נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
שלום. לפני חמש אני הקלטתי סרטון לשכטר ושם דיברתי על פרשת פנחס ואני שאלתי את השאלה: האם פנחס היה בן-אדם בעל מסירות נפש, באנגליתZealous , כלומר בן אדם טוב? או האם האם הוא היה קנאי, באנגלית Zealot, בן אדם רע?
התורה בעצמה וכן ספר תהלים, ספר עזרא, בן סירא, מכבים א’, יוספוס, פילון, ורוב החכמים סברו שפנחס היה בן-אדם טוב ואפילו גיבור. הם סברו כך: העם עבד עבודה זרה. אחד ממנהיגי היהודים קיים יחסי מין עם אחת מהמנהיגות של המדיינים. ה’ שלח מגיפה. פנחס ראה שאף אחד לא עושה כלום. הוא קם והרג את הזוג. כתוצאה מכך, נעצרה המגיפה. אכן, בתחילת הפרשה, ה’ משבח את פנחס ונותן לו ברית שלום וברית כהונת עולם. כלומר, פנחס קינא לה’, אבל לא היה קנאי.
ב20 ביוני, נרצחו ארבעה ישראלים ביישוב עלי. אנחנו משתתפים בצער המשפחות ובצער כל המשפחות שאצלם נהרגו עשרים ישראלים במחצית הראשונה של שנת 2023. אנחנו מקוים ומתפללים שצה”ל יתפוס את כל המחבלים האחראים לפיגועים.
לדאבוני, כעבור יום או יומיים אחרי אותו פיגוע, קבוצה גדולה של מתנחלים תקפה לפחות 4-3 כפרים ערביים, במיוחד את הכפר תורמוס עיא. הם שרפו לפחות 15 בתים, לפחות 20 רכבים וגם הרבה שדות. אם היית שואל אותם, מן הסתם הם היו אומרים לך שהם קנאים לה’ כמו פנחס.
אני רוצה להסביר למה ההשוואה הזו היא לגמרי לא נכונה. הם קנאים, אבל לא קנאים לה’.
פנחס הרג שני אנשים ספציפיים כדי לעצור מגיפה. המתנחלים שהתפרעו באותם כפרים ושרפו הרבה בתים ומכוניות ושדות, עברו על לפחות ארבעה עקרונות או מצוות של היהדות:
במשך 1900 שנה אנו נרדפנו על ידי לא יהודים: פרוגרומים, עלילות דם, גירושים. עכשיו שיש לנו מדינה משלנו ואנו שולטים במדינה ואנו הרוב, חס וחלילה שאנו נרדוף את המיעוטים. אנו צריכים לזכור את דברי הלל: מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.
ומה לגבי בני אדם? כתוב בויקרא י”ט:יח: לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ׃ כלומר שלגבי ישראלים או יהודים אל תיקום. מה לגבי לא יהודים? למדנו במשלי כד:כט: ״אל תאמר כאשר עשה לי כן אעשה לו, אשיב לאיש כפועלו.״ספר משלי אינו עוסק ביהודים. משלי הוא חלק מספרות החכמה והוא מתייחס לכלל האנושות. משלי אומר לנו לא לנקום.
ולבסוף ,פתגם עממי שרב פפא מביא ממסכת סנהדרין קב ע״ב: ״היינו דאמרי אינשי, דפרע קיניה מחריב ביתיה״. מי שנוקם מחריב את ביתו שלו.
מתנחלים שנכנסים לכפרים ערביים ושורפים בתים ורכבים ושדות הם לא מקנאים לה’. הם סתם קנאים. הם מחללים את שם ה’. מדינת ישראל וצה”ל צריכים לעשות ככל שביכלתם כדי לעצור את ההתנהגות הזאת. ואני מקווה שבסופו של יום, ביום מן הימים, אנחנו נזכה, כמו פנחס בברית שלום.
שבת שלום משכטר
הרב פרופ' דוד גולינקין נולד וגדל באזור ושינגטון, בירת ארה"ב. הוא עלה ארצה בשנת 1972 וקיבל תואר ראשון בתולדות עם ישראל מהאוניברסיטה העברית יחד עם שתי תעודות הוראה, אחת לארץ ואחת לתפוצות. לאחר מכן, הוא הוסמך לרבנות על ידי בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS), שם גם קיבל תואר שני ושלישי בתלמוד.
פרופ' גולינקין הינו נשיא שוחרי עמותות שכטר, נשיא מכון שכטר למדעי היהדות בדימוס, וכן פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים. הוא שימש יו"ר ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל במשך כעשרים שנה. הוא המייסד והמנהל של המכון לחקר ההלכה ויישומה שליד מכון שכטר, שנוסד על מנת לפרסם ספריה של חומר הלכתי שימושי לארץ ולתפוצות. הוא המנהל של המרכז לחקר האשה בהלכה שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם תשובות וספרים על מעמד האשה בהלכה וכן תשובות וספרי הלכה שנכתבו על ידי נשים. הוא המייסד והמנהל של מפעל המדרש שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם סדרה של מהדורות מדעיות של מדרשים.
ביוני ,2014 נבחר הרב גולינקין על ידי הג'רוזלם פוסט כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם. במאי 2019 הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS). בנובמבר 2022 הוענק לו פרס "בוני ציון" מטעם ארגון "נפש בנפש" בתחום החינוך. פרופ' גולינקין הוא המחבר או העורך של 62 ספרים העוסקים בהלכה, תלמוד, מדרש ותפילה, וכן מאות מאמרים ושו"ת.