מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

נחשונים, קדימה! / ד”ר תמר קדרי

האגדה על נחשון בן עמינדב הקופץ לים סוף ללא חת היא אחת האגדות המוכרות ביותר בספרות חז”ל. היא ידועה כל כך עד כי רבים בטוחים שהיא מופיעה בסיפור מקראי. בעקבותיה הפך השם “נחשון” לתואר המסמל ראשוניות והעזה. ידוע הביטוי “קפיצה נחשונית”, וגם המבצע הצבאי של פריצת הדרך לירושלים על ידי ההגנה במלחמת העצמאות, כונה בשם “מבצע נחשון”. רבים יופתעו לגלות כי האגדה המקורית על נחשון בן עמינדב שונה בתכלית.

המכילתא מספרת כי כשבני ישראל יצאו ממצרים ופרעה רדף אחריהם, הם הגיעו לים סוף. שנים עשר השבטים עמדו על שפת הים ושמעו את הציווי הקורא להם לצעוד קדימה, אולם מתוך הקהל הגדול לא נמצא שבט שהעז להיות הראשון היורד לתוך המים. כל אחד קרא: “אין אני יורד תחילה לים”. והנה בזמן שעמדו והתווכחו, התקדם נחשון בן עמינדב וקפץ לים. המים היו עמוקים וסוערים, ונחשון נשטף למעמקי הים והחל להיבלע במצולות. המדרש קורא עליו את הפסוק מתהלים “כִּי בָאוּ מַיִם עַד נָפֶשׁ” שכן חייו היו תלויים מנגד. משה צופה בהתרחשויות באימה, ומתפלל לאל שיושיעו. בתגובה הקב”ה גוער במשה ואומר לו: “ידידי טובע בים, והים סוגר, ושונא רודף, ואתה עומד ומרבה בתפילה?!” הקב”ה מוכיח את משה: סכנת מוות מרחפת על ראשו של נחשון, ואתה עומד ומתפלל?! משה פונה אליו ושואל: ומה בידי לעשות? ותשובת האל לא מאחרת לבוא: הרם את המטך ובקע את הים!

לפי הסיפור שבמכילתא, הקפיצה הנועזת של נחשון אינה מועילה והים לא נבקע. גם תפילתו של משה לא פועלת את פעולתה. האגדה מאריכה ברגעים הדרמטיים שבהם נחשון מטלטל בין חיים למוות. הקב”ה גוער במשה ודורש ממנו לגלות מנהיגות, לפעול ולעשות מעשה ולהוביל את העם. כל רגע קריטי ואם לא יפעל במהירות עלול להיות מאוחר מדי, עליו להרים את המטה ולבקוע את הים.

קשה שלא לחוש במסר האקטואלי של הסיפור מן המאה השנייה לספירה הקורא למנהיגות אקטיביסטית. נחשון מייצג את עם ישראל הנמצא בצרה, המצרים מאחוריהם והים לפניהם. האחריות מוטלת על כתפיו של המנהיג שצריך להתמודד עם הסיטואציה הקשה ולהוביל. רק אם ירים את המטה, האל יסייע והים יבקע.

יש היבטים באגדה זו ובמסריה שהם בעלי משמעות ורלוונטיות גם לימינו. במאבק הקשה שבו אנו נתונים בשנה האחרונה נגד מגפת הקורונה מושקעים מאמצים אנושיים כבירים. אנו נדרשים להשתמש בתבונה שבה ניחנו, בידע הרפואי שנרכש במשך השנים, ביכולת הטכנולוגית המופלאה לפתח חיסונים, ובדרכים השונות שגובשו כדי להתמודד עם המגפה. חובה עלינו לעשות כל שלאל ידינו לעשות כדי להתגבר על הווירוס המדבק, ולהתפלל לעזרת האל. סיפורו של נחשון קורא למנהיגות פועלת ויוזמת המבינה שהאחריות מוטלת על כתפיה, להוביל את הציבור בדרך הנכונה, ולהצעיד אותו קדימה לבריאות ולחיים טובים.

המאמר פורסם באתר ישראל היום ביום 28 בינואר 2021.

ד"ר תמר קדרי היא מרצה וחוקרת של ספרות חז"ל במסלול מדרש ואגדה במכון שכטר למדעי היהדות ולשעבר דקנית המכון. היא בוגרת תואר ראשון ושני ובעלת תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית. בשנת 2001 הייתה עמיתת מחקר במרכז ללימודי היהדות באוניברסיטת פנסילבניה. בשנת 2009 זכתה במענק של הקרן הלאומית למדע ובמשך שש שנים ניהלה פרויקט מחקר להוצאת מהדורה מדעית למדרש שיר השירים רבה. הסינופסיס הועלה לאתר של מכון שכטר למדעי היהדות. היא פרסמה מאמרים חשובים בכתבי עת יוקרתיים בארץ ובחו"ל. ספרה "מנחה ליהודה" ראה אור בשנת 2017 בהוצאת מכון שכטר למדעי היהדות ומכון לאו בק. פרט לכך היא גם אומנית ופסלת והשתתפה בתערוכות בגלריות בירושלים ובתל אביב.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.