מתעניינים בלימודים הרשמה חיפוש קורסים
English

מדרש עשרת הדיברות והחוט השזור בין היהדות הקדומה לימינו

בצניעות, כמעט בהיחבא, משמרת ספרות המדרש המאוחרת אוצרות של סיפורים, רגשות וערכים. כזה הוא מדרש עשרת הדיברות – חיבור מימי הביניים המוקדמים שנשתמר בלא מעט כתבי יד ודפוסים. שמו מרמז אולי על מדרש פרשני או הלכתי, אולם בפועל מדובר בקובץ סיפורים קצרים, שעוסקים בעשרת הדיברות מזווית מוסרית וחינוכית, ולא בפרשנות ישירה של נוסח הדיברות.

למדרש יש אומנם מבנה קבוע, אך כל נוסח שלו שונה מעט מרעהו. לאחר כל דיבר, מופיעה דרשה קצרה או משפט הסבר, אחר כך מופיעים סיפורים שמדגימים מדוע כדאי לקיים את הדיבר, ולבסוף ישנה סגירה של הקטע על ידי חזרה על הדיבר עצמו ומעבר לדיבר הבא. מקורותיהם של הסיפורים מגוונים – החל מסיפורים מקראיים מורחבים, דרך סיפורים מהתלמוד הבבלי, ממדרש תנחומא וממקורות מדרשיים נוספים, ועד לסיפורי־עם המוכרים לנו גם מתרבויות שכנות בנות הזמן.

בכתבי היד השונים ובמהדורות הדפוס, ישנו מספר משתנה של סיפורים מדגימים לכל דיבר: לעיתים סיפור אחד, לרוב שניים־שלושה, ובכמה מקרים אף ארבעה סיפורים ויותר. חלק מן הסיפורים מוכרים מאוד, כמו האגדה על יוסף מוקיר שבת שהפכה לשגורה בספרות המוסר היהודית. אחרים נדירים, ולעיתים ייחודיים לגלגוליו השונים של חיבור זה.

במהדורה המדעית של המדרש, שפורסמה בשנת 2005 בסדרת "דורות" של הוצאת מוסד ביאליק, הובא נוסח כתב יד פריז 716 ולצדו נספח עשיר שכולל סיפורים שנמצאו בגרסאות אחרות של המדרש – עדות לתנועה המתמדת של מסורות סיפוריות סביב עשרת הדיברות בזמנים שונים ובקהילות שונות בפזורה היהודית.

בחג השבועות, שבו נוהגים ללמוד תורה כל הלילה על פי מסורת "תיקון ליל שבועות", יכול להיות מקום מיוחד גם למדרש זה. לא רק משום שהחג מציין את המעמד ההיסטורי־מיתולוגי של מתן התורה, אלא משום שהסיפורים שכלולים במדרש מגשרים בין הפסוקים הנשגבים לבין הקיום היומיומי – בין ההתגלות בהר סיני לבין ההכרעות הקטנות והגדולות של חיי היום יום.

לימוד בליל שבועות אינו רק שחזור טקסי של קבלת התורה, אלא חידוש הברית – בין אם זו ברית אמונית בעבור אלו בינינו שמקיימים אורח חיים דתי־אמוני, ובין אם זו ברית תרבותית בעבור מי שהקשר שלו עם המסורת היהודית הוא קשר חילוני שאינו נשען על אמונה באל.

מדרש עשרת הדיברות מזמין אותנו להקשיב לסיפוריהם של הדורות הקודמים – אלה שסיפרו, האמינו, התחנכו וניסו להבין את מקומם ביחס לציווי האלוהי – ובו בזמן מאפשר לנו להציץ לתוך עולמם האישי, המשפחתי והקהילתי, הנחשף בסיפורים שבחרו לספר ולשמר.

בעומק הלילה, כשנשמעים קולות לימוד מאירועי "תיקון" מקומיים בכל רחבי הארץ, אפשר לדמיין גם את האגדות הללו מסופרות שוב ושוב, נמסרות בחום אל הדור הבא – כחוט השזור בין היהדות הקדומה לחיינו שלנו, כאן ועכשיו.

להרחבה

מדרש עשרת הדיברות בספריית כותר (עורכת: ענת שפירא, הוצאת מוסד ביאליק, 2005)

מדרש עשרת הדיברות נוסח כ"י פריז 716 באתר מפעל המילון ההיסטורי (האקדמיה ללשון העברית)

ד"ר ענת שפירא לביא היא מרצה למדרש ואגדה במכון שכטר למדעי היהדות, מרצה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר אילן, מרצה לחינוך במכללה למנהל וכן עוסקת בפיתוח פדגוגי בתחום החדשנות בחינוך. ספרה 'חז"ל עכשיו: מסע בשבילי הסיפור התלמודי' יצא לאור בשנת 2017 בהוצאת פרדס.
אתר אישי - www.anatshapiralavi.com

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.