נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
מערכת הרישום המקוון לתואר שני במכון שכטר תהיה זמינה לשימוש בזמן הקרוב.
לעת עתה, באפשרותכם להשאיר את פרטי ההתקשרות שלכם ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.
טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.
מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.
הרב פרופ’ דוד גולינקין
נשיא שוחרי עמותות שכטר
30 בדצמבר 2021
עשה לך רב
שנה 8, מספר 1
טבת תשפ”ב
האם מותר למדינת ישראל או האם היא חייבת להסגיר מבוקש/ת יהודי/ה לחו”ל?
(יורה דעה קנ”ז:א’)
מאת הרב דוד גולינקין
לע”נ אמי מורתי הרבנית והמחנכת
בלומע דבורה גולינקין ז”ל
במלאת עשר שנים למותה
נלב”ע כ”ז טבת תשע”ב
יהי זכרה ברוך!
שאלה: מאז שעלתה פרשת מלכה לייפר לכותרות בשנת 2008, שמענו מרבנים שונים שעל פי הלכה אסור להסגיר אותה לשלטונות אוסטרליה. בינתיים, היא הוסגרה סוף סוף לשיפוט שם בינואר 2021. האם ההלכה באמת מתנגדת להסגרה במקרים כאלה?(1)
תשובה: בתשובה להלן ניווכח לדעת שלא זו בלבד שההסגרה איננה אסורה במקרים כאלה, אלא שההלכה מחייבת הסגרה במקרים כאלה.
א) רקע הפרשה (2)
מלכה לייפר ניהלה בית ספר חסידי לבנות בשם “עדת ישראל” במלבורן, אוסטרליה בין השנים 2008-2000. בפברואר 2008 האשימה דסי ארליך, תלמידה לשעבר בבית הספר שעלתה ארצה בשנת 2007, שמאז שהיא הייתה בת 15 נהגה לייפר לחבק אותה ולנשק אותה בפה, לגעת בחלקי גופה, ובהמשך לעסוק בהתעללות מינית ואף באונס במשך שנים. במרץ 2008 התעמתה הנהלת בית הספר עם לייפר וזו הכחישה את כל הטענות. ברם, במקום להתלונן במשטרה, הורתה ההנהלה ללייפר לעזוב את אוסטרליה ובאותו לילה הזמינה ומימנה כרטיסים לארץ ללייפר יחד עם ארבעה מתוך שמונת ילדיה.
המאבק להסגיר אותה לאוסטרליה נמשך 13 שנה משנת 2008 ועד ינואר 2021. יתכן גם שהיא המשיכה לבצע תקיפות מיניות בעיר עמנואל. באוסטרליה הגישו נגדה כתב אישום הכולל 74 סעיפי אשמה בגין עבירות מין שבוצעו בין השנים 2008-2004. בשנת 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה והיא נעצרה בארץ באוגוסט 2014, אבל היא שוחררה למעצר בית בבני ברק עם אזיקים אלקטרוניים. תהליך ההסגרה נעצר ביוני 2016 בטענה שלייפר סובלת ממתח נפשי ומהתקפי חרדה ואינה כשירה לעמוד לדין.
בפברואר 2018 היא נעצרה שוב לאחר שהוכח שהיא מתחזה וממשיכה לנהל אורח חיים נורמלי. לאחר מכן, היא שוחררה מן הכלא במרץ 2018 בעזרת הרב יצחק דוד גרוסמן, אבל כעבור זמן קצר הוא נסוג מן העניין והיא הוחזרה לכלא. ביולי 2019 פסק בית המשפט המחוזי בירושלים שמחלת הנפש של לייפר הייתה שקרית. במאי 2020 פסק אותו בית המשפט שהיא כשירה להסגרה לאוסטרליה והיא הוסגרה סוף סוף בינואר 2021.
במקביל לכל הנ”ל, בשנת 2015 חייב בית המשפט העליון של ויקטוריה את בית הספר עדת ישראל לשלם לארליך פיצויים בסכום של 1.27 מיליון דולר אוסטרלי ועל לייפר הוטל לשלם פיצויים עונשיים בסך 150,000 דולר.
ראש הממשלה של אוסטרליה מלקולם טורנבול העלה את נושא ההסגרה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בנובמבר 2017 וגם ראש הממשלה סקוט מוריסון שוחח עם נתניהו על מנת לזרז את ההסגרה. שני ראשי ממשלה של מחוז ויקטוריה גם העלו את הנושא בפני השלטונות בארץ. ביולי 2017 הוגשה עצומה עם 17,000 חתימות מתושבי קולפילד לחברי כנסת בישראל.
