מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English
מסלולי הלימוד לתואר שני במדעי היהדות

ימ”ה: מעבדה ישראלית לחינוך יהודי

על המסלול

תיאור מסלול ימ”ה

לא למדנו בבית ספר איך לחיות במציאות הישראלית; זו שמחכה לנו באוטובוס, בשוק, בטלוויזיה, בכנסת, בשדה הקרב. למעשה, אנחנו פוגשים את אלו שלא היו אתנו בכיתה בשלב מאוחר בחיים, ובו גיבוש השפה המשותפת  מורכב ואפילו בלתי אפשרי. בישראל של 2024 אין ספק כי זוהי משימת חיינו: לרתום את האוצר הבלום של התרבות היהודית לטובת עתיד ישראלי משותף.

תוכנית ימ”ה – יצירה, מנהיגות חינוכית והתחדשות יהודית – היא המקום לעשות זאת.

ימ”ה היא תוכנית ייחודית לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר, בשיתוף מרכז תל”י לחינוך יהודי ישראלי פלורליסטי, שמוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, מתוך מפגש אמיץ בין הכאן ועכשיו הישראלי לבין שבעים פניה של היהדות. דווקא בימים אלו, כאשר מתברר לנו עד כמה הפרשנות שלנו ליהדות מהותית לעצם קיומנו, מבקשת תוכנית ימ”ה לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח הרבים שלנו, ליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית־ישראלית, להישיר מבט אל המגוון האנושי, התרבותי והחינוכי שמקיף אותנו, ולממש יחד את ההזמנות הגלומה בחינוך ליהדות בישראל.

ימ”ה היא תוכנית פורצת דרך וייחודית בישראל. התוכנית משלבת לימוד מעמיק במדעי היהדות, התבוננות מחקרית בהווה הישראלי, וחממה פדגוגית ליצירת יוזמות חינוך חדשניות מתוך מפגש שבין המקורות לבין ה״שטח״ הבוער. יחד נאבחן סוגיות יסוד בחינוך הישראלי, נתמקד בתפקידו של החינוך ליהדות בעיצוב החברה הישראלית, ונתנסה בכלים היצירתיים העומדים לרשות אנשי חינוך היום –מאנימציה ממוחשבת, דרך ביבליותרפיה ועד תאטרון אלתור– לעידוד יצירתיות חינוכית.

התוכנית כוללת סיור לימודי בארצות הברית, וחשיפה לאנשי מעשה יצירתיים ומנגנוני מפתח ביהדות אמריקה, במטרה לבסס רשת דינמית של יוזמות ותמיכות. בנוסף, מציעה ימ”ה הנחייה אישית למימוש החזון האישי והמקצועי של כל אחד ואחת ממשתתפיה.

מבנה הלימודים

הלימודים בימ״ה מתקיימים אחת לשבוע בימי שני, ולמשך שנתיים.
ההשתתפות בתוכנית מחייבת נוכחות מלאה בפעילות הלא-אקדמית שמהווה מעטפת חינוכית-קהילתית (סמינר פתיחת שנה, סמינר סוף שנה וסיור לימודי).הליך הקבלה לתוכנית כולל ראיון אישי. סיום התוכנית מותנה בפרויקט יישומי אישי, שנבנה תוך ליווי והנחייה אישית.לבוגרי התוכניות מוענק תואר שני M.A. במדעי היהדות ממכון שכטר באישור המועצה להשכלה גבוהה.

משתתפי ימ”ה זכאים למלגה בסך 40% משכר לימוד. התוכנית מוכרת לגמול של משרד החינוך (לזכאים).
*משרד החינוך מציע מלגות לעידוד מורים, בכפוף לתקנון המשרד, ובהחזר של עד 80% – 90%. לקבלת הפרטים ולברור זכאותכם אנא פנו למשרד החינוך. מורים שזכאים להחזר שכ”ל זכאים להנחה של 10% משכ”ל מכון שכטר.

(אין כפל הנחות מעבר ל-10%.)

מבנה תוכנית הלימודים בתוכנית ימ"ה

 4 קורסי ליבה חובה לכל המסלולים (8 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים

6 קורסי חובה במסלול  ימ”ה (12 נ”ז) – פירוט הקורסים בטבלה בעמוד זה

 8 קורסי בחירה נוספים (16 נ”ז) – לחצו כאן לבחירת הקורסים


סך הכול 36 נ”ז (18 קורסים) לתואר שני

קורסי חובה במסלול
שנה א', סמסטר א'
שם קורס מרצה סמסטר שעות
היהדות כתרבות של לימוד וחינוך, פרשנות ויצירה

