נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
מבנה התואר
סה"כ 39 נ"ז לתואר
קורסי חובה לתואר, סה"כ 18 קורסים סמסטריאליים (36 נ"ז)
תחום ראשי – 9 קורסים סמסטריאליים, 18 נ"ז
קורסי ליבה – 4 קורסים סמסטריאליים, 8 נ"ז
קורסי בחירה – 5 קורסים סמסטריאליים, 10 נ"ז
2 עבודות סמינריון, 2 נ"ז
1 עבודת גמר , 1 נ"ז
חובות התואר
• מטלה מסכמת בסיום כל קורס (מבחן/עבודה)
• שתי עבודות סמינריוניות
• מבחן גמר (בסיום התואר)
• קורס כתיבה אקדמית – משולב בקורס 'פסיפס הזהויות' (חובה בשנה א')
תכניות הלימוד ומסלולי לימוד לפי ימים
יום שני | יום חמישי | |
מסלולי
לימוד |
מקרא
מדרש ואגדה תלמוד
|
אמנות יהודית: תיאוריה ומעשה
לימודי ירושלים וארץ ישראל מחשבת ישראל |
תכניות אקדמיות נוספות | תכנית שכטר למנהיגות: בית מדרש יהודי חברתי
מיר"ב – מדעי היהדות רב-תחומי בשנה אחת חינוך יהודי בישראל: חממה חינוכית יוצרת |
מרפא – ליווי רוחני |
השלמות התואר
השלמות יקבעו באופן פרטני בהתאם ללימודים קודמים(עד 4 קורסים סמסטריאליים):
יום | שעות | שם קורס | מרצה | שייך למסלול | סוג קורס | הערות |
---|---|---|---|---|---|---|
מקוון |
מבוא לתולדות עם ישראל בעת החדשה
תיאור הקורסמקוון: צפייה בשיעורים ולימוד מונחה קורס זה יתמקד בהבנת תהליכים מרכזיים של תולדות העם היהודי ושל התפתחותו התרבותית במעבר מחברה מסורתית לחברה מודרנית, מאמצע המאה ה-18 ועד תחילת המאה ה-20. הדיון ייפתח בראשית השתלבותם של היהודים בכלכלה המרקנטיליסטית ובמשטרים האבסולוטיים. תתואר היווצרותה של הבורגנות היהודית במערב אירופה, בחסות האבסולוטיזם הנאור, לכלל אידיאולוגיה משכילית־נאורה. נעסוק בעימות ההולך ומתפתח בין חילון ורפורמה לבין אורתודוכסיה, ולאחר מכן נדון במזרח אירופה, נציג את החסידות בדורותיה הראשונים ואת מציאות החיים הייחודית של יהודי "תחום המושב" הרוסי, וננתח כמה מהישגיה התרבותיים הבולטים של תנועת ההשכלה באזור זה. נתחקה אחר התפתחות האנטישמיות המודרנית, ההגירה הגדולה אל המערב, ההתעוררות הלאומית והעממית במאה ה-19, והשפעותיה על היהודים, ובכלל זה ראשיתה של התנועה הציונית. נתאר את ראשית הקולוניאליזם באגן הים התיכון ואת האתגרים החדשים שהביא עמו, ושניצבו על דרכם של יהודי צפון אפריקה והמזרח התיכון. |
ד"ר תמי שלמון מאק |
כל המסלולים |
השלמה | ||
מקוון |
מבוא לתולדות עם ישראל בימי הביניים
תיאור הקורסנעסוק בהתפתחות הרוחנית והחברתית, ביצירה הספרותית ובדמויות הבולטות בתקופה מכרעת בתולדות עם ישראל. נשים דגש על היחס בין היהודים לסביבתם. נקרא מקורות מן התקופה וממיטב המחקר בנושאים אלו. נתחיל במרכזים בבבל ובארץ ישראל בתקופת הגאונים, נעקוב אחר פיתוח מרכזים חדשים בארצות האסלאם והנצרות, ונסיים את הסקירה ההיסטורית בגירוש ספרד. נקדיש את השיעורים האחרונים לעיון בנושאים מרכזיים בתולדות עם ישראל בימי הביניים: ארגון הקהילה וחיי המשפחה. |
ד"ר חנה דוידסון |
כל המסלולים |
השלמה | ||
א | 20:30-19:00 |
מבוא לתושב״ע
תיאור הקורסקורס זה יוקדש להקניית ידע בסיסי בתורה שבעל פה ודרכי התפתחותה. נסקור דרכים שונות שבהן פירשו יהודים את התורה וקבעו הלכה, מתחילת ימי הבית השני ועד לחיבור היצירות הגדולות של התנאים והאמוראים – המשנה והתוספתא, המדרשים והתלמודים – במאות הראשונות לספירה. נערוך היכרות ראשונית עם יצירות אלו, ונעמוד על מקצת תוכניהן ודרכי ההתהוותן, וזאת על רקע תמורות בחיי היהודים בתקופה ההיא. נלמד דוגמאות מתוך יצירות אלו תוך כדי שנעמוד על המאפיינים הייחודים של כל אחת מהן. |
ד"ר אברהם יוסקוביץ |
כל המסלולים |
השלמה | |
א | 20:30-19:00 |
מבוא לארון הספרים היהודי
תיאור הקורסמטרת הקורס היא יצירת היכרות ראשונית עם ארון הספרים היהודי. נטעם מספרי היסוד של היהדות וננסה לקבל תחושת התמצאות כללית בשילוב עם נגיעות עומק. כמחצית מהשיעורים יוקדשו למדפי הספרות ההלכתית וכמחצית למדפי ספרות המחשבה. הספרים השונים יוצגו על פי סדר כרונולוגי, בשילוב עם צירים תמתיים. בספרות ההלכה יושם דגש על שאלות של הוראה וחינוך, ובספרות המחשבה על שאלות מתודולוגיות. בכל שיעור נקדיש זמן ללימוד בחברותות של טקסטים מתוך הספרות הנבחנת. |
ד"ר אריאל פיקאר |
כל המסלולים |
השלמה |