זאת לא הפעם הראשונה שישראל סחבה הסגרה של יהודי/ישראלי לחו”ל. מקרים מן העבר כוללים את פרשת הרוצח ויליאם נקש (1987-1983), פרשת הזוג מנינג (1991-1993), ועוד. אבל מבחינת התדמית של מדינת ישראל זאת כנראה הפרשה החמורה ביותר שנסחבה משנת 2008 ועד ינואר 2021. אכן, המאמר הלועזי בוויקופדיה מפנה ל-68 דיווחים, לא רק בעיתונים אוסטרליים ובארץ (כגון ynet, Jerusalem Post, Times of Israel והארץ) אלא גם בתקשורת העולמית כגון הניו יורק טיימס, רויטרס, ו-ABC News.
לבסוף, משטרת ישראל התחילה לתחקר את סגן שר הבריאות דאז יעקב ליצמן בפברואר 2019 בחשד שעשה שימוש בסמכויותיו בניגוד לחוק על מנת למנוע את הסגרת לייפר. הוא מואשם בכך שלחץ על רופאים לארגן חוות דעת פסיכיאטרית שתקבע שלייפר אינה כשירה לעמוד לדין. הוא כנראה עשה כך מכיוון שגם הוא וגם לייפר נמנים עם חסידי גור. באפריל 2021 המליצה משטרת ישראל לפרקליטות להגיש כתב אישום נגד ליצמן בגין הדחת עד, מרמה, והפרת אמונים.
ב) חילול השם וריבוי עבריינות
ועתה נשיב לשאלה. בראש ובראשונה יש להדגיש שאי-הסגרתה של לייפר כבר הובילה לשלוש-עשרה שנה של חילול השם בינלאומי, וחילול השם הוא מצוות לא תעשה.(3) מצד שני, הסחבת של שלוש-עשרה שנה בהסגרת לייפר עלולה לעודד פושעים יהודים בעולם להגר למדינת ישראל. הם יבינו שמדינת ישראל היא “עיר מקלט” לפושעים למיניהם. חששות אלו אינם חדשים.
כפי שכתב הרב ד”ר טוביה פרידמן ז”ל בזמנו (ראו את רשימת הספרות בסוף התשובה), משתמע מבבלי נדה ס”א ע”א שאסור להסתיר נאשם יהודי שבורח משלטונות זרים. מסופר שם על כמה מבני הגליל שיצא עליהם קול שהרגו את הנפש. הם נמלטו אצל רבי טרפון וביקשו ממנו שיסתירם. רבי טרפון סירב למלא את בקשתם ואמר להם שיסתירו את עצמם. רש״י מפרש (ד”ה מיחש ליה מיבעי): “ושמא הרגתם ואסור להציל אתכם” (אבל ראו תוספות שם, ד”ה אטמרינכו להסבר אחר).
שני החששות הנ”ל הובעו בצורה מפורשת בפולין כבר במאה ה-16 על ידי ר׳ מאיר ב”ר אברהם ז”ק, חתנו של המהרש״ל (פולין, נפטר 1573). הוא דן בעניינו של ראובן שבא לביתו של שמעון באישון לילה ופצעו בחרב. לאחר מכן, הוסיף להכותו באלה כבדה והרגו לעיני בנו ובתו של שמעון, ואף פגע בבן כשניסה הלה לחלץ את אביו מידיו. לאחר מאסרו של ראובן, נעשה ניסיון לשחד את השלטונות בממון ולפדות מידם את הרוצח בעקבות הצהרתו כי ברצונו לשוב בתשובה. מהר”ם ז״ק מזהיר נגד כל צעד כזה וכותב:
זה הוא חילול השם! שיאמרו: אין עונש שפיכות-דמים אצל יהודים נחשב חטא. והיה אם גוי יהרוג חס וחלילה ליהודי, גם כן לא ידונו לעשות נקמה?!… ותמיד אני צועק ככרוכיא [= כעגור, בקולי קולות] על מנהיגי הדור שכל גנב או חוטא שבא למאסר, עושין השתדלות לפדות אותו על ידי שחדים [=שוחדים]. דבר זה בעוונותינו הרבים מרבה פשעים וגניבות! כל אחד עושה מה שלבו חפץ, ורבו פריצי הדור כאלו [ו]אנחנו רואים, בעוונותינו הרבים, רוב גנבי ישראל! על כן, חס וחלילה שלא לתת פרוטה לפוטרו ממוות! (ראו מראי מקומות להלן בסעיף ה.)
