יוסי רז

הכול מתחיל בחינוך: יוסי רז, מאיש שירות הביטחון למורה למקרא בתיכון.

לאחר קריירה של כשלושים שנים במערכת הביטחון, יוסי רז חישב מסלול מחדש ופנה ללמד תנ”ך בתיכון הממלכתי הראל שבמבשרת ציון. את הכשרתו המקצועית בלימודי מקרא רכש במסגרת לימודי תואר שני במכון שכטר למדעי היהדות.

בעת תפקידו במערכת הביטחון, יוסי רז היה זכאי לצאת ללימודי תואר שני והוא בחר ללמוד במסלול מקרא לתואר שני במכון שכטר. לאחר פרישתו, השלים את לימודיו לתעודת הוראה והחל ללמד את תלמידי תיכון הראל תנ”ך. “השתחררתי ב־2015 והעשייה החינוכית קסמה לי מאוד. למדתי במכון שכטר מטובי המורים שהדריכו אותי איך לקחת את המקרא ולהפוך אותו לאקטואלי לתקופתנו, ובד בבד לגרום לתלמידים לאהוב אותו. המטרה שלי היא לגרום לתלמידים להכיר ולהעריך את התנ”ך”, הוא אומר היום.

למה דווקא תנ”ך?

“להבנתי הכול נמצא בתנ”ך. אני מדבר על זה עם התלמידים בשיעורים שלי ומראה להם שיש בכתובים מתמטיקה, היסטוריה, פילוסופיה ותיאולוגיה נוסף על סיפורי עם ואגדות, אומנות וציור, מוזיקה וכימיה. הכול יש בתנ”ך ומקסים אותי לגלות עם התלמידים, בכל פעם מחדש, כמה תחומי חיים מוזכרים בכתובים: סיפורי משפחה, מעמד האישה, או סיפורי ישות, הכול נמצא בתנ”ך בטעימות ובדגימות”.

מהו הערך המוסף שקיבלת בלימודיך במכון שכטר?

“בשיעורים אני משתדל לתת לתלמידים את ההזדמנות לשאול שאלות, את זה למדתי במכון שכטר. למשנתי, החוכמה היא לא לקרוא את הטקסט עם הפרשנויות ולקבל אותו כמוצר מוגמר, אלא לדעת לשאול שאלות. הכיף הכי גדול הוא לגלות שאת השאלות שאתה שואל היום – הרמב”ם, רש”י או מיטב הפרופסורים שאלו הרבה לפניך. לשאול שאלות זוהי אמנות שלמדתי בשכטר.

נוסף על כך, פגשתי לא פעם מרצים שמוכנים לשים בצד את מערך השיעור שהכינו לשיעור ולהקשיב לתלמידים. קל יותר למורה ללמד את מערך השיעור כפי שהוא התכונן אליו, אבל שיעור פתוח תורם יותר לתלמידים ולמורה”.

ספר קצת על היוזמה המשותפת של מכון שכטר עם תיכון הראל.

“לאחרונה התקיימה פעילות בהשתתפות מכון שכטר למדעי היהדות ותלמידי כיתה י”ב שלומדים במגמת מקרא בתיכון הראל. במסגרת הפעילות התלמידים הגיעו לספרייה של מכון שכטר, עיינו בספרי תנ”ך עתיקים מהמאה ה־17, ואף קיבלו סיור בשטח מנשיא מכון שכטר, פרופ’ דורון בר על אודות ירושלים וההיסטוריה שלה לצד סיפורים מהמקרא. כחלק מהחוויה והלמידה, התלמידים ביקרו במקומות שונים בעיר כמו עמק המצלבה. הרעיון היה לבוא למקום שעוסק במקרא, ולצאת מהשבלונה שהתלמידים לומדים תנ”ך רק לבגרות אלא לומדים תנ”ך כדרך חיים, ואכן התלמידים העידו כי עברו חוויה חיובית מאוד ומעשירה״.

לסיום, גלה לנו מדוע בחרת ללמד בתיכון ממלכתי?

“רציתי להנגיש את התנ”ך לתלמידים מכל המגזרים והקהילות ולאו דווקא לילדים שגדלים על זה. בתיכון הראל יש מגוון של אוכלוסיות, ואני מתחבר לזה. בעיניי ללמד תנ”ך בכיתה שבה לומדים תלמידים מכלל הזרמים המגוונים במדינת ישראל, זו שליחות”.

הרשמה לתואר שני
תרומה לשכטר
English

בוגרים

יוסי רז

  • יוסי רז
  • נורית דרור
  • נורית גוסמן
  • אסנת קור חן
  • אסף ריבל
  • עירית דנגורי-רפאל
  • פולה כהן
  • נורית הרשקוביץ גזית
  • דנה סתוי
  • שרית מיוחס
  • נסרי סואעד
  • אורנה ואליהו כהן
  • מוריה קרסגי אהרון
  • תמר הירדני
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

דילוג לתוכן