית בשעת קריאת שמע לשם חיבוב המצווה.
וראיתי נוהגים לנשק הציצית ולשום על עיניו בשעה שאומר “וראיתם אותו וזכרתם” והכל כדי לחבב המצווה.
וכן הוא כותב בהגהותיו לשלחן ערוך אורח חיים כ”ד:ד’:
גם נוהגים קצת לנשק הציצית בשעה שרואה בם והכל הוא חיבוב מצוה.
לאחר מכן, אנו שומעים על כל מיני ווריאציות של נשיקת הציצית:
וכשיגיע אל “ויאמר” שהוא פרשת ציצית, תקח ראשי חוטי הד’ ציציות ביד ימין… וכל עוד שאתה אומר פרשת ציצית, תהיה מביט ומסתכל בציציות ההם, וכשתגיע אל “וראיתם אותו” תעבירם על גב עיניך ותנשקם… וכשתגיע אל “ודבריו חיים וקיימים ונאמנים ונחמדים לעד” הנה במילת “לעד” תנשקם ותעבירם על גב עיניך ותסירם מידך שישתלשלו למטה כדרכן.(7)
כפי שהדגישו כמה רבנים וחוקרים, כגון הרב לעוויזאהן ופרופ’ שפרבר, מנהג זה של נשיקת הציצית הוא חלק ממגמה כללית של “חיבוב מצוה”. זהו מושג שמופיע בתלמוד (סוכה מ”א ע”ב; שבת ל”ג ע”ב; שבת ק”ל ע”א; סוטה י”ג ע”א; חולין קל”ג ע”א) וכן בספרות ההלכה של ימי הביניים.(8)
אחד מן הביטויים של חיבוב מצווה היה והוא עדיין נשיקת תשמישי קדושה או תשמישי מצוה. בין השאר נהגו לנשק את התפילין (אורח חיים כ”ח:ג’); ספר תורה (הרמ”א באורח חיים קמ”ט:א בשם ספר אור זרוע; וכן שמואל קרויס קורות בתי התפילה בישראל, ניו יורק, תשט”ו, עמ’ 276-274); מזוזה (יורה דעה רפ”ה:ב’ ברמ”א; ים של שלמה ליבמות הנ”ל; חיי אדם ט”ו:א’);(9) וגם ספר מכתבי הקודש (ערוך השלחן, יורה דעה רפ”ב:י”א).
יתר על כן, ר’ ישעיה הורוויץ, בעל השל”ה (אשכנז וארץ ישראל, 1630-1565) כותב ב”מסכת פסחים” של “שני לוחות הברית”: “וראיתי מבני עליה המחבבים מצוות היו מנשקין המצות והמרור וכל המצוות בעת מצוותן, וכן הסוכה בכניסתם וביציאתם, וכן ארבע מינים שבלולב, והכל לחבב המצוה”. ויש ללמוד את זה ממה שכתב הרמ”א על נשיקת הציצית באורח חיים כ”ד (השל”ה, מהד’ ירושלים, תשכ”ט, חלק ב’, דף כ’ ע”ב המובא בקיצור אצל עטרת זקנים לאורח חיים י”ב ומשם בכף החיים לאורח חיים כ”ד, אות י”ט).
י) לא לנשק את הציצית
בקריאת שמע אוחז ב’ ציצית שלפניו ואינו מנשק כלל.
מעשה רב השלם מביא בסעיף ג’ הסבר שהגר”א נהג כך כדי לא לבטל את מצוות הראייה. לדעתי יש הסבר פשוט יותר. מתברר מביאור הגר”א לאורח חיים כ”ד שהבאנו לעיל, שמנהג הגר”א לא נבע מהתנגדות למנהג הנשיקה. הגר”א נהג לחפש מקור תלמודי/מדרשי לכל סעיף בשלחן ערוך מכיוון שרק התלמוד/מדרש הוא בר סמכא בעיניו להורות ממנו הלכה.(10)
בביאור הגר”א לאורח חיים כ”ד, ס”ק ב’ על אחיזת הציצית הוא מפנה למדרש תהלים ומקבילותיו שהבאנו לעיל. לפיכך, הוא נהג לאחוז בציצית מכיוון שזה נזכר במדרש תהלים שהיה מקור קדום בעיניו. מכיוון שאין מקור קדום לנשיקת הציצית, הוא לא נישק את הציצית. אין כאן התנגדות למנהג אלא העדר מקור סמכותי קדום למנהג.
י”א) הקבלה מעניינת – מאכלי ראש השנה
למדנו בהוריות י”ב ע”א = כריתות ו’ ע”א:
אמר אביי: השתא דאמרת סימנא מילתא היא – [לעולם] יהא רגיל למיחזי [נוסח אחר: למיכל] בריש שתא קרא, ורוביא, כרתי, וסילקא, ותמרי.