ג) חמשת המקרים הקלאסיים של הסגרה במקרא ובספרות חז”ל
לפני שנציג את חמשת המקרים הקלאסיים של הסגרה מימי קדם, כדאי לצטט פסוק אחד המבטא את הגישה הכללית של המקרא לנושא הנדון: “וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה, מעם מזבחי תקחנו למות” (שמות כ”א:י”ד; והשוו מלכים א א:נ-נג; ב:יג-כה). כלומר, יש כאן הנחת יסוד שכאשר מישהו רוצח בזדון, יש להמיתו על אף שהוא מחזיק בקרנות המזבח על מנת להציל את עצמו.
יש חמישה מקרים קלאסיים של הסגרה: שלושה במקרא, אחד במדרש, ואחד בתלמוד הירושלמי. בארבעה מקרים נענה הציבור היהודי בחיוב והסגיר את המבוקש למבקשיו. רק במקרה אחד סירבו, ואותו סירוב המיט אסון על הציבור. ואם תאמר, למה המקרים האלה חשובים, יש לומר שהמקרים הם בגדר “מעשים שהיו” ויש להם כח רב בהלכה על פי המושג ש”מעשה רב”, של”מעשה” יש תוקף משפטי.(4)
והרי חמשת המקרים:
ט וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים וַיַּחֲנוּ בִּיהוּדָה; וַיִּנָּטְשׁוּ בַּלֶּחִי. י וַיֹּאמְרוּ אִישׁ יְהוּדָה: לָמָה עֲלִיתֶם עָלֵינוּ? וַיֹּאמְרוּ: לֶאֱסוֹר אֶת שִׁמְשׁוֹן עָלִינוּ, לַעֲשׂוֹת לוֹ, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ. יא וַיֵּרְדוּ שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ מִיהוּדָה אֶל סְעִיף סֶלַע עֵיטָם, וַיֹּאמְרוּ לְשִׁמְשׁוֹן: הֲלֹא יָדַעְתָּ כִּי מֹשְׁלִים בָּנוּ פְּלִשְׁתִּים, וּמַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ! וַיֹּאמֶר לָהֶם: כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ לִי, כֵּן עָשִׂיתִי לָהֶם! יב וַיֹּאמְרוּ לוֹ: לֶאֱסָרְךָ יָרַדְנוּ, לְתִתְּךָ בְּיַד-פְּלִשְׁתִּים! וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן: הִשָּׁבְעוּ לִי פֶּן תִּפְגְּעוּן בִּי אַתֶּם! יג וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר: לֹא, כִּי אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם, וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ. וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים חֲדָשִׁים וַיַּעֲלוּהוּ מִן הַסָּלַע.
כלומר, הפלשתים דרשו את הסגרת שמשון, בני יהודה נעתרו לבקשתם ואף שמשון הסכים לכך.
יב וַיִּשְׁלְחוּ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֲנָשִׁים בְּכָל שִׁבְטֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר: מָה הָרָעָה הַזֹּאת אֲשֶׁר נִהְיְתָה בָּכֶם!? יג וְעַתָּה תְּנוּ אֶת הָאֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה וּנְמִיתֵם, וּנְבַעֲרָה רָעָה מִיִּשְׂרָאֵל! וְלֹא אָבוּ [בְּנֵי] בִנְיָמִן לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל אֲחֵיהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. יד וַיֵּאָסְפוּ בְנֵי בִנְיָמִן מִן הֶעָרִים הַגִּבְעָתָה לָצֵאת לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
בני ישראל נלחמו בבני בנימין וכתוצאה מכך נהרגו עשרות אלפים מבני השבט.
