הרשמה ללימודים
תרומה לשכטר
English

מה בין בגדי הכהן לתפקידו? ואיך זה קשור לנבחרי הציבור שלנו?

בכל בוקר מחדש אני עומדת מול הארון ומתלבטת: מה ללבוש?

אם נרצה או לא, בגדים תמיד יהיו נושא טעון. הם אף פעם לא רק חתיכות בד לכסות בהם את הגוף, הם תמיד אמירה. בגד צריך להתאים לגוף, להתאים לאירוע, להתאים למזג האוויר. פרשת תצווה עוסקת, בין היתר, בבגדים שצריכים להתאים לתפקיד. איזה תפקיד? בואו נקרא ונראה:

"וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת… וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ: חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט. וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי"

הבגדים הם בגדי כהונה, נכון יותר: בגדי הכהן הגדול. אז מה הופך אותם מתאימים לתפקיד? האם מדובר במדים, כמו של חיילים או שוטרים? אולי בגדי עבודה? האם אלה בגדי מלכות מפוארים? ואיך בעצם מתקשרים הבגדים הללו לתפקידו של הכהן הגדול? למדרש יש תשובה מעניינת לשאלה זו:

אָמַר רַבִּי סִימוֹן: כְּשֵׁם שֶׁהַקָּרְבָּנוֹת מְכַפְּרִים כָּךְ הַבְּגָדִים מְכַפְּרִים […]

זו תשובה מפתיעה – תפקידם של בגדי הכהן הגדול אינו לסמן אותם או לפאר אותם! למעשה, לפי מדרש זה הבגדים כלל אינם מיועדים עבור הכהן הלובש אותם, הם נועדו לכפר על העם, ממש כמו הקרבנות שמקריב הכהן. והמדרש ממשיך ומפרט:

הַכֻּתֹּנֶת לְכַפֵּר עַל לְבוּשֵׁי כִּלְאַיִם… מִכְנָסַיִם לְכַפֵּר עַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת… מִצְנֶפֶת לְכַפֵּר עַל גַּסּוּת הָרוּחַ… חשֶׁן מְכַפֵּר עַל מַטֵּי דִינִין… אֵפוֹד לְכַפֵּר עַל עוֹבְדֵי עֲבוֹדַה זרה…

אפילו הפעמונים הקטנים, התלויים בשולי מעילו של הכהן הגדול ("פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן עַל שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב") נועדו לכפרה – הם מכפרים על לשון הרע. אם כך, לפחות לפי המדרש, בגדי הכהן הגדול לא נועדו "לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת", יש להם תפקיד משל עצמם. הכהן הגדול לובש אותם לא כדי להתקשט ולא כדי להיות ייצוגי, הוא לובש אותם כדי לכפר על חטאי העם. וזהו מסר חשוב במיוחד לבעלי תפקידים בכירים, שלעתים קרובות חשים עצמם מורמים מהעם, מכובדים יותר, לבושים יפה: אתם פה קודם כל בשביל לשרת את העם. אל תשכחו זאת.

ד"ר גילה וכמן היא מרצה למדרש ואגדה במכון שכטר למדעי היהדות ומרצה לספרות עברית באוניברסיטה העברית. ד"ר וכמן משתתפת בפרויקט 929 ומעניקה פרשנות אישית לפרשות השבוע. ספרה "מדרש חדש על התורה" יצא לאור בשנת 2013 בהוצאת מפעל המדרש של מכון שכטר למדעי היהדות.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים


    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    דילוג לתוכן