תיאור הקורס

המסורת היהודית היא תרבות המניחה בתשתית הקיום שלה את כתבי הקודש ואת פרשנותם. במשך כל הדורות התבסס החינוך היהודי על למידה משמעותית ופרשנות של טקסטים. הפרשנות היהודית היא פרשנות יצירתית מגוונת ורב קולית. הקורס יעניק למשתתפים בו ידע בסיסי ואוריינטציה בתיאוריות של הפרשנות, תוך כדי הדגמה וקריאה במקורות מתוך המסורת היהודית מתקופת המקרא ועד ימינו. נעסוק בהבחנה בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה, בתפקידו של המדרש ובתופעת המחלוקת. נלמד פרשנות מודרנית, ציונית ופמיניסטית. המתודולוגיה של הקורס תדרוש מן הסטודנטים השתתפות פעילה וניתוח טקסטים ופרשנויות מתוך גישה חינוכית הרואה את התלמיד כמפרש ויוצר בתוך ומתוך הטקסט.<br /> <br /> הקורס עבור תלמידי שנה א במסלול ימ"ה.
ד”ר אריאל פיקאר א'
10:00-8:30
“שניים לטנגו”: זהות, תרבות וקהילה יהודית באמריקה ובישראל

תיאור הקורס

הקורס מיועד לתלמידי שנה א בתוכנית ימ"ה.
ד”ר אילן אזרחי א
10:30-12:00
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק א’

תיאור הקורס

חינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. <br /> <br /> בסמסטר א׳ נעסוק בחינוך יהודי דרך הזירה הממשית והקמאית ביותר: הגוף האנושי. באמצעות ארבעה נושאי חתך - גוף ודמות, ראייה, לבוש, ואוכל - נלמד לראות, לזהות ולהבין את הגוף כזירת התנגשות בין עולמות תוכן ותפיסות עולם. מצלם אלוהים לחזק אשר שורד, מהאיסור על ראייה לברכותיה, מול כבודה של בת המלך, ולנוכח טומאת או טהרת המזון, נבין כיצד הגישות השונות לחינוך יהודי מבנות את חוויית החיים המוחשית שלנו. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. <br /> <br /> הקורס מיועד לתלמידי שנה א בתוכנית ימ"ה.<br />
ד”ר מרוה שלו מרום א'
16:30-15:00

שנה א', סמסטר ב'
שם קורס מרצה סמסטר שעות
מעגל החיים: קריאה ספרותראפית חווייתית

תיאור הקורס

ייחודו של הקורס הוא בדרך הקריאה הספרותראפית בשיטת קובובי, אשר מטרתה לפתח בנו יחס של פתיחות כלפי התנסויותינו ורגשותינו, להקנות לנו נכונות וכושר לחיפוש עצמי ולמודעות, וכן להעמיק בהבנתנו את התהליכים הנפשיים שביסוד מעגל חייו של האדם, כפי שהם מצטיירים ביצירות ספרות אלו. נשתף בהדהודים הפנימיים שהטקסטים מעוררים בנו, וכן נתייחס למימדים הכלל אנושיים, המשתמעים מן היצירות. באמצעות דיון מובנה בתהליכים נפשיים שהדמויות עוברות יוכלו המשתתפים בקורס לרכוש תובנות משמעותיות לגבי התנסויותיהם שלהם, להיות מודעים לרגשות שהם חווים במצבים דומים, ואולי אף להתמודד אתם בצורה שונה בעתיד. כלי מובנה זה, שפותח על ידי פסיכולוגית חינוכית, עבור מסגרות חינוך, מתאים לשילוב במסגרות של החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. <br /> מעגל החיים של האדם, ותחנותיו הוא נושא בעל השלכות אישיות ואוניברסאליות. בקורס נקרא יצירות ספרות בנושא מעגל החיים- שירים וקטעים מתוך סיפורים קצרים ומתוך רומן- ממואר. נשוחח על מעגל החיים האוניברסאלי והאישי, וכן נקרא יצירות ספרות על תקופותיו של מעגל החיים: ילדות, התבגרות, בגרות, הזדקנות, זקנה ופרידה מהחיים. נשוחח גם על "קורות החיים" שלנו ועל אופנים, שבהם הספרות עסקה בו. <br /> משתתפי הקורס יקבלו מקראה עם כל היצירות.<br /> <br /> תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה א.
ד”ר רבקה ברגר ב
12:00-10:30
גישות והתנגשויות: חינוך יהודי במרחב הישראלי, חלק ב’