יד וַיַּעֲבֹר בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, אָבֵלָה וּבֵית מַעֲכָה וְכָל הַבֵּרִים; [וַיִּקָּהֲלוּ], וַיָּבֹאוּ אַף אַחֲרָיו. טו וַיָּבֹאוּ וַיָּצֻרוּ עָלָיו בְּאָבֵלָה בֵּית הַמַּעֲכָה וַיִּשְׁפְּכוּ סֹלְלָה אֶל הָעִיר וַתַּעֲמֹד בַּחֵל וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אֶת יוֹאָב, מַשְׁחִיתִם לְהַפִּיל הַחוֹמָה. טז וַתִּקְרָא אִשָּׁה חֲכָמָה מִן-הָעִיר: שִׁמְעוּ שִׁמְעוּ, אִמְרוּ נָא אֶל יוֹאָב, קְרַב עַד הֵנָּה, וַאֲדַבְּרָה אֵלֶיךָ! יז וַיִּקְרַב אֵלֶיהָ וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה: הַאַתָּה יוֹאָב? וַיֹּאמֶר: אָנִי. וַתֹּאמֶר לוֹ: שְׁמַע דִּבְרֵי אֲמָתֶךָ. וַיֹּאמֶר: שֹׁמֵעַ אָנֹכִי. יח וַתֹּאמֶר לֵאמֹר… יט אָנֹכִי, שְׁלֻמֵי אֱמוּנֵי יִשְׂרָאֵל; אַתָּה מְבַקֵּשׁ לְהָמִית עִיר וְאֵם בְּיִשְׂרָאֵל — לָמָּה תְבַלַּע נַחֲלַת ה’?! כ וַיַּעַן יוֹאָב וַיֹּאמַר: חָלִילָה חָלִילָה לִי אִם אֲבַלַּע וְאִם אַשְׁחִית! כא לֹא כֵן הַדָּבָר, כִּי אִישׁ מֵהַר אֶפְרַיִם שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי שְׁמוֹ נָשָׂא יָדוֹ בַּמֶּלֶךְ בְּדָוִד – תְּנוּ אֹתוֹ לְבַדּוֹ וְאֵלְכָה מֵעַל הָעִיר! וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל יוֹאָב: הִנֵּה רֹאשׁוֹ מֻשְׁלָךְ אֵלֶיךָ בְּעַד הַחוֹמָה. כב וַתָּבוֹא הָאִשָּׁה אֶל כָּל הָעָם בְּחָכְמָתָהּ, וַיִּכְרְתוּ אֶת רֹאשׁ שֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי וַיַּשְׁלִכוּ אֶל יוֹאָב. וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר וַיָּפֻצוּ מֵעַל הָעִיר אִישׁ לְאֹהָלָיו; וְיוֹאָב שָׁב יְרוּשָׁלִַם, אֶל הַמֶּלֶךְ.
כלומר, אשה חכמה שכנעה את בני העיר להרוג את שבע בן בכרי ולהשליך את ראשו אל יואב ועל ידי כך הצילה את כל העיר ממוות.
אָמְרוּ: כֵּיוָן שֶׁעָלָה נְבוּכַדְנֶצַּר לְהַחֲרִיב אֶת יְרוּשָׁלַיִם עָלָה וְיָשַׁב לוֹ בְּדַפְנִי שֶׁל אַנְטוֹכְיָא [= דפני, על יד אנטוכיא], יָרְדָה סַנְהֶדְּרֵי גְדוֹלָה לִקְרָאתו.ֹ אָמְרוּ לו:ֹ הִגִּיעַ זְמַנּוֹ שֶׁל בַּיִת זֶה לִיחָרֵב? אָמַר לָהֶן: לָאו, אֶלָּא יְהוֹיָקִים מלך יהודה מָרַד בִּי; תְּנוּהוּ לִי וְאני הולך לי. אזלון [=הלכו] וְאָמְרו לִיהוֹיָקִים: נְבוּכַדְנֶצַּר בָּעֵי לָךְ [=מבקש אותך]! אָמַר להון: וכָּךְ עוֹשִׂין, דּוֹחִין נֶפֶשׁ מִפְּנֵי נֶפֶשׁ! דּוֹחִין נַפְשִׁי ומקיימים נפשכם! לא כן כְּתִיב “לֹא תַסְגִּיר עֶבֶד אֶל אֲדוֹנָיו” (דברים כג:טז)! אָמְרוּ לו:ֹ לֹא כן עָשְׂתָה זְקֵנָתְךָ [=האשה החכמה הנ”ל] לְשֶׁבַע בֶּן בִּכְרִי – “הנה ראשו מושלך אליך בעד החומה” (שמואל ב’ כ:כא)? כֵּיוָן שֶׁלֹּא שָׁמַע לָהֶן [=שלא הסכים להיסגר], עָמְדוּ וּנְטָלוּהוּ וְשִׁלְשְׁלוּ אותו. כיצד שִׁלְשלו אותו? ר’ אלעזר ור’ שמואל בר נחמן – ר’ אלעזר אמר: חי שלשְלוּ אוֹתוֹ… ר’ שמואל בר נחמן אמר: מֵת שִׁלְשְׁלוּ אוֹתוֹֹ… אָמַר ר’ יהושע בֶּן לֵוִי: אֲנִי מְקַיֵּם דִּבְרֵי שְׁנֵיהֶם, חַי שִׁלְשְׁלוּ אוֹתוֹ אֶלָּא שֶׁהָיָה מְפֻנָּק וּמֵת בְּיָדָן.
