נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶ
רש”י אומר את הדבר הבא: כְּשֻׁלְחָן הֶעָרוּךְ וּמוּכָן לֶאֱכֹל לִפְנֵי הָאָדָם.
עכשיו, אני מקווה שאתם שומעים כמוני את המושג “כשולחן הערוך”. רבי יוסף קארו (מחבר השולחן ערוך, 1575–1488) היה גם איש הלכה וגם מקובל.
פרופסור משה אידל אומר שרש”י היה מיסטיקן. בפרשנות שלו יש גם מיסטיקה וגם פרשנות של פשט. למרות שאני לא מבינה מה זה פשט.
כאשר רש”י אומר כאן על הפסוק הראשון של הפרשה כְּשֻׁלְחָן הֶעָרוּךְ וּמוּכָן לֶאֱכֹל לִפְנֵי הָאָדָם, יש פה עניינים שהם למעלה מהפשט. “כשולחן הערוך” הוא איזושהי רמיזה פה. למה אני מתכוונת, ה”מאור עיניים”, רבי מנחם נחום מצ’רנוביל, 1730-1797, תלמידו הצעיר של הבעל שם טוב, ולפי כמה מהדעות פוטנציאל להיות היורש שלו, אומר את הדבר הבא בכמה וכמה מקומות בתוך הספר שלו “מאור עיניים”:
“הנה נודע… היות התורה נצחית בכל אדם ובכל הזמן בקדמה לעולם. מכל מקום צריך להיות כן בכל הזמן ונקרא תורה מלשון מורה דרך”
ואם כן, צריך להבין בפסוק זה מה היא הוראת דרך יש כאן בכמה וכמה מקומות.
אני מסתכלת על פרשת משפטים, אני שואלת את עצמי איזו הוראת דרך יש כאן עבורי.
שבוע שעבר קראנו את פרשת יתרו, מתן תורה, עשרת הדיברות. מיד אחרי זה מגיעים לעבד עברי, פרשה מלאה בפרטים. אני רוצה להגיד לכם שזה קל מאוד להרים הפקה חד פעמית. מתן תורה, הופעה של רוק סטאר. להרים הופעה חד פעמית זה עניין פשוט, אבל מה ההמשכיות של זה? מה זה קיום המתמיד של זה? הפרטים של איך אנחנו מתנהלים בן אדם למקום, בן אדם לחברו.
אני רוצה להגיד לכם איך אני מבינה את העניין של עבד עברי שמופיע מיד אחרי מתן תורה. עבורי, הפסוק אומר: “אהבתי את אדוני לא אצא חופשי ועבדו לעולם”, אני אומרת, ריבונו של עולם, וזה עבורי “מוכן לאכול לפי האדם”. זו ההבנה שלי, והאחריות שכל אחד יבין מה הדברים האלה, מה הסיפורים האלה מספרים עבורי.
ריבונו של עולם, עשרת הדיברות? באמת? זה מה שיש לך? יצאתי ממצריים? התמסרתי? אני נותנת את כולי לשמש אותך? שכינה, לשמש אותך? ואני מקבלת עשרת דיברות, זהו?
ואני אומרת, אני רוצה כל כך הרבה יותר מזה. אני לא רוצה מאזנים. אני לא רוצה מצוות וחובות. אני לא רוצה זכויות ועבירות. אהבתי את אדוני, לא אצא חופשי. מעל ומעבר אני מבקשת. והמענה לזה, ריבונו של עולם אומר לי שאני שומע אותך. “ועבדו לעולם”, כמו שאת מתחייבת לי, אני מתחייב לך.
אני מזמינה אתכם להסתכל בפרשה הזו. לשאול את עצמכם איזו הוראת דרך יש כאן עבורכם, ואיזה קשר ואיזה חיבור אתם מבקשים גם עם התורה וגם עם המצוות. מעל זה, איזה חיבור אתם מבקשים עם הקדוש ברוך הוא, עם השכינה.
שבת שלום משכטר