נציגינו יצרו אתך קשר בהקדם האפשרי.
מערכת הרישום המקוון לתואר שני במכון שכטר תהיה זמינה לשימוש בזמן הקרוב.
לעת עתה, באפשרותכם להשאיר את פרטי ההתקשרות שלכם ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.
טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.
מדיניות הפרטיות, תנאי שירות
גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.
ד”ר מריאנה רוח-מדבר
מחשבת ישראל, חינוך יהודי
9 במרץ 2017
בחברה הישראלית אנחנו רגילים לשתי אופציות מרכזיות, ובהתאם שני היבטים מרכזיים, של חגיגת פסח. ההיבט הדתי של החג כולל את הפן ההלכתי – חמץ ומצה, ההגדה של פסח וכו’. ההיבט החילוני כולל את הטיולים האביביים בטבע, המחויבויות המשפחתיות וכו’. אז הנה לנו עוד הזדמנות להתבונן בדיכוטומיה של דתי-חילוני בישראל, כדי לגלות את פוטנציאל הערעור עליה…
בחיים שלי, הפיצול הזה לא עבד. לא יכולתי להסתפק בזה או בזה, או בחיים המפוצלים שמנסים להשלים עם שתי רשימות נפרדות שכאלה. כמהתי לשילוב של כל הדברים: להבין – ולחוות ממש – איך הטיול האביבי קשור ישירות לאכילת מצה, בתוך המפגש המשפחתי של ליל הסדר להרגיש שזהו חג האביב, להתחבר לפסח לא רק ב”רשימת המכולת” החיצונית של דברים שצריך לעשות או מקובל לומר, אלא להתחבר ברמ”ח איבריי ובנימי-נפשי לסיפור יציאת מצרים. איך כל אלה יכולים להתחבר?!
פסח הוא כמובן רק דוגמה. החיפוש שלי בשנות בגרותי היה בעקבות חיים שיחברו את מי-שאני-ומה-שאני אל אוצרות המסורת שלי באופן משמעותי, עמוק, מרגש, חוויתי, באווירה, בפולחן, בשפה, בחלום, בערכים, ביום-יום… לפני כעשרים שנה, החלה להתפשט בישראל הרוחניות האלטרנטיבית הליברלית שרווחת בעולם המערבי מזה עשורים אחדים (לעתים היא מכונה “ניו אייג’), ובשנים האחרונות היא מוצאת יותר ויותר חיבורים עם העולם היהודי. המחקר שלי על הרוחניות הזו הבהיר לי שהמסע האישי שלי אינו ייחודי כל כך. כמוני, הרבה מאד אנשים בעולם – ובהחלט לא רק העולם היהודי – מחפשים אחר חיבור משמעותי לעולם הרוח. הם כמהים לחדש את הקשר הקרוב לטבע. הם מחפשים אחר חידוש חווית הקסם בחיי היום יום. הם מוכנים לשאוב השראה ממגוון רחב של מסורות – מהשמאניזם האינדיאני ועד מצרים העתיקה, מהקבלה ועד הצופיות. הם מביעים ביקורת על הממסד (הדתי), על תהליך החיברות ונורמות של המיינסטרים, ועל “מִרְשמים” מסורתיים לפרקטיקה דתית, ומדגישים חוויה ורגש, מחייבים הנאות גופניות, ועורגים לחשוף היבטים נקביים ברוחניות ובמסתורין. ויכולתי להמשיך את הרשימה עוד ועוד…
התפיסה החדשה הזו חותרת תחת הדיכוטומיה חילוני-דתי. האנשים ששותפים לה נוטים לראות את עצמם כ”רוחניים, אבל לא דתיים”. התפיסה הזו נעשתה כה רווחת, עד שבספרות המחקר היא מכונה כזהות של SBNR (Spiritual, but not religious).
נחזור לדוגמה של פסח… איך הזיווג החדש הזה מאפשר חיבור מסוג חדש, לא רק “חילוני” או “דתי”, אלא הוליסטי ומשמעותי, בחג הפסח? אדגים כמה מהדרכים שבהם החג מתפרש ומצוין במרחב הרוחני האלטרנטיבי, בין ביהדות הישראלית ובין בתפוצות. עד כמה שכל הרעיונות הללו חדשניים, ורחוקים מהדרך המיינסטרימית של חגיגות הפסח כיום, הם נטועים היטב במסורת היהודית ולעתים אף מבטאים שחזור והחייאה של נימות ודרכים אבודות ממסורות יהודיות וותיקות.
ואפשר היה להוסיף על הרעיונות והמושגים האלה דרכים להתחבר לצד הנקבי, טקסים של ריפוי, העמקה בתביעה לחירות מוחלטת, ועוד כהנה כיוונים המאפיינים את הרוחניות העכשווית.
מרגישים שזה הרבה יותר מתאים לכם מליל הסדר שחוויתם בשנה שעברה? כנראה גם אתם חלק מההתעוררות הרוחנית העכשווית.
חג אביב שמח ומשמעותי!
ד"ר מריאנה רוח-מדבר היא ראש החוג למיסטיקה ורוחניות (לימודי BA) במכללה האקדמית צפת והמנהלת האקדמית של תכנית רוחניות (לימודי MA) במכון שכטר למדעי היהדות. היא מנהלת את תחום הרוחניות בקרן תל"י, וחוקרת רוחניות אלטרנטיבית ואת המפגש העכשווי שלה עם היהדות.