כלומר, נבוכדנצר דרש את הסגרתו של המלך יהויקים ואם לאו, יחריב את בית המקדש. הסנהדרין אמרו ליהויקים להסגיר את עצמו ולמרות התנגדותו הסגירוהו: יש אומרים חי, יש אומרים מת, ויש אומרים חי — ומת בידי הבבלים.
עולא בר קושב תבעתיה מלכותא. ערק ואזל ליה ללוד גבי ר’ יושוע בן לוי. אתון ואקפון מדינתא. אמרו להן: אין לית אתון יהבין ליה לן, אנן מחרבין מדינתא. סלק גביה ר’ יהושע בן לוי ופייסיה ויהביה לון. והוה אליהו זכור לטוב יליף מיתגלי עלוי – ולא איתגלי. וצם כמה צומין ואיתגלי עלוי. אמ[ר] ליה: ולמסורות אני נגלה?! אמ[ר] ליה: ולא משנה עשיתי?! אמ[ר] ליה: וזו משנת חסידים?!
תרגום: עולא בר קושב, תבעה אותו המלכות [=הרומאים]. ברח והלך לו ללוד אצל ר’ יהושע בן לוי. באו [הרומאים] והקיפו את העיר. אמרו להם: אם אין אתם נותנים אותו אלינו, אנו מחריבים את העיר! עלה אצלו ר’ יהושע בן לוי ופייס אותו [להסגיר את עצמו] ונתנו להם. והיה אליהו [הנביא] זכור לטוב רגיל להתגלות אליו ולא התגלה. צם [ר’ יהושע בן לוי] כמה צומות ונתגלה אליו. אמר לו [אליהו]: ולמסורות אני נגלה! אמר לו [ריב״ל]: ולא משנה עשיתי! [כלומר, הברייתא שבתוספתא ובירושלמי שנביא להלן]. אמר לו [אליהו]: וזו משנת חסידים!
כלומר, המלכות הרומית תבעה מבוקש יהודי בשם עולא בר קושב מיהודי לוד ואם לאו, יחריבו את העיר. רבי יהושע בן לוי שכנע את עולא להסגיר את עצמו לרומאים על סמך הברייתא שנביא להלן. אליהו הנביא לא היה מרוצה מכך מכיוון שבעיניו אין זאת “משנת חסידים”.
יש לציין שבשניים מן המקרים הנ”ל (סעיפים 2, 3) מדובר בהסגרת יהודי ליהודים אחרים, ואילו בשלושה מקרים (סעיפים 1, 4, 5) מדובר בהסגרת יהודי ללא-יהודים.
כללו של דבר, במקרא ובספרות חז”ל בשמונים אחוז מן המקרים הסגירו מבוקשים למבקשיהם ולעתים אף הרגו אותם לפני מסירתם (במקרה 3, ובמקרה 4 לדעת ר׳ שמואל בר נחמן). רק במקרה אחד סרבו להסגיר את המבוקשים (במקרה 2) ואותו סירוב המיט אסון על שבט שלם מישראל.
ניתן לטעון שבכל המקרים הנ״ל לא הייתה ברירה. סכנה לציבור עמדה מול סכנה ליחיד ולכן הציבור נאלץ להקריב את היחיד, ואילו במקרה שלנו לא נשקפת סכנה פיזית למדינת ישראל. ברם, שתי תשובות בדבר: אמנם מדינת ישראל אינה עומדת בפני סכנה פיזית, אולם גם הנאשמת אינה עומדת בפני סכנה שכזאת. אם לייפר תורשע בבית המשפט באוסטרליה היא לא תוצא להורג אלא תשב בכלא אוסטרלי. מצד שני, אמנם אין כאן סכנה פיזית למדינת ישראל אולם, כפי שכבר ראינו, יש כאן הרבה סכנות אחרות: סכנת חילול ה׳ וסכנת ריבוי עבריינות כפי שהוסבר לעיל, סכנה למשטר החוק במדינת ישראל, סכנה לילדים בעמנואל או בכל מקום שבו לייפר תגור, וסכנה למעמד החוקי של מדינת ישראל בקרב העמים שאיתם חתמה על הסכמי הסגרה.
