מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

זרקור לספריית שכטר: על הספר “ההלכה כמרד”

הספר “ההלכה כמרד” (הוצאת “ידיעות ספרים”, 2024) משך את תשומת ליבו של ד”ר יאיר פז, משום שבעולם המושגים השגור מדובר באוקסימורון, שהרי “ההלכה” מבוססת על ציות ואילו “מרד” הוא ההפך מזה. כידוע ישנם ספרים על מרד כנגד ההלכה ואפילו היה בתולדותינו “מרד קדוש” בתוך תנועת “המזרחי”, הנאמנה להלכה, כנגד השמרנות הדתית של הבורגנים. כיצד ההלכה עצמה היא מרד? ומיהו המחבר, הרב נתן לופס קרדוזו?

מסתבר שכצפוי ישנו קשר בין הכותב לבין כותרת־ספרו. ייתכן שחלק מהתשובה נמצא בכותרת־המשנה: “קריאה לדתיות מקורית ולהלכה נועזת”. ואכן, מי שמצוי בחקר התפתחות ההלכה יודע שהלכות רבות נולדו ועודכנו על ידי חכמינו כתוצאה מצורך חיוני להתמודד עם מציאות מורכבת, שהכתיבה גם תמורות בהלכה, כפי שדרשו חכמינו את הפסוק “עֵת לַעֲשׂוֹת לַה’ הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ” (תהלים קי”ט, קב”ו).

הרב נתן לופז קרדוזו נולד באמסטרדם בשנת 1946 לאב יהודי ולאם נוצרייה, וגדל בבית שהיה אומנם חילוני באורחותיו, אך עם זאת חינך לגאווה במוצא היהודי של המשפחה ואף שימר תרבות יהודית. כשהחל לופס לגבש את זהותו הדתית והאינטלקטואלית מצא את עצמו נמשך לצד המעשי של המסורת היהדות ומצוותיה, תוך כדי הזדהות עם גישתו הביקורתית של שפינוזה, שאותו העריץ כנער. הוא החל לשמור חלק מהמצוות וחש את המתח שבין “דתיות הלכתית” לבין “רליגיוזיות” במובן של “יראת שמיים” (או “אהבת שמיים”). לימים תיאר זאת כך: “הכיפה שלי היא אחת הסיבות העיקריות לכישלון שלי להיות דתי”.

בגיל 16 הוא עבר גיור ובהמשך התגלגל לישיבה חרדית בלונדון, שם הוסמך לרבנות וגם השלים דוקטוראט בפילוסופיה. אך תמיד הרגיש “עוף מוזר”, וכך גם חשו אחרים כלפיו, בגלל שאלותיו המורכבות על הפערים שבין הקודקס ההלכתי לבין חיפוש היושרה הדתית.

תקרית משפחתית מביכה הביאה אותו לחפש פתרונות נועזים לקונפליקטים שיוצרים החיים המודרניים עם עולם ההלכה. בסעודת ליל הסדר, כאשר אחיו הצעיר, שלא התגייר עדיין, ביקש למזוג יין לכוסות של כל בני המשפחה, נתן לופס חטף מידיו את הבקבוק והטיח בו שהוא עדיין גוי ולכן היין שהוא ימזוג יהיה “מקולל”. האח הצעיר, שנפגע מאוד, החליט שלא להתגייר והדברים ייסרו מאוד את לופס. וכך באחד מפרקי הספר שלפנינו מנסה הרב לופס להסביר מדוע בחר לימים ללכת בשיטת המקלים בסוגיית “איסור יין נסך” ולפסוק שכיום בסיטואציה דומה האיסור כבר לא רלוונטי.

כאדם הנושא תואר רב (אורתודוקסי) הוא התקשה למצוא את מקומו במסגרות הדתיות והחינוכיות הרגילות (ניתן לקרוא בספר על הטלטלות שעבר באופן אישי ויחד עם בני משפחתו).

הספר שלפנינו הוא תרגום לעברית (פרי עבודתו המשובחת של הרב עידו פכטר) של ספר באנגלית בעל שם דומה, שיצא בשנת 2018 וכולל ח”י פרקים הדנים בסוגיות הלכתיות מגוונות בשלושה שערים; שער הפילוסופיה של ההלכה; שער הדן במתודולוגיה של היווצרות ההלכות; ושער הדן בדוגמאות מעשיות. בין הסוגיות המעשיות שהוא דן בהם שתיים שכבר הזכרנו: שאלת חובת חבישת הכיפה ושאלת איסור יין־נסך בימינו. בנוסף, הוא מחפש פתרונות לשאלת הממזרות בימינו, לסוגיות של כשרות ושבת ולתהליכי הגיור. לבסוף הוא דן בשאלה שדנים בה לא־מעט הוגים מודרניים והיא שאלת חידוש הקרבת הקורבנות בעתיד הנראה לעין.  דווקא בסוגיה זו מפתיע הרב לופס ושואל בכנות: “האם סלידתנו מעולם הקורבנות נובעת מההישגים הרוחניים הגבוהים שלנו, שהפכו את הקורבנות לעניין פגאני עבורנו, או שמא שקענו כה נמוך בעולמנו הרוחני עד שאיננו מסוגלים להגיע אפילו לרמתם של עובדי אלילים, שעם היותם פרימיטיביים הם חיו ברמה דתית גבוהה יותר מחלקים מאיתנו שקוראים לעצמם מונותאיסטים?”.

הנה כי כן, למרות הקונפליקטים המתוארים בספר בין מציאות מודרנית לבין הלכות קדומות, שמשיגות לעיתים את ההפך מכוונתן המקורית, בפועל אין כמעט בספר המלצות מעשיות לתיקונים משמעותיים בהלכה, אך בכל זאת יש בו כר נרחב לחשיבה מקורית ומאתגרת.

ד"ר יאיר פז הוא מרצה בכיר ללימודי ארץ ישראל במכון שכטר. הוא עשה את עבודת הדוקטורט שלו בלימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר אילן. פרסומיו האקדמיים מתמקדים בצפת כעיר קדושה במאה ה16; ירושלים וסביבותיה בתקופת המנדט ובמהלך שנותיה הראשונות של מדינת ישראל. מחקריו נסובים גם כן אודות השכונות הראשונות מחוץ לחומות; המורשת הארכיטקטונית של שכונות ערביות שננטשו בזמן מלחמת העצמאות. בתחילת דרכו הדריך נוער בסיכון, ועבד בכפר נוער.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.