מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

ימה: ללמוד, לחקור וליצור בירושלים

לגדול בירושלים  – כך יעיד כל מי שנולד והתחנך בבירה – זו חוויה ייחודית ועשירה. אך לחווית ההתבגרות שלי בעיר נוספה עובדת שמי, מרוה. לאורך השנים היה השם שלי פתח לבדיחות ושאלות אין ספור, וזימן לי תפקיד קטן אך קבוע: לתאר לאחרים מהו אותו צמח שעל שמו נקראתי, כיצד היה לסמל לריפוי וטיהור עוד בימי קדם, כאשר שימש בסיס לעיצוב המנורה שבבית המקדש, ומהי הפעולה הזו, שמשקיטה את הצמא בשפע מים, ידע, או שפע אחר. תיאור הרבדים הללו פקח את עיניי לשפע האדיר שהקיף אותי בירושלים בכל עת: בכל פינה בעיר נראו מילים ומושגים שמשמעותם עתיקה, שמשקלן עמוק ושמטרתן הגלויה או סמויה היתה להרוות צמאון של דורות רבים. ואם לא די בכל אלו, התברר לי כך, ‘על הדרך’, שאני אמורה לעסוק בחינוך.

את צמאוני הפרטי הרווה דווקא המפגש עם מסעם של ישראלים אחרים: בעבודתי כמורה חיילת, ואחר כך בהקמת מרכזים קהילתיים ותוכניות לימוד ברחבי הארץ, בייחוד בקרב קהילות יוצאי אתיופיה בישראל. למדתי את משמעותן של שמות כמו יירוס (ירושלים), מנדפו (עוז), עלמנש (העולם שלך) ועוד ועוד. הצעירים הללו הכירו מסורת יהודית-ישראלית שונה בתכלית מזו שלמדתי אני ונזקקו, כמוני, לחיבור אותנטי ומחודש למקורות ולארץ. חיבור שינסך בהם כוח וירווה את צמאונם שלהם. המפגשים החינוכיים המשמעותיים ביותר שחוויתי קרו במרכז קהילתי קטן לצד חנות מכולת, או על שפת המדרכה הצופה אל הצומת, והזמינו לימוד בלתי אמצעי ויצירתי, שיכול להתרחש בכל עת ובכל מקום ואינו תלוי במבני ההוראה המסורתיים.

ובדרך זו בנינו את תוכנית ימ”ה ללימודי תואר שני: יצירה, מנהיגות חינוכית והתחדשות יהודית. תוכנית ייחודית זו לתואר שני במדעי היהדות במכון שכטר בשיתוף עם קרן תל”י, מוקדשת לבניית הנהגה חינוכית, ערכית ויצירתית חדשה, על ברכי המסורת היהודית ובהשראתה. התוכנית נועדה להכשיר מחנכות ומחנכים המבקשים לגשת אל ארון הספרים היהודי בעיניים רעננות, וליצור שיח מעמיק ומפרה בין קצוות הקשת היהודית – ישראלית. דווקא בתקופה מפולגת זו, אשר נדמה כי המסורת היהודית משמשת בה כלי ניגוח מפריד ומבודד, מבקשת תוכנית ימ”ה לבנות גשר צופה פני עתיד על בסיס אוצרות הרוח המשותפים. ב״מעבדה״ של ימ״ה נעסוק במפגש המורכב של מקורות היהדות עם ה״שטח״ הישראלי הבוער: נאבחן סוגיות יסוד בחינוך בכלי מחקר חדישים, נתמקד בתפקידו של החינוך היהודי בעיצוב החברה הישראלית לגווניה, נעסוק בפוטנציאל הגלום בחינוך בלתי פורמלי, בכלים היצירתיים העומדים לרשות א.נשי חינוך, בכוחה של חברותא ובמשמעותה של הקהילה בישראל המודרנית. מעבר לעולם הספר, הלימודים בימ״ה יפגישו אותנו אחד עם השנייה, ועם ירושלים: נתנסה בקבוצה לומדת, חוקרת, ויוצרת, ניצור רשת דינמית של יוזמות חינוכיות, נקנה הנחיה צמודה למימוש החזון האישי והמקצועי של כל אחד ואחת, נכיר אנשי מעשה יצירתיים ומודלים פורצי דרך בארץ ובעולם.

מרוה שלו מרום היא אשת חינוך, יזמות ומחקר יהודי-שראלי, אשר פועלת עם קהילות מגוונות בישראל ומחוצה לה. בוגרת תכנית דוקטורט ייחודית של אוניברסיטת סטנפורד לחינוך ומדעי היהדות, מרוה ערכה מחקר שיתופי עם נערות יוצאות אתיופיה בנושא חוויית החינוך החינוך היהודי שלהן בישראל, ולמדה לראות את המתח שבין מסורת אבותיהן והרבנות, מערכת החינוך הדתית-ממלכתית והרחוב הישראלי, כבבואה של יהדות ישראלית בין דת, לאום, ומדינה. כיו"ר קרן גולינקין בתל"י וראש תכנית ימ"ה, שלו מרום שואפת להתמודד עם אתגרי השעה בישראל מתוך ריבוא פניה של המסורת היהודית והעושר האזרחי של החברה הישראלית, תוך שימוש במודלים חינוכיים מגוונים, רב תרבותיים ומבוססי קהילה.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.