אם כן, במקרה הנדון אין סכנה של ממש למבוקשת ויש סכנה של ממש לציבור בישראל ואין ספק שאנו חייבים לנהוג על פי רוב התקדימים הנ״ל ולהסגיר את היחיד לטובת הרבים.
ד) מקורות הלכתיים בספרות חז”ל
בנוסף על המעשים הנ”ל, יש כמה מקורות הלכתיים קלאסיים בספרות חז”ל הדנים בהסגרה.
סיעה של בני אדם שאמרו להם גוים תנו לנו אחד מכם ונהרגהו, ואם לאו הרי אנו הורגין את כולכם, [י]יהרגו כולן ואל ימסרו להן נפש אחת מישראל. אבל אם ייחדוהו להם, כגון שייחדו לשבע בן בכרי, יתנו להן ואל ייהרגו כולן…(5)
וכן נשים שאמרו להם גוים: “תנו לנו אחת מכם ונטמאה, ואם לאו הרי אנו מטמאים את כלכם”, יטמאו את כלן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.
חכמים רבים ניגשו לפרש את המקורות האלה ורבו הפירושים. אולם דבר אחד ברור מעל ומעבר לכל ספק: ההתנגדות העיקרית להסגרה מכוונת כלפי בקשה כללית כגון “אחד מכם” או “אחת מכם”. אולם ברגע שמייחדים בן אדם מסוים, כגון במקרה שלנו, ההתנגדות נעלמת. התנא פוסק בתוספתא “יתנו להן ואל ייהרגו כולן” וכך פסק ר’ יהושע בן לוי למעשה במקרה מספר 5 הנ”ל (“ולא משנה עשיתי”) וכך נהגו לרוב גם בתקופת המקרא כפי שראינו לעיל.
תני: סיעות בני אדם שהיו מהלכין בדרך ופגעו להן גוים ואמרו: תנו לנו אחד מכם ונהרוג אותו, ואם לאו הרי אנו הורגין את כולכם. אפילו כולן נהרגין, לא ימסרו נפש אחת מיש[ראל]. ייחדו להן אחד כגון שבע בן בכרי, ימסרו אותו ואל ייהרגו.
אמ[ר] ר’ שמעון בן לקיש: והוא שיהא חייב מיתה כשבע בן בכרי.
ור’ יוחנן אמ[ר]: אע”פ [=אף על פי] שאינו חייב מיתה כשבע בן בכרי.
כלומר, לדעת ריש לקיש רק מסגירים פושע שייחדוהו בתנאי שהוא פושע רציני ביותר כגון שבע בן בכרי, ואילו לפי ר’ יוחנן מסגירים כל פושע שייחדוהו.
ה) גישת הגאונים, הראשונים והאחרונים
א. פוסקים שלא הכריעו
כמה פוסקים חשובים הביאו את שתי הדעות של ר’ יוחנן וריש לקיש בלי להכריע. כך עשו הרב משה מקוצי (צרפת, נפטר 1236), ספר מצוות גדול, מצוות לא תעשה, סימן קס”ה, דף נ”ט ע”ד; הרמ”א (ר’ משה איסרליש, קרקוב, 1572-1530) ליורה דעה קנ”ז:א; והרב מרדכי יפה (פולין, 1612-1530; לבוש עטרת זהב, יורה דעה קנ”ז). הרב יוסף קארו (צפת, 1575-1488) הביא את שתי הדעות באריכות בבית יוסף ליורה דעה קנ”ז ד”ה תנן (בטור השלם, כרך ט’, עמ’ שמ”ז) אבל לא הכריע, ולכן כנראה השמיט את כל העניין מן השלחן ערוך.
ב. פוסקים שפסקו על פי ריש לקיש
נשים שאמרו להם עובדי כוכבים: תנו לנו אחת מכן ונטמא אותה ואם לאו נטמא את כולכן, יטמאו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל. וכן אם אמרו להם עובדי כוכבים: תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם, יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל. ואם ייחדוהו להם ואמרו: תנו לנו פלוני או נהרוג את כולכם, אם היה מחויב מיתה כשבע בן בכרי יתנו אותו להם, ואין מורין להם כן לכתחילה, ואם אינו חייב מיתה, יהרגו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.
