נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
מסלול זה מזמן מפגש ייחודי עם עולמם המופלא של החכמים בארץ ישראל ובבבל – מחברי הספרות המגוונת של המדרש והאגדה, התלמוד וההלכה: המשנה, התוספתא, התלמוד (הגמרא) והמדרשים (מדרשי הלכה ומדרשי אגדה), שנכתבו מתחילת תקופת הבית השני ועד סוף המאה ה-6 לספירה.
הלימודים במסלול מבוססים על מתודות דרשניות שונות וקריאה מעמיקה וביקורתית, ומתמקדים בתלמוד והלכה ובספרות המדרש והאגדה. הקורסים בתלמוד והלכה מקנים הכרות מעמיקה עם מקורות ההלכה והתלמוד – המשנה, התוספתא, התלמוד הבבלי והירושלמי, ספרות הגאונים והראשונים ופרשנות התלמוד – ומאפשרים לפתח בהם הבנה מעמיקה.
הקורסים שמתמקדים בספרות המדרש והאגדה עוסקים בעולם הרעיוני והערכי העשיר של החכמים. המפגש בין העולם הרעיוני הזה ובין העיון המעמיק במקרא מוצא את ביטויו במדרש במגוון צורות ספרותיות ובחיבורים שונים. לימודי הטקסטים הללו כוללים ניתוח ביקורתי ודיונים מעמיקים בסוגיות שהעסיקו את החכמים בעולם היהודי הקדום ועד ימינו.
תוכנית הלימודים במסלול מתפתחת מקורסי מבואות ותרגילים לסמינרים בסוגיות אקטואליות כגון: החינוך בספרות הרבנית, מעמד האישה, הלכה ורפואה, דפוסי מנהיגות, היחס לחלש בחברה, קונפליקטים בזוגיות ובמשפחה ועוד.
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ב |
8:30–10:00 |
תלמוד מתחילים א
תיאור הקורסמטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. |
ד"ר יעקב מאיר | שיעור |
ב |
10:30–12:00 |
תלמוד מתחילים ב
תיאור הקורסמטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים של קריאה והבנה בתלמוד הבבלי. נלמד סוגיות נבחרות מתוך הפרק הראשון במסכת בבא בתרא, העוסקות במערכת היחסים בתוך המרחב הציבורי – היזק ראיה, חובות וזכויות בקהילה ובעיר, מצוות הצדקה ועוד. |
ד"ר יעקב מאיר | שיעור |
ב |
8:30-10:00 |
בבלי וירושלמי: עיון משווה א
תיאור הקורסקורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות. |
פרופ' משה בנוביץ | שיעור |
ב |
8:30-10:00 |
בבלי וירושלמי: עיון משווה ב
תיאור הקורסקורס זה נועד לפתח מיומנויות בניתוח סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהן בתלמוד הירושלמי; להתחקות אחר תולדות העריכה של הסוגיות הללו והתפתחות ההלכות שבהן הן עוסקות במשך תקופות התנאים והאמוראים; לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים, ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות. |
פרופ' משה בנוביץ | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ב' |
12:00-10:30 |
התפתחות ההלכה מהתלמוד עד השולחן ערוך
תיאור הקורסבקורס זה התלמידים ירכשו התמצאות ראשונית בספרות הפוסקים (ספרי הלכה וספרי פסקים), בספרי היסוד (רי"ף, רמב"ם, רא"ש, טור, שולחן ערוך), ובתהליך ההתפתחותי מימי התלמוד עד המאה השש עשרה. דגש יושם על מתודולוגיה שתאפשר להם ללמוד באופן עצמאי ולחקור נושאים חדשים בעתיד. |
הרב שלמה זכרוב | שיעור |
ב |
10:30–12:00 |
מנהגי חגים
תיאור הקורסבקורס זה נלמד מנהגי חגים על סמך עיון בטקסטים מכל התקופות. נעסוק במנהגי הימים הנוראים, סוכות, חנוכה, פורים, פסח ושבועות. יושם דגש מיוחד על מנהגי העדות השונות. |
הרב פרופ' דוד גולינקין | שיעור |
יום | שעות | שם קורס | מרצה | סוג הקורס |
---|---|---|---|---|
ה |
13:00–14:30 |
