מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

תרבות יהודית ומנהיגות ישראלית

תוכנית אופקים לתואר שני

על התכנית

תוכנית לימודים לתואר שני במדעי היהדות לתושבי הנגב בשיתוף עיריית אופקים

תוכנית “אופקים” מחברת לימודים אקדמיים ייחודיים ואיכותיים עם חוויה אישית ומקצועית משמעותית. במסגרת לימודיהם הסטודנטים פוגשים בעולמות המגוונים של הקהילות היהודיות בארצות האסלאם במהלך הדורות ועד ימינו. כמו כן, התלמידים נחשפים למגוון תחומי ידע בתרבות היהודית: הכרות עם מנהיגים והוגי דעות מארצות האסלאם, מוסיקה ופייטנות, תולדות הקהילות בספרד והמזרח ותרבותם, ספרות בנושא העלייה והקליטה ועוד. חלק מן הקורסים נערכים במסגרת של קורסי שטח וסיורים לימודיים באזור הנגב המערבי. החיבור לכאן ולעכשיו תוך היכרות עם ההיסטוריה והמורשת המפוארת, מאפשרים לבוגרי התכנית להתבלט בתפקידים מרכזיים בפיתוח מנהיגות בקהילה.

  • יום לימודים אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים
  • סבסוד נסיעות לירושלים
  • אפשרות למלגה (עד 50%)
  • יחס אישי ואווירה משפחתית
  • למורים – הרחבת הסמכה בתרבות יהודית וישראלית

לבוגרי התוכנית יוענק תואר שני .M.A במדעי היהדות המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה

שימו לב, בשנת תשפ”ג לא ייפתח מחזור חדש של המסלול.

רשימת הקורסים בתכנית

  • ‘בלי עין הרע’: רפואה מסורתית של יוצאי צפון אפריקה בישראל

    ד”ר ליטל ליברמן אביטל |

    הלימודים מתקיימים באופקים

  • ‘אני המזרחית שאתם לא מכירים’: זהות וחברה בשירה הישראלית

    ד”ר יעל דקל |

  • הפסיפס הישראלי – פולקלור, כור ההיתוך, ורב-תרבותיות

    ד”ר איריס בראון |

    הקורס יעסוק בחקר הפולקלור של קבוצות שונות בחברה הישראלית, לפני ואחרי קום המדינה, מתוך מבט היסטורי-אנתרופולוגי. מטרת הקורס היא לבחון את האופן שבו גישות שונות להגדרת החברה השפיעו ומשפיעות על התהוותן של קהילות בישראל. הקורס יסקור את המעבר מחברה של 'עדות' לעומת מדיניות כור ההיתוך בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד לתפיסת הרב-תרבותיות, על האופנים שבהם זו באה לידי ביטוי בישראל. במהלך הקורס נעסוק במושג ה'עדה', כפי שזה נוסח על ידי חוקרי פולקלור ואנתרופולוגיה. נעסוק במסורת עממית, בתהליכים שעוברת מסורת בהגירה, ובמפגש של מסורות אלו עם החברה הישראלית. נעסוק גם במסורת הגותית וכיצד זו באה לידי ביטוי בהגותם של נציגי קבוצות וקהילות שונות. נדרש למושגים 'קהילות מדומיינות' ו'מורשת תרבותית', ביחס לקטגוריות המסמנות קבוצות בחברה הישראלית (כמו למשל 'מזרחים', 'קיבוצניקים', 'ערבים', 'חרדים') וביחס לסוגיית המסמן והמסומן. במהלך הקורס הסטודנטים יידרשו לקרוא קטעים נבחרים מתוך הרשימה הביבליוגרפית, שעל בסיסם יתקיים הדיון בכיתה. בסיום הקורס ידרשו הסטודנטים לכתוב תרגיל מסכם.

  • עיונים בתורתו של הרב עוזיאל וסוגיות אקטואליות

    ד”ר אריה טפר |

  • דת האסלאם וזיקתה אל היהדות

    סמסטר ב' | ד”ר יוסרי ח’יזראן | 12:00-10:30

    הדמיון העצום בין שתי התרבויות הדתיות הגדולות היהדות והאסלאם מעורר השתאות. מגעים בין שתי התרבויות הללו החלו כבר בימיו של האסלאם הצעיר בחצי האי ערב. האסלאם הצעיר והאופן שבו הוא מתואר בהיסטוריוגרפיה האסלאמית יעמוד במרכז הקורס: ננסה להאיר את דמותו של הנביא מוחמד ונתוודע אל הקשיים שמתלווים לחקר דמותו. נבחן באלו נסיבות התגבשה התפיסה הדתית האסלאמית, ונעמוד על הטלטלות שעברו על האסלאם והביאו לפילוגים ובראשם זה שהביא לצמיחתה של השיעה. תשומת לב מיוחדת נקדיש לנקודות הדמיון והשוני בין היהדות והאסלאם בתחומים שונים: עקרונות האמונה, מצוות היסוד, הספרות הדתית, שורשי ההלכה, לוח השנה, תפיסת העולם הבא ומעמדתה של ירושלים.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.