תיאור הקורס

חינוך יהודי הוא צומת שוקק של מחשבה ומעשה, ניסיון ודמיון, רוח וחומר. בכל תפוצה יהודית בעולם ובכל תקופה בהיסטוריה, ריבוא פניה של המורשת היהודית ואלו של המציאות המשתנה נפגשים ומתנגשים בסערה על ספסל הלימודים ועל בימת העולם. על אחת כמה וכמה בישראל של 2023, למול הווה בלתי נתפס ועתיד לוט בערפל, חינוך ליהדות זו זירת התנגשות בין תפיסות שונות של זהות יהודית-ישראלית, בה תשובות הרות גורל כלפי העבר והעתיד, האומה והיחיד, מתנסחות מדי יום בפרטים הקטנים. קורס זה הינו קורס שנתי, שמטרתו היא להכשיר ״יוצרי חינוך-יהודי:״ לצייד את העוסקים במלאכת החינוך והקהילה בישראל באוצר כלים וידיעות אשר ייתמכו ביכולתם להתעלות לאתגרי השעה מבחינה מעשית ואינטלקטואלית, ואף להקדים תרופה למכה הבאה מתוך העושר העצום של התרבות והמחשבה היהודית. <br /> <br /> בסמסטר ב׳ נעמיק בלימודי חיב״ה דרך המילה הכתובה: אולי הזירה ה״קלאסית״ להכרת התרבות היהודית. באמצעות ארבעה נושאי חתך - אות, מילה, משפט, סיפור - נצלול אל המעין המתגבר של היצירה הלשונית היהודית: מעצם ההגייה ועצמותן של האותיות בגוף, במרחב, ובאלוהות, דרך המילים ככלים ליצירת וכיול משמעות, אל המשפט כביטוי של חוקיות לשונית ומוסרית, ולבסוף הסיפור, כרקמה של מציאות ודמיון, וצירוף כותב וקורא על פני אלפי שנים. מבחינה פדגוגית, כל נושא חתך יילמד ב״משקפי תלת מימד,״ המורכבים מעדשות של לימוד, מחקר ויצירה, דרכן נוכל להעמיק ולהרחיב את היכרותנו עם התחום, לזהות ולנתח את מופעיו במציאות, ואף לראות את הקיים כחומר גלם למה שלא נוצר עדיין. <br /> <br /> תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה א.
ד”ר מרוה שלו מרום ב'
16:30-15:00

שנה ב', סמסטר א'
שם קורס מרצה סמסטר שעות
יצירת מצרים: המסע מעבדות לחירות באמנות היהודית

תיאור הקורס

במהלך דורות רבים, פנינו לפרשנות המסורתית כדי להבין את פשט המקרא. העולם היהודי נפתח בפנינו על ידי קריאה בפירושי רש"י, אבן עזרא, רמב"ן וכו'. אכן, ניתן לייצור פסיפס עשיר מהקולות הללו , אך הפסיפס הינו חד ממדי בסופו של דבר.<br /> מה יקרה אם נוסיף ידיים ולבבות לראשים? האם ניתן לקיים דו שיח בין העולם היהודי והעולם האומנותי? כיצד ניתן לשלב ערכים יהודיים עם אומנות מעשית?<br /> בקורס זה, אנו נעיין יחד במגוון רחב של גישות ומטודולוגיות שונות ונלמד כיצד לנתח ולחקור טקסט וערכים יהודים דרך אומנות ויזואלית. <br /> <br /> הקורס עבור תלמידי שנה ב במסלול ימ"ה.
הרב מתיו ברקוביץ’ א
8:30-10:00
התחדשות יהודית בישראל: היסטוריה, סוציולוגיה, הגות ופרקטיקה

תיאור הקורס

הקורס יתמקד בתופעה המכונה בעשורים האחרונים 'התחדשות יהודית' (או 'יהדות ישראלית'), וכוללת מגוון ביטויים תרבותיים, עיוניים, קהילתיים, רוחניים ואחרים של עיסוק ביהדות בחברה הישראלית, בדרכים שנתפסות ומוצגות כחדשות. לפי אזולאי (2010), שני היבטים מרכזיים בתופעה זו הם חידוש הקשר עם המורשת היהודית מצד חלקים בציבור החילוני, ובאופן רחב יותר תהליך של שילוב מסורת וחידוש לכדי יצירת ביטויים מעודכנים של חיים יהודיים. <br /> משתתפי הקורס יכירו את תופעת 'ההתחדשות היהודית' בהקשריה הרעיוניים הרחבים: החל מהרקע הארוך של אתגרי הזהות היהודית בעת החדשה ועיצוב הזהויות היהודיות המודרניות, בדגש על ההגות הציונית ובפרט הציונות החילונית; עבור בהתעצבות 'השבטים' הזהותיים בחברה הישראלית, דרך תהליכי העומק וההשתנות של החברה בעשורים האחרונים; ועד לניתוח הסוציולוגיה והפרקטיקה של בתי המדרש ושל הקהילות המעורבות בימינו. המשתתפים יכירו ביטויים שונים של תופעת 'ההתחדשות היהודית', ויערכו דיון ביקורתי בשאלת הגדרת הגבולות של התופעה. המשתתפים יתנסו בפרקטיקת למידה בית מדרשית כפי שנהוגה ברבים מהמוסדות המשתייכים לשדה ההתחדשות היהודית, ויכירו את המחקר האקדמי אודות פדגוגיה זו.<br /> <br /> הקורס עבור תלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.
רגב בן דוד א
10:30-12:00
פרקטיקום תל”י