ג. פוסקים שפסקו על פי ר’ יוחנן
ברם, כבר תמה הרב מאיר הכהן מרוטנברג (אשכנז, סוף המאה ה-13) על הרמב”ם בהגהות מיימוניות על המקום (אות ו’): “צריך עיון שפסק כריש לקיש לגבי רבי יוחנן דאמר אף על פי שאינו חייב מיתה”. כלומר, הרמב”ם פסק כאן נגד כלל תלמודי ידוע — ר׳ יוחנן וריש לקיש הלכה כר’ יוחנן, פרט לשלושה מקרים (יבמות ל”ו ע”א ומקבילות; ויד מלאכי, סימן תקס”ח).
אכן, רוב הגאונים, הראשונים והאחרונים פסקו על פי ר’ יוחנן ומקורות אחרים שאם ייחדו להם יהודי אחד ימסרו אותו ואל ייהרגו אף על פי שאינו חייב מיתה כשבע בן בכרי. יש להדגיש שבמקרים האלה לא מדובר ביהודים המואשמים ברצח בלבד אלא גם בעבירות אחרות. כמו כן, הפוסקים פסקו לעתים שיש להסגיר את היהודי לשיפוט או למיתה אצל גוים אפילו אם הוא רק היה חייב בדיני הגויים ולא בדיני ישראל.
והרי סיכום קצר של הפוסקים האלה בסדר כרונולוגי:
אמנם, יש כמה רבנים בזמננו שהתנגדו להסגרה של מבוקש יהודי ממדינת ישראל לחו”ל – ראו הרבנים גרשוני, ישראלי, ורבינוביץ. ברם אין בידי הרבנים המכובדים האלה לדחות את התקדימים מן המקרא ומספרות חז”ל שהם בגדר “מעשה רב”, את הכלל הידוע שהלכה כרבי יוחנן נגד ריש לקיש, ואת הדעות של כל הפוסקים הנ”ל.
ו) סיכום והלכה למעשה
סיכומו של דבר, ההלכה חייבה את הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטליה וזאת מכמה סיבות: אי-הסגרה היוותה חילול השם “וירבה פשעים וגנבות”. כה עשו אבותינו בתקופת המקרא ובתקופת התלמוד ברוב המקרים הדומים, למרות שהנאשם נמסר אז להריגה וודאית. זאת המשמעות הפשוטה של הברייתא שבתוספתא ובירושלמי, כך פסק רבי יוחנן והלכה כמותו נגד ריש לקיש, וכך פסקו רוב הפוסקים שעסקו בנושא במשך הדורות. הסגרת נאשמת כגון מלכה לייפר לחו”ל מחויבת על פי חוקי המדינה, מחויבת על פי ההלכה, ומהווה קידוש שם שמיים ברבים.
דוד גולינקין
ירושלים עיר הקודש
כ”ז טבת תשפ”ב
הערות
ספרות
אטלס – הרב פרופ’ שמואל אטלס, HUCA 27 (1956), חלק עברי, עמ’ ב’-ח’
איילי – מאיר איילי, “התוספתא ‘סיעה של בני אדם’ והשתקפותה בספרות השו”ת”, מחקרי תלמוד ג’ (2005), כרך א’, עמ’ 41-29
אלון – מנחם אלון, “דיני הסגרה במשפט העברי”, תחומין ח’ (תשמ”ז), עמ’ 286-263 (וראו עוד ספרות אצלו בהערה 28)
בלייך – הרב יהודה דוד בלייך, “בעניין הסגרת יחיד מתוך קבוצה”, תחומין ג’ (תשמ”ב), עמ’ 286-275
בלייך –הרב יהודה דוד בלייך, “הסגרת פושע לעם נוכרי”, תחומין ח’ (תשמ”ז), עמ’ 303-297
בצרי – הרב עזרא בצרי, “טובת הפרט מול טובת הציבור”, תחומין ט’ (תשמ”ח), עמ’ 67-63
גולינקין — תשובות ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל ב’ (תשמ”ז), עמ’ 58-53 (וכן באתר responsafotoday.com; הנוסח המקורי של תשובה זאת) וכן בצורה אחרת תחת הכותרת “הסגרת רוצח יהודי״ בשיח מישרים 13 (ניסן ואייר תשמ״ז) עמ’ 17-15.
