מתעניינים בלימודים הרשמה איזור אישי
English

פרשת מטות-מסעי: קשר בין אהרון הכהן לחודש אב

שתי הפרשיות שנקרא בשבת הקרובה, מטות ומסעי, חותמות את ספר במדבר ומהוות סיכום וסיום לתקופת הנדודים הממושכת של עם ישראל במדבר. מדי שנה נקראות הפרשיות הללו בעיצומם של ימי בין המצרים, ממש לפני תחילתו של חודש אב. מעניין לגלות שחודש אב, או “החודש החמישי” כפי שהוא מכונה במקרא, נזכר במפורש באחת מהן.
וכך נאמר (במדבר פרק לג פסוק לח):
וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי ה’ וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם
בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
על מותו של אהרון הכהן קראנו אמנם בפרשת חוקת, לפני כמה שבועות, אבל תאריך פטירתו נזכר רק כאן, ומתברר שהיה זה בראש חודש אב. דרך אגב, זו הפעם היחידה בכל התורה שבה מוזכר החודש החמישי.
ועוד נקודה מעניינת: אהרון הוא האדם היחיד בכל התורה שתאריך מותו נמסר לנו!
שתי שאלות עולות מתוך הפסוק הזה: האחת, במה זכה אהרון שדווקא יום מותו יקבל תשומת לב רבה כל כך?
והשנייה – מדוע דווקא בתאריך הזה?
נתחיל באהרון: חז”ל מספרים כי אהרון היה ‘אוהב שלום ורודף שלום’ (אבות א, יב), שידע לפתור סכסוכים בין אדם לחברו ובין איש לאשתו. משום כך במותו נאמר: וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל (במדבר כ, כט), בעוד שאצל משה נאמר: וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם (דברים לד ח).
אהרון נתפס כמנהיג שמחובר אל העם וקשוב לרחשי לבו, בעוד שמשה הוא מנהיג מרוחק יותר. אולי משום כך, יום מותו של אהרון (וגם מקום מותו) נזכרים בצורה מפורשת, ואילו אצל משה הם רק נרמזים.
ומה לגבי חודש אב? לכאורה, זהו חודש של אבל ופורענות. “משנכנס אב ממעטין בשמחה” קובעת המשנה במסכת תענית (ד, ו) וחכמים הרחיבו ופסקו כי בתשעת הימים הראשונים של החודש יש לנהוג מנהגי אבלות. יש הנוהגים שלא להסתפר, לא ללבוש בגד חדש, לא לקיים אירועים משמחים, ויש שאינם אוכלים בשר בכל הימים הללו. הסיבה היא כמובן חורבן בית המקדש, וראוי לציין כי לאורך ההיסטוריה היהודית אירעו אסונות נוספים בתקופה זו, למשל גירוש ספרד או פרוץ מלחמת העולם הראשונה.
אך לא כל חודש אב הוא אבל ופורענות. בהמשך אותה משנה נאמר: “לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים”, וכבר הנביא זכריה התנבא ואמר: “כֹּה אָמַר ה’ צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ” (זכריה ח יט).
כאן, לדעתי, מתגלה נקודת החיבור בין חודש אב לבין דמותו של אהרון: אהבת האמת והשלום – זהו התנאי להפיכתו של האבל לשמחה. האמת והשלום הם שני ערכים שלעתים קרובות מתנגשים, אבל מי שיודע לאהוב את שניהם הוא המנהיג הראוי, ודור שזוכה לאהבת האמת והשלום הוא דור שראוי לגאולה.
לפי חז”ל, המייצגים המובהקים של הערכים הללו הם משה ואהרון. וכך נאמר בתלמוד הבבלי (סנהדרין ו ע”ב): משה היה אומר יקוב הדין את ההר, אבל אהרן אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, ומשים שלום בין אדם לחבירו שנאמר (מלאכי ב, ו) תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ וְעַוְלָה לֹא נִמְצָא בִשְׂפָתָיו בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָו‍ֹן.
שנזכה ויהפוך לנו החודש הזה, והימים הכואבים שאנו נתונים בהם, “לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ”.

שבת שלום!

ד"ר גילה וכמן היא מרצה למדרש ואגדה במכון שכטר למדעי היהדות ומרצה לספרות עברית באוניברסיטה העברית. ספרה "מדרש חדש על התורה" יצא לאור בשנת 2013 בהוצאת מפעל המדרש של מכון שכטר למדעי היהדות.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    מתעניינים בלימודים במכון שכטר?

    נשמח להיות בקשר. נא השאירו פרטי התקשרות וניצור איתכם קשר בהקדם

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל. מדיניות הפרטיותתנאי שירות
    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.