תיאור הקורס

הקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. <br /> <br /> הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.
ד”ר פארי סינקלר א
15:00-16:30

שנה ב', סמסטר ב'
שם קורס מרצה סמסטר שעות
מודרניות אחרת – יהודי צפון אפריקה בעידן המודרני

תיאור הקורס

הקורס "מודרניות אחרת – תמורות בזהות היהודית של יהודי צפון-אפריקה בעידן המודרני" עוסק בניתוח תהליכי המודרניזציה המורכבים ומרובי-פנים שעברו על הקהילות היהודיות בצפון-אפריקה החל מהתקופה הטרום-קולוניאלית. התהליכים הללו התאפיינו בהשפעות מגוונות ובהתאמה לנסיבות הספציפיות של כל תקופה, אזור גיאוגרפי ושכבה חברתית. הקורס יבחן את האופן שבו רעיונות חדשים, שמקורם בין היתר בזרמי מחשבה כגון הנאורות האירופאית, ההשכלה היהודית במזרח אירופה, תנועת הנהצ'ה הערבית וספרות המוסר העות'מאנית, השפיעו על שכבות שונות בחברה היהודית הצפון-אפריקאית, ואת התהליכים של עיבוד והטמעה שעברו רעיונות אלה בהקשר של התרבות היהודית המקומית.<br /> מטרתו העיקרית של קורס זה היא לבחון בצורה ביקורתית ומעמיקה מגוון תפיסות וגישות שפותחו על ידי רבנים, הוגים והוגות מהחברה היהודית הצפון-אפריקאית, בנוגע לעיצובה של זהות יהודית מודרנית. באמצעות עיון בכתביהם של רבנים, הוגות והוגים יהודיים בני המאות ה-19 וה-20, הקורס יאפשר להכיר את מגוון הפרשנויות והחזונות שהם הציעו ביחס לזהות היהודית המודרנית המתהווה. דגש מיוחד יושם על ההקשרים התרבותיים של כל אחד מההוגים הנדונים, על המחלוקות והפולמוסים המרכזיים שהתגלעו ביניהם, ועל מידת ההשפעה שהם הותירו על סביבתם החברתית והאינטלקטואלית.<br /> <br /> הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.
גבריאל אבן צור ב
8:30-10:00
בין כיכר השוק לבית המדרש

תיאור הקורס

היכן נוצרה ספרות חז"ל ועבור מי? האם הדרשות נועדו לאליטה הלמדנית או שמא לציבור הרחב? <br /> בקורס זה נקרא בחיבורים מן הסוגות המרכזיות בספרות חז"ל: המדרש, המשל, החידה, הסיפור העלילתי ועוד, <br /> נבחן את היסודות העממיים המצויים בהן או מתכתבים איתן, וננסה להבין: מה עממי בספרות חז"ל, ומה מייחד אותה לעומת ספרויות אחרות?<br /> <br /> תלמידי מסלול ימ"ה ילמדו את הקורס בשנה ב'.
ד”ר גילה וכמן ב
10:30–12:00
פרקטיקום תל”י (סמסטר ב)

תיאור הקורס

הקורס ישלב בין העמקה בעקרונות של חינוך תל"י, ביניהם אוריינות טקסטואלית, שיח מרובה דיעות, מיומנויות של פלורליזם וקהילתיות, לבין פדגוגיות של יזמות חינוכית, למידה פעילה וכלים להערכה ומישוב. בקורס ישולבו הרצאות אורח של אנשי ונשות שטח ומחקר להעשרת ארגז הכלים של הלומדים. מטרת התוכנית לפתח מיומנויות יזמיות בתחום החינוך היהודי בישראל. נפעל כחממה גיבוש "אב טיפוס" של תוכניות שייבנו לאורך השנה ביחידים או בקבוצות קטנות, יועברו כפיילוט במסגרות החינוך של הלומדים ויעברו תהליך של הערכה ובחינת היתכנות. התוכניות הללו ייתמכו בתמיכה מחקרית ורפלקטיבית לשם מילוי המחוייבות האקדמית של הקורס. <br /> <br /> הקורס מיועד לתלמידי שנה ב בתוכנית ימ"ה.
ד”ר פארי סינקלר ב
15:00-16:30

שאלות ותשובות

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו
לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.