נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
מערכת הרישום המקוון לתואר שני במכון שכטר תהיה זמינה לשימוש בזמן הקרוב.
לעת עתה, באפשרותכם להשאיר את פרטי ההתקשרות שלכם ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.
טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.
מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.
ד”ר נעה יובל-חכם
דקנית
18 באוקטובר 2021
לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואימו
לכל איש יש שם
שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו
ונתן לו האריג
לכל איש יש שם
שנתנו לו ההרים
ונתנו לו כתליו
לכל איש יש שם
שנתנו לו המזלות
ונתנו לו שכניו…
השורה הפותחת את שירה המפורסם של המשוררת זלדה: ‘לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואימו’ מתכתבת עם מימרה מפורסמת של חז”ל: ‘תנו רבנן שלשה שותפין הן באדם: הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו…’ (בבלי קידושין דף ל, ע”ב)
בפרשת לך לך אנחנו נתקלים לראשונה במקרה שבו מוענק לאדם שם חדש תחת שמו המקורי, שניתן לו על ידי הוריו. בתחילת הפרשה אנו פוגשים את אברם ושרי היוצאים למסע ארוך מחרן לארץ כנען, ובהמשכה מתוודעים לקורותיהם לאחר הגעתם לכנען. לקראת סיומה של הפרשה אנו קוראים:
“וַיִּפֹּ֥ל אַבְרָ֖ם עַל־פָּנָ֑יו וַיְדַבֵּ֥ר אִתּ֛וֹ אֱלֹהִ֖ים לֵאמֹֽר: אֲנִ֕י הִנֵּ֥ה בְרִיתִ֖י אִתָּ֑ךְ וְהָיִ֕יתָ לְאַ֖ב הֲמ֥וֹן גּוֹיִֽם: וְלֹא־יִקָּרֵ֥א עוֹ֛ד אֶת־שִׁמְךָ֖ אַבְרָ֑ם וְהָיָ֤ה שִׁמְךָ֙ אַבְרָהָ֔ם כִּ֛י אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ…
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ”
אברם ושרי ייקראו מעתה בשמות חדשים שמעניק להם האל – אברהם ושרה. כדאי לשים לב שגם אברם וגם שרי זוכים בשמות חדשים. שרה היא האישה היחידה במקרא המקבלת שם חדש, ובכך מתברר לנו מעמדה העצמאי והמיוחד שאינו תלוי בהכרח בדמותו של אברהם.
מה משמעות החלפת השם? שמו של אדם הוא מרכיב בסיסי באישיותו ובזהותו. החלפת השם היא ביטוי לשינוי עמוק ויסודי שמתחולל באדם. שמם החדש של אברהם ושרה מסמן את ההיפרדות שלהם מעברם, מן התרבות המסופוטמית שבתוכה צמחו, ואת ראשיתו של פרק חדש בחייהם, וחשוב מכך – פרק חדש בתולדות האמונה הדתית.
מיד לאחר הענקת השם החדש מצטווה אברהם על ברית המילה כביטוי נוסף לקשר המיוחד שבינו ובין האל, ושרה, לאחר החלפת שמה, מקבלת הבטחה אלוהית על פרי בטן. זהו הממד האישי והלאומי שבהחלפת השם, אך לא היחיד. הממד השני הוא הממד האוניברסלי הכרוך בשליחות שלהם בעולם:
אצל אברהם: וְהָיָ֤ה שִׁמְךָ֙ אַבְרָהָ֔ם כִּ֛י אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ, ובלשון התוספתא למסכת ברכות: “כתחילה הרי את אב לארם עכשיו הרי את אב לכל העולם כולו”
אצל שרה: וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם, מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ,
ובלשון התוספתא: “בתחלה היא שרי על עמה עכשיו היא שרה על כל באי עולם”.
‘לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואימו’. החלפת שמם של אברם ושרי היא מעין לידה מחדש, השלת הזהות הקודמת והחלפתה בזהות חדשה המבטאת את ייעודם החדש כאברהם ושרה.
ד"ר נעה יובל חכם היא דקנית מכון שכטר למדעי היהדות, ומרצה ויועצת אקדמית במסלולים לימודי ירושלים וארץ ישראל והאומנויות ביהדות. היא כתבה את עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטה העברית.
מחקריה עוסקים ביצירה האמנותית בשלהי העת העתיקה, ובקשרי הגומלין בין היצירה החזותית בעולם היהודי ובתרבויות הסובבות. כמו כן היא עוסקת בקשרים שבין האמנות היהודית בארץ ישראל ובתפוצות ובמתח שבין אמנות חזותית ותפיסות הלכתיות בעת העתיקה. ספרה אמנות ללא דמות: מגמות אנטי-פיגורטיביות באמנות היהודית בשלהי התקופה הביזנטית ובראשית התקופה המוסלמית ראה אור בהוצאת מאגנס בשנת 2021.