הרשמה ללימודים
תרומה לשכטר
English

93% מבוגרי שכטר העידו כי הלימודים סייעו להם בגיבוש גישה יהודית מכילה

19 באוקטובר 2021

האם לימודי מדעי היהדות הם התשובה לקוטביות בחברה הישראלית?

בסקר שנערך בקרב בוגרי מכון שכטר למדעי היהדות 93% העידו שהלימודים סייעו להם בגיבוש גישה יהודית מכילה

55% מהבוגרים בחרו במסלול הלימודים הזה מסיבות ערכיות, תרבותיות וזהותיות

מכון שכטר למדעי היהדות בירושלים המציע את תוכנית הלימודים הגדולה בישראל לתואר שני במדעי היהדות, ביצע בקיץ האחרון מחקר מקיף בקרב בוגריו. המחקר מצא כי מעבר לרצון להתקדם בעבודה ולשפר את תנאי השכר (45% מהבוגרים), הסיבות העיקריות לבחירה ללמוד במכון שכטר הן כדי לשאוב השראה מעולם הערכים והתרבות היהודיים (34% מהבוגרים) וכן מתוך רצון לפתח ולבסס את המרכיב היהודי בזהותם (21% מהבוגרים).

הטענה שלימודים והיכרות עם המנהגים והמסורת של האחר מגבירה הכלה ופלורליזם מצאה ביסוס של ממש בממצאי המחקר שביצע מכון שכטר למדעי היהדות באמצעות ד״ר ליאורה פסקל, מומחית למחקר, הערכה ומדידה חינוכית וחברתית. המחקר הקיף 325 בוגרים מתוך יותר מ־1,800 בוגרי מכון שכטר וכלל ראיונות עומק ושאלות סקר.

מנתוני המחקר עולה כי 93% מהבוגרים דיווחו שהלימודים במכון סייעו להם בגיבוש תפיסה יהודית מכילה; 90% דיווחו כי הלימודים במכון תרמו להם ברכישת ידע על עולם היהדות ולימוד טקסטים; 88% דיווחו כי הלימודים תרמו להם לעיסוק בזהות היהודית שלהם ו־64% דיווחו על תרומת הלימודים להתפתחות האישית והמקצועית שלהם.

המחקר מראה כי הבחירה בלימודי מדעי היהדות איננה קשורה למידת הדתיות של התלמידים. ההתפלגות הדתית של בוגרי המכון דומה למדי לזו של הציבור היהודי בישראל: 37% מן הבוגרים מגדירים עצמם חילוניים, 30% מסורתיים ו-30% דתיים. רוב המשיבים העידו כי ההגדרה הדתית שלהם נותרה דומה לזו שהגיעו איתה מהבית. עם זאת אצל חלק מן הבוגרים חלה תזוזה בהשתייכותם הדתית. מבין המגיעים מרקע דתי – 33% העידו כי אינם דתיים היום, 27% הגדירו את עצמם מסורתיים ו־6% חילוניים. בקרב המשיבים שבאו מרקע חילוני – 17% העידו כי אינם חילוניים היום, 11% הפכו מסורתיים ו־6% אימצו אורח חיים דתי. מבין הבאים מרקע מסורתי – 18% הפכו לדתיים ו־32% הפכו לחילוניים.

עוד עולה מהמחקר כי פעילות חברתית וקהילתית היא מאפיין דומיננטי בקרב בוגרי המכון: 47% מהם העידו כי הם עוסקים בהתנדבות או בפעילות חברתית ציבורית ו־34% בייזום או הובלה של פרויקטים קהילתיים חברתיים. 45% אמרו כי בעקבות הלימודים במכון שכטר הם לומדים באופן קבוע ואישי טקסטים מן המקורות ו־35% לומדים על המסורת והתרבות היהודית במסגרות שונות כמו בתי מדרש וקהילות לומדות. מחצית מן הנשאלים, 51% מהם, אמרו כי הם צורכים תרבות יהודית ו־79% מציינים חגים ומועדים במשפחה תוך כדי מתן משמעות יהודית. 51% מן הנשאלים קבעו כי מכון שכטר הוא מקום שמחבר כל אחד ליהדות ולתרבות היהודית בצורה המתאימה לו, 44% אמרו כי הם רואים במכון מקום מרכזי בחייהם ו־80% אמרו כי ימליצו לחברים ללמוד מדעי היהדות בכלל ובמכון שכטר במיוחד.

"ממצאי המחקר שערכנו לאחרונה חשובים לא רק למכון שכטר אלא לכלל החברה הישראלית. הם מוכיחים שהציבור הישראלי צמא לידע ולהבנה של ההיסטוריה והתרבות היהודית שממנה הוא מגיע, וזאת מבלי לשנות את אורח חייו" אומר פרופ' דורון בר, נשיא מכון שכטר. "הסטודנטים שלומדים במכון מגיעים אליו בשל איכות ועומק הלימודים והם משלימים את לימודיהם בתחושה של סיפוק אדיר. השבוע פתחנו את שנת הלימודים במכון שכטר ואני סמוך ובטוח שגם הסטודנטים החדשים והוותיקים יעברו תהליך אישי מעצים שבסופו הם לא רק ישלימו את התואר שני, אלא גם ירכשו ידע, כלים וקשרים בינאישיים שילוו אותם בהמשך חייהם בכל מקום שאליו הם ילכו".

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    דילוג לתוכן