נוכח פני ה': נוכחות האל בעולם במקרא ובספרות חז"ל
תיאור הקורסנוכח פני ה': נוכחות האל בטבע ובעולם במקרא ובספרות חז"ל |
פרופ' משה בנוביץ | קורס ליבה |
ב' |
15:00–16:30 |
סיפור וחוק בראי הפרשנות המקראית לדורותיה
תיאור הקורסהקורס מוקדש לעיון בסיפורים נבחרים וחוקים נבחרים מתוך חמשת חומשי התורה ובחינתם לאור הפרשנות לדורותיה. נעמוד על הפרשנות הניתנת לסיפור או לחוק במקומות אחרים בתורה ובמקרא (פרשנות פנים-מקראית), ונבחן אותו דרך מדרשי חז"ל ופירושיהם הרצופים לחומשי התורה של פרשני ימי הביניים והעת החדשה. נעמוד על הקשיים הפרשניים המשותפים לפרשנים אלו וקשיים אחרים המיוחדים לחלקם בלבד. נבחן את פתרונותיהם לקשיים אלו לאור הנחות היסוד השונות של כל פרשן או קבוצת פרשנים, הקובעות את טווח האפשרויות הפרשניות העומדות בפניהם: רצף היסטורי או "אין מוקדם ומאוחר בתורה", שאלת הבלעדיות של הקביעות ההלכתיות של התורה שבעל פה, היחס בין פשט לדרש, אחדות התורה לעומת תורת התעודות ותיאוריות ביקורתיות אחרות, שאלת קיומם של מאפיינים מיוחדים לתורת ה' לעומת "דיברה תורה כלשון בני אדם", ועוד. |
פרופ' משה בנוביץ | שיעור |
ג' |
19:00–20:30 |
אבות דרבי נתן
תיאור הקורסלמסכת אבות במשנה יש שתי ״אחיות״ ארוכות יותר – אבות דרבי נתן נוסח א׳ וכן נוסח ב׳ שפורסם לראשונה על ידי פרופ׳ שניאור זלמן שכטר בשנת 1887. בקורס זה נלמד חלקים נרחבים של אבות דרבי נתן בצורה מדעית עם דגש על לשון, ריאליה ומחשבת חז״ל. נראה איך הוא דומה ושונה ממסכת אבות וגם נדון בחשיבותו ומשמעותו בימינו. אנו נלמד ממהדורת שכטר וניעזר בסינופסיס של כל כתבי היד במהודרת בקר. |
הרב פרופ' דוד גולינקין | קורס מקוון |
ב' |
08:30–10:00 |
נסים מן הגליל
תיאור הקורסבארץ הגליל פעלו בעת העתיקה דמויות יוצאות דופן, אשר הנסים שחוללו – כגון החייאת מתים, ריפוי חולים וריבוי מזון – מתוארים בספרי המקרא, בברית החדשה ובספרות חז"ל. בקורס זה נעסוק במבחר סיפורים אודות אישים אלה, ובהם הנביאים אליהו ואלישע, ישוע מנצרת, חנינא בן דוסא ואחרים, ונחשוף את הקשרים התמאטיים, ההיסטוריים והספרותיים ביניהם. |
ד"ר גילה וכמן | שיעור |
ב |
08:30–10:00 |
תלמוד בקיאות
תיאור הקורסמטרתו של הקורס לפתח את היכולת של לימוד רהוט בתלמוד הבבלי. נשים דגש על פשט הסוגייה באמצעות קריאה מדוייקת, תשומת לב לדקדוק הארמי, לסדר הדורות, ולריאליה של התקופה. כמו כן נכיר את ספרות המחקר שנכתבה בנושא. |
הרב פרופ' דוד גולינקין | שיעור |
ב' |
15:00–16:30 |
"תוכו רצוף אהבה" שירת האהבה המקראית בראי חז"ל
תיאור הקורסהקורס יעסוק במדרשי חז"ל לשיר השירים. נשאל מה מקומו של שיר אהבה אנושי בקורפוס המקראי, כיצד פורשה המגילה על ידי החכמים, מה משמעות האהבה, מדוע כונתה מגילת שיר השירים "קודש קודשים", כיצד ניתן להצפין משמעות של טכסט מקהל יעד מסויים, ועוד. נבחן כיצד דרשו חז"ל את הפסוקים של שיר השירים בכלים מגוונים ויצירתיים על מנת ללמד, לעודד, ולהעביר מסרים חינוכיים ותיאולוגיים לבני דורם. נעמוד על דרכי העיצוב הספרותי של המקורות, על אופני העריכה ונכיר את ספרות המחקר המרכזית בתחום. |
ד"ר תמר קדרי | שיעור |
כן, אפשר ללמוד תואר שני במסלול תלמוד והלכה ולשלב לימודים לתעודת הוראה מטעם מכון כרם.
סגל המרצים
ד"ר גילה וכמן
יועצ/ת אקדמי/ת
פרופ' משה בנוביץ
הרב פרופ' דוד גולינקין
ד"ר תמר קדרי
ד"ר יעקב מאיר
הרב שלמה זכרוב
מזכירות אקדמית