נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
עורכת המדור
8 בספטמבר 2024
רשומה זו מוקדשת לכל המורים והמורות בישראל ולהסתדרות המורים! היום לפני 121 שנה – ביום ה’ באלול התרס”ג (1903) – נוסדה הסתדרות המורים בארץ ישראל. הסתדרות המורים נוסדה כאגודה עות’מאנית, והיום היא האיגוד המקצועי הוותיק והגדול ביותר במדינת ישראל.
ראשיתה של הסתדרות המורים באספה שהתקיימה בזיכרון יעקב ביום ה’ באלול תרס”ג. באותה השנה ערך מנחם אוסישקין – מראשי חובבי ציון ברוסיה והתנועה הציונית ולימים ראש הקרן הקיימת לישראל – ביקור בארץ ישראל במטרה לארגן ולאחד את היישוב היהודי. ניסיון האיחוד הכללי נכשל, אבל קבוצת המורים שהתאגדה הצליחה להתאחד וב-1928 הפכה רשמית ל”הסתדרות המורים”.
בתי הספר בארץ ישראל בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הוקמו ונוהלו על ידי אגודות פילנתרופיות, ועדי המושבות, פיק”א (החברה להתיישבות יהודית בארץ ישראל שהוקמה על ידי הברון אדמונד ג’יימס דה רוטשילד) ואחרים. כל אחד מהגופים הללו קבע קו חינוכי עצמאי והעסיק מורים בתנאי העסקה שונים. חלק מבתי הספר לא ראו בהוראה בעברית ערך חשוב וחלקם גם לא חינכו לערכים ציוניים.
כבר בהזמנה לאספת היסוד של איחוד המורים, שנשלחה אל המורים בתמוז תרס”ג, הגדיר אוסישקין את מטרת החינוך העברי בארץ ישראל כחינוך עברי וציוני.
באספת היסוד עצמה נקבעו שלוש מטרות להסתדרות המורים: לקדם את מצב החינוך בארץ-ישראל ולתת צביון לאומי עברי לכל בתי הספר בארץ-ישראל; להחיות את השפה העברית והרוח הישראלית בבתי הספר; להיטיב את מצב מורי בתי הספר בארץ-ישראל. כמו כן, נבחר ועד מנהל להסתדרות המורים. על הוועד נמנו אנשי חינוך מובילים דוגמת ד”ר יוסף לוריא, ד”ר בן-ציון מוסינזון, פרופ’ דוד ילין ויוסף עזריהו.
ב-1908 החליטה הסתדרות המורים להגדיר “רמת הוראה” וקבעה כי כל החפץ לעסוק בהוראה יידרש להיבחן בבחינה מקצועית מטעמה. רק אלו שעברו את הבחינה בהצלחה היו רשאים להצטרף להסתדרות המורים וללמד בבתי ספר. בנוסף, הסתדרות המורים נטלה על עצמה את מלאכת הפקת ספרי הלימוד והחוברות והפקתם, והפיצה אותם בין בתי הספר.
הלכה למעשה, כבר בשנים הראשונות לפעילותה יצרה הסתדרות המורים מערכת חינוך ממוסדת, כתבה תוכניות לימודים לשכבות הגיל השונות, יצרה מנגנון להסמכת מורים ומנגנון להשתלמויות מורים, והפיקה ספרי לימוד לתלמידים וספרות עזר למורים.
היום במיוחד אנחנו מצדיעים להסתדרות המורים ולכל מורי ישראל, שנאבקים במיוחד השנה לקיים את שנת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים כסדרה נוכח המלחמה המתמשכת, ומזמינים אנשי חינוך והוראה להצטרף למסלולי הלימוד ולתוכניות השונות במכון שכטר, שנתפרו במיוחד בעבור מורים ומורות, גננים וגננות. לבחירת המסלול שמתאים לכם: https://schechter.ac.il/tracks/