תרגום: עכשיו שאתה אומר שסימן, דבר הוא – לעולם יהא רגיל לראות [נוסח אחר: לאכול] בראש השנה דלעת, ורוביא, כרישין, וסלק, ותמרים.
כפי שהוכחתי בתשובה אחרת,(12) כבר בתקופת הגאונים היו שלוש גרסאות ושלושה מנהגים לגבי מאכלים אלה בראש השנה:
למיחזי = לראות;
למיחד = לאחוז;
למיכל = לאכול.
כמובן, אי אפשר לאכול ציצית, אבל גם בציצית ראינו שני מנהגים דומים כבר בתקופת הגאונים/הראשונים:
לראות את הציצית;
למשמש/לאחוז בציצית.
י”ב) דברי סיכום והלכה למעשה
ראינו לעיל מנהגים רבים לגבי מה לעשות עם הציצית בשעת קריאת שמע, יחד עם התנגדות מסוימת לאותם מנהגים. ועתה נציג את המנהגים בשלוש קטגוריות:
ברור שהקטגוריה הראשונה מתאימה לפסוק “וראיתם אותו”, ולכן אין שום סיבה להתנגד למנהגים האלה.
הקטגוריה השנייה זכתה להתנגדות חריפה של רב נטרונאי גאון ושל רב משה גאון משום “יהירות”. ברם, “יהירות” היא מושג הלכתי התלוי בסוציולוגיה – בזמן ובמקום ספציפיים. אם בן-אדם מנסה להתהדר במצוות יותר מאחרים, “מיחזי כיוהרא”, זה נראה כיהירות. יכול להיות שבזמנו של רב נטרונאי גאון בבבל, אחיזת הציצית בשעת קריאת שמע הייתה נראית כיהירות. אבל “האידנא”, היום, אין בכך שום יהירות מכיוון שכמעט כולם נוהגים כך.
הקטגוריה השלישית של נשיקת הציצית נובעת מן הרצון לחבב את המצוות, כשם שמנשקים לספר תורה, תפילין, מזוזה, ועוד. אין בזה שום חובה אבל זאת דרך יפה לבטא חיבוב מצווה.
ויהי רצון שעל ידי המעשים האלה הנעשים בשעת קריאת שמע יקוים בנו הפסוק “וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה’ ועשיתם אותם”.
דוד גולינקין
ירושלים עיר הקודש
י”ב אדר ב’ תשע”ט
הערות
ספרות
גרטנר – יעקב גרטנר, סיני ק”ג (תשמ”ט), עמ’ ר”ע-רע”א = יעקב גרטנר, גלגולי מנהג בעולם ההלכה, ירושלים, תשנ”ה, עמ’ 252
כהן – Rabbi J. Simcha Cohen, Timely Jewish Questions, Timeless Rabbinic Answers, Northvale, NJ, 1991, pp. 50-53
לעוויזאהן – אברהם לעוויזאהן, מקורי מנהגים, ברלין, 1846, סימן י’, עמ’ 31-29
קוק – ש”ח קוק, עיונים ומחקרים, ספר ראשון, ירושלים, תשי”ט, עמ’ 335-334
שפרבר – דניאל שפרבר, מנהגי ישראל, חלק שני, ירושלים, תשנ”א, עמ’ פ”ז-צ’
הרב פרופ' דוד גולינקין נולד וגדל באזור ושינגטון, בירת ארה"ב. הוא עלה ארצה בשנת 1972 וקיבל תואר ראשון בתולדות עם ישראל מהאוניברסיטה העברית יחד עם שתי תעודות הוראה, אחת לארץ ואחת לתפוצות. לאחר מכן, הוא הוסמך לרבנות על ידי בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS), שם גם קיבל תואר שני ושלישי בתלמוד.
פרופ' גולינקין הינו נשיא שוחרי עמותות שכטר, נשיא מכון שכטר למדעי היהדות בדימוס, וכן פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים. הוא שימש יו"ר ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל במשך כעשרים שנה. הוא המייסד והמנהל של המכון לחקר ההלכה ויישומה שליד מכון שכטר, שנוסד על מנת לפרסם ספריה של חומר הלכתי שימושי לארץ ולתפוצות. הוא המנהל של המרכז לחקר האשה בהלכה שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם תשובות וספרים על מעמד האשה בהלכה וכן תשובות וספרי הלכה שנכתבו על ידי נשים. הוא המייסד והמנהל של מפעל המדרש שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם סדרה של מהדורות מדעיות של מדרשים.
ביוני ,2014 נבחר הרב גולינקין על ידי הג'רוזלם פוסט כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם. במאי 2019 הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS). בנובמבר 2022 הוענק לו פרס "בוני ציון" מטעם ארגון "נפש בנפש" בתחום החינוך. פרופ' גולינקין הוא המחבר או העורך של 62 ספרים העוסקים בהלכה, תלמוד, מדרש ותפילה, וכן מאות מאמרים ושו"ת.