נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
ד"ר שולמית לדרמן ( PHD מהאוניברסיטה העברית -תולדות האמנות 2000) שימשה כמרצה לתולדות האמנות באוניברסיטת בר אילן , כמו גם במכון שכטר, בו עמדה עד לפרישתה לגימלאות בראש תחום של האמנויות ביהדות ובו היא ממשיכה להרצות. מחקריה מתמקדים בנושאים כגון "האמן כפרשן" ו "ההשפעות ההדדיות שבין הביטוי האמנותי היהודי והנוצרי בכתבי יד העוסקים בציורים תנ"כיים".
מדוע היה על כל חקלאי בנפרד להביא את הביכורים שלו לבית המקדש כדי לחלקם בין הכוהנים במקום לתת אותם ישירות לכהן בקהילה בה הוא גר? אילו סוגי תוצרת הובאו כביכורים? ומה הייתה המטרה האמתית של החקלאים בחזרה על הטקס מדי שנה?
ברכת הכוהנים המקראית, המכונה גם "נשיאת כפיים", אשר מופיעה בפרשתנו, פרשת נשא, מכילה את הציווי על הכוהנים לברך את בני ישראל. הברכה, המורכבת משלושה פסוקים, הושמעה על ידי הכוהנים בימי המקדש מדי יום ביומו, ולאחר חורבן בית המקדש הועברה השמעתה לבית הכנסת. בארץ ישראל מברכים הכוהנים את קהל המתפללים בכל יום, ואף בשבתות ובחגים, כשהם מושיטים את ידיהם כלפי הציבור בפיסוק אצבעות. מחוץ לארץ ישראל מברכים ברכה זו רק בחגים.
שמה של פרשתנו, "אמור", לקוח מהפסוק הראשון בפרשה, שבו נאמר (ויקרא, כ"א א'): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים" . אמירה שהיא דבור, מוצא פה, שבו אומר משה לבני אהרון כיצד לקיים את מצוות הכהונה השונות; הקורבנות, קדושת השם, וכד'.
ד"ר שולה לדרמן מנתחת את ציורו של האמן אבנר מוריה לפרשת חיי שרה ועונה על השאלות: מדוע שולח אברהם את עבדו ולא את יצחק עצמו? מה ניתן ללמוד על יצחק ורבקה מהתיאור המקראי של פגישתם? כיצד תיאור מפגש זה הוא בעל משמעות להבנת המשך שליחותו של אברהם?
פרשת עקב מדגישה את החשיבות הגדולה של "וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; וְשָׁמַרְתָּ מִשְׁמַרְתּוֹ, וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וּמִצְוֺתָיו--כָּל-הַיָּמִים. "החיוב של אהבת ה' ושמירת מצותיו מופיע כערובה ליכולתם של בני ישראל לרשת את הארץ המובטחת ולהאריך בה ימים. השאלה הנשאלת היא מדוע, בדברו על נפלאות הארץ המובטחת, משווה הכתוב בין כנען לבין מצרים?
מה בין מצוות פרה אדומה לחטא עגל הזהב? וכיצד מצוות פרה אדומה מתבטאת בציורו של האמן אבנר מוריה?
ד"ר שולה לדרמן שואלת שתי שאלות בהקשר לפסוק ""שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא-קֹדֶשׁ..." והיא עונה עליהם בעזרת ציורו של האמן אבנר מוריה.
פרשת כי תישא עוסקת באירוע דרמטי ביותר - חטא העגל. בציור שעוסק בפרשה, נותן האומן אבנר מוריה ביטוי חזותי מעניין לאירוע דרמטי זה. כיצד הוא מציג את משה? מדוע משה כל כך כעס עד שהוא שבר את הלוחות?
ד״ר שולה לדרמן מנתחת את ציורו של מוריה ועונה על השאלות.
בציורו של אבנר מוריה רואים את יעקב המתואר כמעט עיוור ולא מסתכל על הבנים. מה ניתן ללמוד על יחסיו של יעקב עם בנו יוסף? מה ידוע על חייו של יעקב בתקופה זו? ד"ר שולה לדרמן במאמרה בוחנת את היחסים של יוסף עם אביו יעקב, ומנתחת את ציורו של אבנר מוריה.
שתי יצירות אומנות יהודיות השמות במרכז את האור, בריאת העולם ואת האותיות העבריות – "האור רואה" והאות א' ב"מדרש האותיות". קראו את השקפת מבטה של ד"ר שולה לדרמן, מרצה לאומנויות ביהדות, על יצירות אלו.
האם נדרשים כללים וחוקים כדי ליצור קדושה? פרשת השבוע שמיני מספרת על בניו של אהרון הכהן, נדב ואביהוא, שניגשו לחנוך את המשכן בהתלהבות ובהתרגשות. אלו, גרמו להם דווקא לחרוג מציווי ה', לחטוא ולהיענש. ד"ר שולה לדרמן, בסרטון ומאמר לפרשת שמיני.
סוד צירוף האותיות ומשמעותם בבריאת העולם מהווה רעיון קוסמולוגי חשוב. בספר הקבלה הקדום הקרוי ספר היצירה (מתוארך מאמצע המאה הראשונה עד למאה הששית לספירה) נאמר כי העולם נברא על ידי ל"ב נתיבות חכמה: עשר הספירות ועשרים ושתים אותיות האלף-בית.
מאת: ד”ר שולה לדרמןShulamit Laderman (Essays), Avner Moriah (Paintings)
הוצאה לאור: Gefen Publishing House
מאת: ד”ר שולה לדרמן, Avner Moriah
הוצאה לאור: The Schechter Institute of Jewish Studies