גרשוני – הרב יהודה גרשוני, “אם מותר לממשלת ישראל לסגור פושע לעם אחר”, אור המזרח כ״א, ב’ (תשל״ב), עמ’ 78-69; ושוב בתורה שבעל פה י”ד (תשל”ב), עמ’ ע”ט-פ”ח; ושוב בספרו קול צופיך, ירושלים, תש״מ
גרשוני – הרב יהודה גרשוני, “בירור הלכה בענייני השואה”, קול יהודה, ירושלים, תש”ן, עמ’ תקל”א-תקמ”ב
דאובה – David Daube, Collaboration with Tyranny in Jewish Law, Oxford, 1965
ויינברג – הרב יעקב יחיאל ויינברג, שרידי אש, חלק שני, סימן ע”ח, עמ’ קצ”ו-ר”א
ישראלי – הרב שאול ישראלי, “הסגרת עבריין לשיפוט זר”, תחומין ח’ (תשמ”ז), עמ’ 296-287
כץ – מנחם כץ, סילבוס לקורס “מבוא לספרות הפוסקים” במכון שכטר, תשנ”א
ליברמן – הרב פרופ’ שאול ליברמן, תוספתא כפשוטה לתרומות, ניו יורק, תשט”ו, עמ’ 423-420
מצגר – הרב יונה מצגר, מים ההלכה, חלק ב’, תל אביב, תשמ”ח, סימן ק”ג
פרידמן – הרב טוביה פרידמן, “הערות והשלמות לתשובת הרב דוד גולינקין”, תשובות ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל ב (תשמ”ז), עמ’ 60-59 (וכן באתר responsafortoday.com)
ראטנער – הרב בער ראטנער, אהבת ציון וירושלים, לירושלמי מסכתות תרומות וחלה, ווילנא, תרס”ה, עמ’ 70-69
רבינוביץ-תאומים — הרב בנימין רבינוביץ תאומים, “הסגרה למאסר נכרים”, נועם ז’ (תשכ״ד), עמ’ של״ו-ש״ס
רקפת-רוטקוף – הרב אהרן רקפת-רוטקוף, “מסירת יהודים לידי גרמנים בתקופת השואה לאור ההלכה”, הדרום נ”ט (אלול תש”ן), עמ’ 40-33 = Rabbi Aaron Rakeffet-Rothkoff, “Surrendering Jews to the Nazis in the Light of the Halakhah”, Tradition 25/3 (Spring 1991), pp. 35-45
שוחט — Rabbi Elijah Schochet, A Responsum of Surrender, Los Angeles, 1973, 106pp.
C/AsehLekhaRavDecember2021
הרב פרופ' דוד גולינקין נולד וגדל באזור ושינגטון, בירת ארה"ב. הוא עלה ארצה בשנת 1972 וקיבל תואר ראשון בתולדות עם ישראל מהאוניברסיטה העברית יחד עם שתי תעודות הוראה, אחת לארץ ואחת לתפוצות. לאחר מכן, הוא הוסמך לרבנות על ידי בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS), שם גם קיבל תואר שני ושלישי בתלמוד.
פרופ' גולינקין הינו נשיא שוחרי עמותות שכטר, נשיא מכון שכטר למדעי היהדות בדימוס, וכן פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים. הוא שימש יו"ר ועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל במשך כעשרים שנה. הוא המייסד והמנהל של המכון לחקר ההלכה ויישומה שליד מכון שכטר, שנוסד על מנת לפרסם ספריה של חומר הלכתי שימושי לארץ ולתפוצות. הוא המנהל של המרכז לחקר האשה בהלכה שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם תשובות וספרים על מעמד האשה בהלכה וכן תשובות וספרי הלכה שנכתבו על ידי נשים. הוא המייסד והמנהל של מפעל המדרש שליד מכון שכטר שמטרתו לפרסם סדרה של מהדורות מדעיות של מדרשים.
ביוני ,2014 נבחר הרב גולינקין על ידי הג'רוזלם פוסט כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם. במאי 2019 הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS). בנובמבר 2022 הוענק לו פרס "בוני ציון" מטעם ארגון "נפש בנפש" בתחום החינוך. פרופ' גולינקין הוא המחבר או העורך של 62 ספרים העוסקים בהלכה, תלמוד, מדרש ותפילה, וכן מאות מאמרים ושו"ת.